Vilka turpjäxor o skidor?

Håller med, filmen om Børge Ouslands och Tomas Ulrichs tur är mycket sevärd. Fina telemarkssvängar, fina förhållanden, min erfarenhet är att det blir mycket svårare när vinden packat snön på fjällsidorna med turgrejer.
 
Børge Ouslands och Tomas Ulrichs tur är mkt intressant att titta på via NRKs webarkiv https://tv.nrk.no/serie/i-nansens-fotspor/PRTY12006609/20-01-2009.

De började vid nordpolen och gick och paddlade till Franz Josefs land. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/toeff-tur-i-nansen-og-johansens-fotspor/a/153632/

Således inte direkt runt nordpolen eller i Nansens och Johansens fotspår men en imponerande utmaning.

Thure
Hurra, tack för filmtips! Plötsligt känns ledlöst med tält mer aktuellt...

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Efter ganska mycket funderande och surfande på diverse forum köpte jag nyligen just Lundhags Guide med Fischer E99 Easy Skin Xtralite med bindningen Rottefella BC Magnum.
Tror inte det blir många telesvängar utan i mitt fall rent turande på led och utanför led. Ska man på toppturer är det ändå fel typ av grejer.
Det går utmärkt att ha tejpvalla på turskidor, håller en 20-30 mil beroende på före. E99 Easy Skin har en kort stighud, har inte testat ännu men konceptet verkar bra såvida man inte ska gå riktigt brant eller med extremt tung pulka.
BC bindningar har använts även på mer avancerade turer, exempelvis av Börje Ouslands på hans Nansentur runt nordpolen så jag tror inte man behöver oroa sig för hållbarheten.
Kul att vi prickade samma urval. Hur upplever du pjäxorna? Bra styrsel? Ok att gå i utan skidor (tenderar att bli nån timmes plastpulkeåkning/snögrottebygge/snöbollskrig för oss i samband m lunch)? Hur är lästen, har hört att de passar lite smalare/tunnare fötter i stil m kängan professional?
Hur funkar korta stighudar? Fästs de på något särskilt sätt? Jag har bara prövat hellånga...

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
...stighudar, fäste...

Stugturer med pulka kan det vara läge med stighudar (oavsett vallingsfritt eller inte) så att man har fästet.
Vill du valla, eller vill du slippa?
Fischer Crown är helt ok, med så finns det väl varianter med mohair i fästzonen också, om man störs av ljudet från fiskfjällsmönstret?
Stålkanter är också bra med pulka, enklare turskidor kanske inte har det.

Vill man valla själv skall man ha dubbelspann i fästet (lagom styvt under foten), och vill man kunna köra telemarksvängar i opistat kan det vara lättare med lite midja, i ospårad djupsnö vill man ha bredare och längre skidor för bärigheten.
Det finns olika alternativ för varje behov.

Men jag har t ex haft ett par gamla Åsnes Sondre (raka, "smala", dubbelspann,vallningsbara med stighudar) och haft dom till det mesta allround. Vill man nischa in sig får man ta mer anpassade modeller.
Men med den kängan du kollar på (säkert helt ok till stugturer med pulka), så är nog enkla, smala turskidor bäst, de skorna är inte heller optimala för telisåkning i tunga snöförhållanden, men som du nämner, allround till skridskor mm..

Men vallningsmetoder/ovallat/stighudar är mer en personlig fråga än rätt och fel.

En variant är också att använda en någorlunda stor ryggsäck med pulkdrag. På mina pulkturer använder jag ryggsäcken som stor packsäck i pulkan. När jag går i småkuperad brant terräng eller långa motbackar så bär jag ryggan och kopplar pulkan till dragöglor på höftbältet. Vikt på ryggen ger bättre fäste på skidorna och den nästan tomma pulkan är enklare att både dra och manövrera förbi olika hinder.

//J
 
Joru har ett fungerande koncept. Man får vara öppen för improvisation om man går oledat / i lössnö / brant med pulka. T ex ta packningen i omgångar på trixiga passager.

Thure
 
Nu kommer jag ju framförallt att ha barn i pulkan permanent o som fripassagerare, men bra tips för en friare framtid!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Någon som provat att sätta stighudarna på pulkan istället? Hann aldrig prova.
Jag är lite tveksamt om det hjälper. "Problemen" är ja också att du måste har mer fäste för att dra pulken uppförs. Om man sätter stighudarnar på pulken drar den inte lika mycket bakåt, man löser uttmaningen emellan stegen, men man har et även större problem på själva stegen.

Henning
 
Har inte hunnit med så mycket gående med mina Guide BC, är som sagt nyinköpta och säsongen har inte riktigt kommit igång. Passformen är rätt lika Lundhags professional, passar en smal fot skulle jag säga. Tycker de sitter rätt tajt, naturligtvis beroende på om man köper lite för stora för att få plats med en extra socka. Gillar konceptet med en lös filtinnersko. I övrigt känns de rejäla och borde vara varma.

Korta stighudar fästs i framkant genom ett hål i skidan, i bakkant enbart med klistret. Åsnes har haft det ett tag och nu även Fischer. Finns även system för skidor utan fäste, Black Diamond kicker skins.
 
Hej
Hoppar in här eftersom jag köpte fel först.
Jag köpte ett par Garmont finse GTX först, eftersom jag tyckte dom satt bra och kändes varma vilket dom också är. MEN, ska du liksom jag åka efter leder i fjället har denna typ alldeles för dålig stabilitet i sidled.
Framåt påsk är lederna uppkörda, hårda, ofta isiga. Mycket gå på skrå osv. Då sliter du som man säger här i Norge :).
Jag rekommenderar att du tittar på Crispi Svartisen Bc eller Madshus Glittertind Bc. Plastspännena kan du bara släppa på när du inte behöver sidostabilitet.
Dom går säkert utmärkt att ha på långfärdsskridskorna också.
Kan bara nämna att den klart dominerande "fjellski" bland damer i Norge är Åsnes "Cecile Skoog". Jag har sett att dom väljer den ganska kort. Men billig är den inte :-/. Med lite tur kan du hitta den begagnad på Finn.no. Då gäller det att vara lite på tårna för dom går fort.
Lycka till :)
 
Ang turpjäxor så har jag själv fischer bcx6 o dom är varma o behagliga med bra stöd,även till långfärdsskridskor..

En bc pjäxa som kan va grymt bra e Alpina Alaska..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
gunilwi Varma turpjäxor - Lundhags Turskidåkning 2
Akklokk Läderfria turpjäxor Turskidåkning 8
Kogoyo turpjäxor vs pjäxor för klassisk Turskidåkning 22
aksello Nya styva turpjäxor Turskidåkning 8
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
Virrhönan Nya turpjäxor! Turskidåkning 10
snowhound Breda turpjäxor? Turskidåkning 16
McFee Turpjäxor Turskidåkning 14
arvid.h Sula om turpjäxor Turskidåkning 1
svebur Rätt turpjäxor? Turskidåkning 8
Erikk Turpjäxor Turskidåkning 4
sundancekid VARMA turpjäxor? Turskidåkning 47
hasslerj Turpjäxor -- erfarenheter av Alfa Skarvet? Turskidåkning 2
duvillno Turpjäxor Turskidåkning 6
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.