viking waxfett på gtx

"Kängor med membran gâr ej att vârda"

Raskesven; sa:
Man ska smörja lädret, inte bara för att göra det vattentätt utan för att hålla det levande och undvika att det torkar ut, men med en membrankänga saboterar man då mycket av kängans andningsförmåga.

(---)

Nu är det här inte någon fördom från min sida, eller "moderna myter", utan en efterdom efter att i några år ha använt AltBergs "Field and Fell" känga med membran.

Hejsan svejsan.

Ang skovârd, láder, membrankängor etc:

** Visst ska allt läder vârdas, även det som anvánds till "kángor med membran" (se min egen metod längre ned).

** Det finns MÂNGA olika kvaliteter pà läder, och mycket av det som anvánds ár tyvärr ganska làg kvalitet. Beroende pâ kvaliteten är det láttare/svàrare att genom vârd bibehàlla lädrets urspungliga egenskaper. Typiska problem som uppstâr med läder / - bearbetning av sámre kvalitet:
- sprickor
- flagning
- nedsatt andningsförmàga
- tappar färg

** Det finns ocksà mànga typer av läder beroende pà bearbetning: Full-narv, nubuck, spaltläder/mocka...

Beroende av typ har de ocksà olika egenskaper. Fullnarv, tex ser visserligen snyggt ut i butiken, men har följande nackdelar, jámfört med t.ex nubuck (som ju inte är annat án full-narv som man slipat nàgon tiondels millimeter):
- andas sámre
- svârare att ta àt sig skovàrsprodukter
- kánsligare för repor etc

** Det som i detta forum ömsom kallas moderna kángor, ömsom kontinentala dito, ömsom membrankängor etc., har oftast en förstärkning mellan foder och läder för att bibehâlla stadgan. Av denna anledning behöver man alltsâ inte vara rädd fór att skaftet ska bli sladdrigt pga för mycker vârd av lädret.

Om tillverkaren är seriös och/eller licencierad av Gore-Tex, kontrolleras mycket noga att varken förstärknings-materialet eller limningen av detsamma obstruerar kángans andningsförmâga under angivna minimivärden.
Dà förstärknings-material som andas är bra mycket dyrare án vanlig "papp", och dà det ár svârt att lára upp "profesional shoemakers" att limma rätt, kan faktiskt denna förstärkning vara det stórtsa hindret det gáller andningsförmàgan hos vissa kängtillverkare.


Ang. statistik

Raskesven, efter din sà raska (och korrekta) kritik av mitt anvándande av statistik i tidigare inlägg, sà är det ju en smula förvànande att du med ett minst sagt magert statistikt underlag utan att blinka och helt kontundent dömer ut en hel produktgrupp:

Antal prövade kängor: 1 par
Tid: Nâgra âr
Märke: Altberg Bootmakers
Ovanläder: Fullnarv, 2,2 mm. Ursprung och kvalitet okänd
Membran: Ursprung okänt, dock ej Gore-Tex
Förstärkningsmaterial: okänt
Typ av lim/lim-teknik förstärknings-material: okänt


Sjálv äger jag ocksâ nàgra kängor och skor med membran (Gore-Tex), har ocksà anvánt dem nàgra âr, men har inte haft nâgra problem med att vàrda dess láder. Om du vill skickar jag gárna ett foto pà dem, men det kanske vore att överdriva det hela! Hur som helst sâ är mitt eget statistiska underlag nàgot större än ditt för att kunna pàstà att dina iaktagelser inte nödvändigtvis behöver gáller ALLA "membrankängor".


VÂRD:
- rengör ALLTID kángorna efter anvándade. Med borste, eventuellt med ljummet vatten; vid stark nedsmutsning (sárskilt vad gäller spaltläder) med vatten och ammoniak (50/50).
- lât alltid torka làngsamt utan hjälp av vármekálla
- nár ládret börjar se lite torrt och glanslöst ut brukar jag smörja in dem med färglös skokräm. Jag anvánder mig av en typ som ár godkánd av Gore-Tex (märke: Tarragona) eftersom denna krám inte obstruerar lädrets andningsförmàga nämvärt.

IMPREGNERING:
För att bibehàlla den vattenAVVISNINGSFÖRMÂGA (ej vattenTÄTHET) som lädret erhâllit hos bearbetaren duger samma krám som nämts ovan. Ibland kan man även ge skorna en dos impregerings-spray (OBS: Kvaliteten pâ ursprungsimpregneringen skiljer sig mycket mellan olika tillverkare, beroende pà om man impregnerat hela lädret pà djupet eller enbart lagt pà tunn en hinna)

Som nämts ovan är lädret pà mina kángor fortfarande helt OK, stadgan ár det inget fel pà samt kan de fortfarande andas utan respirator! Trots att de stötts och blötts ganska intensivt under ett par âr nu.

Om man sen anser att denna vàrd inte är tillrácklig, utan vill smörja in dem med tjära och andra hemskheter, sà hánder ju mycket riktigt det som Raskesven pâpekar, námligen att man kváver det stackars ládret (stoppar igen porerna), men detsamma hánder ju bevisligen med det láder som sitter pà ett par kängor utan membran! Eller pà vad sjuttom som helst!

Vitsen med sàdan "hästkur-behandling" är vál ocksâ i första hand att försöka hindra väta att komma in utifrân (och pà köpet kan den ej heller komma ut inifrân), och inte för att vàrda lädret.

För att summera detta alldeles fór lànga inlágg:

A: Det är onödigt att att smörja in "membran-kängor" med fett och tjära i impregnerande syfte, eftersom membranet gör dessa kángor vattentáta utan behov av dylik behandling;
B: det är dárför ocksà olámpligt att anvánda dessa preparat, eftersom de inte bara hindrar väta fràn att komma in, utan ocksà fràn att komma ut.
C: För att vàrda ládret och bibehàlla impregneringen, utan att obstruera andningen námnvárt, finns det diverse preparat som faktiskt fungerar.

Raskesven tycker det verkar som membran i kängorna är ett latmansargument för att slippa vârda kángorna. Själv tror jag, utan att jag för den sakens skull skulle ha nàgot att invända, att det finns mànga som verkligen tycker om att smörja in sina kángor med allsköns gamla dunderkurer och kolla hur det sedan funkar ute i naturen. Det är egenheter (nyfikenhet, hándighet, traditionsbevarande, upptáckarglädge...) som jag tycker ár helt OK och gárna sympatiserar med För den sortens personer är det naturligtvis inte lámpligt att köpa membran-kángor.

Vad jag däremot inte kan fatta ár denna stándiga lust (hos exempelvis användare av svenska kángor) att ständigt försóka hitta de mest làngsökta argument för att nedvárdera andra typer av produkter (exempelvis "kontinental" kängor).

SLUT, dags att väcka minstingen fràn siestan!

Mvh / Mats
 
Re:

malindo; sa:
.....
Raskesven, efter din sà raska (och korrekta) kritik av mitt anvándande av statistik i tidigare inlägg, sà är det ju en smula förvànande att du med ett minst sagt magert statistikt underlag utan att blinka och helt kontundent dömer ut en hel produktgrupp:

Antal prövade kängor: 1 par
Tid: Nâgra âr
Märke: Altberg Bootmakers
Ovanläder: Fullnarv, 2,2 mm. Ursprung och kvalitet okänd
Membran: Ursprung okänt, dock ej Gore-Tex
Förstärkningsmaterial: okänt
Typ av lim/lim-teknik förstärknings-material: okänt
.....
Mvh / Mats
Hej hej malindo.
Membranet är Aqua-tex. Fodret cambrelle.

Mitt "utdömande" baserar sig såklart inte bara på efrarenheter från Altberg kängan. Efter att ha använt allt från östtyska armékängor till Altberg och nu Jörn så vet jag i allmänhet vad som händer med läder som inte smörjs in ordentligt. Arméns kängvårdsdille är inte bara dille. De kängorna ska vara så länge som möjligt. Och du understryker ju själv att membrankängor inte ska fettas in med diverse "hemskheter", så..... För övrigt har jag inget att invända. Du verkar ju både kunnig och trivas med membrankängor. Vi får väl se om du någonsin kommer att se på en membrankänga som en gammal "trotjänare":)

Till syvende och sist är det kanske fråga om lite olika filosofier, men jag säger som min gamla mormor att "var och en blir salig på sin fason".
Mvh, Raskesven
 
Re: Re:

Raskesven; sa:
Vi får väl se om du någonsin kommer att se på en membrankänga som en gammal "trotjänare":)

hejsan Raskesven:


Själv bytte jag kängor för knappt tvâ âr sedan. Innan dess hade jag ett par kángor frân 1991. Med membran. Sulbyte tvà gânger.
Dessa var dock varket gjorda i östtyskland eller av märket Altberg. (Bytte f.ö. mest för att fâ lite omváxling.)


För kángor gáller precis samma sak som för vilken produktgrupp som helst, oavsett om de har membran eller inte har membran:

A: är de gjorda efter konstens alla regler av seriösa och profesionella tillverkare, med förstklassiga material, samt om de vàrdas ömt, kan de hàlla hur lánge som helst

B: är de gjorda pâ en höft och med lâgvärdiga material sà tar de slut ganska snabbt, även om man försöker vârda dem.

Sà om du skulle fà fnatt och längta efter ett par kängor med membran nâgon dag: köp dâ en bra produkt, sà kanske även du kan fà ett par membran-kángor till trotjänare (vid sidan av dina övriga trotjänare, naturligtvis).

Slut för idag, tack fór idag / Mats
[Ändrat av malindo 2003-04-26 kl 22:21]
 
Nej Fiskarsmorrning och Vax är inte samma sak.

berghå; sa:
viking vaxfett är samma som fiskarssmorningen tror jag! det ser likadant ut och luktar lika gott!
bara burken som skiljer vad jag kan se!
och det ska alltså inte användas på mina kängor så då kan vi avsluta här! =)

och jag såg att nikvax säljs på naturkompaniet när jag var där igår!


tack allihop

Nej Fiskarsmorrning och Vaxfett är inte samma sak. Fiskarsmorning mjukar upp lädret så att kängorna blir mjuka (vilket man inte vill med vandringskängor).

/Mathias, som fortfarande inte vågat smörja in mina storskor (GTX) med kleggan som följde med från tillverkaren.
 
Re: Re: Re:

malindo; sa:
...
Sà om du skulle fà fnatt och längta efter ett par kängor med membran nâgon dag: köp dâ en bra produkt, sà kanske även du kan fà ett par membran-kángor till trotjänare (vid sidan av dina övriga trotjänare, naturligtvis).

Slut för idag, tack fór idag / Mats
[Ändrat av malindo 2003-04-26 kl 22:21]
Hej igen malindo.
Ja vem vet, man ska aldrig säga aldrig. Nu när jag ändå har dig på tråden tar jag tillfället i akt att ta upp en annan aspekt av membran, vad säger du som "membranexpert" om följande citat från Lars Monsen´s "Vildmarksboken"?: "Gore-Tex i fjällkängor fungerar bra under en kort-alltför kort-period innan membranet har gått sönder och kängorna läcker som ett såll. Låt dig inte luras av Gore-Tex:s "vattentäthet" och förmåga att "andas" som säljargument för skor. De håller inte vad de lovar".
 
Dödsstöten för membranets tyranni

Raskesven; sa:
, vad säger du som "membranexpert" om följande citat från Lars Monsen´s "Vildmarksboken"?: "Gore-Tex i fjällkängor fungerar bra under en kort-alltför kort-period innan membranet har gått sönder och kängorna läcker som ett såll. Låt dig inte luras av Gore-Tex:s "vattentäthet" och förmåga att "andas" som säljargument för skor. De håller inte vad de lovar".

Tja vad ska man sága, loppet är kört...

" Trots skuggan under palmerna svettades Malindo - även kallad "Kemiske Membranexperten" - ymnigt under söderns sol. Han visste att hans tid vare ute.
3e638867ba89a_pw.jpg


Han tillhörde "The axis of Evil", en Ond sammanslutning som under mer án tjugo âr propagerat fór massförstörelse-kängor: kängor som inte gàr att vârda, som gâr sönder efter enbart en kort tids anvándning, som inte torkar nár man gâtt ned i blöthàl, som man màste ha plastpâsar i, som... kort och gott kängor som enkelt inte duger nâgonting till utan massförstör sig själva..

Deras knep under dessa tjugo âr hade varit att masshypnotisera stora delen av jordens frilufts-intresserade befolkning. (Hela jorden? Nej, i en liten avkrok i norra hörnet av Europa hâll vissa delar av dess befolkning, "Koalititionen", fortfarande stând.)Genom denna metod kunde miljontals oskyldiga människor fâs att âterigen köpa nya massförstörelse-kängor, trots att de sedan omgâeende massförstörde sig själva. Pâ sà vis kunde man sálja 1 miljon kängor om âret i Tyskland, 400.000 i Frankrike, 150.000 par om âret i Norge etc etc; marknader där kunden i vanliga fall brukar vara krásna, kritiska och inte làta lura sig tvà gânger. Det hade varit en härlig tid.

Men nu var det slut. Den Goda sidan hade beslutat sig för att sátta stopp, och koalitionens styrkor sàgs nu komma in fràn den svenska barrskogen.
3e5cddb21955b_pw.jpg

Med sina karakteristiska skogsgröna uniformer, skogshuggar-hattar, ramryggsáckar och ofodrade gummi-kángor (ur vilka den Goda, Riktiga, Äkta Kraften kom) var de látta att kánna igen.

Koalititionen hade inte tvekat att sátta igàng med det tunga artilleriet redan frân början. Med en radarstyrd "Membrankängor gàr inte att vârda" hade de fâtt de The Axis of Evil pà knä. Kemiske Membranexperten hade varit tvungen att svara med en tung, rak bredsida, och trodde för ett ögonblick att han fâtt koalitionen att vackla.

Dà kom plötsligt dödsstöten: ur ingenstans plockade ÖB över koalitionens styrkor, General Raskesven, fram Skriften - Sanningens Bok - och det hela var över. Lars Monsens magiska ord förintade pà ett ögonblick The Axis trollkraft över jordens oskyldiga frilufts intreserade befolkning. Membranets tyranni var över.

Post scriptum
Kemiske Membranexperten och hans gelikar gick en dyster framtid till mötes. Medan resten av jordens friluftsintresserade befolkning nu var fria att fâ använda membranfria kängor, blev deras straff att under resten va sina liv enbart fà anvánda kängor som ej gàr att vârda, som ej andas och som lácker som sâll: Membrankängor.. Tack vare denna behandling blev deras liv dock inte sárskilt lânga."

(Tánk vad man kan hitta pà för att skjuta upp sóndags-städningen in i det längsta...)


Mvh Membran-Malindo

[Ändrat av malindo 2003-04-27 kl 12:20]
 
Re: Nej Fiskarsmorrning och Vax är inte samma sak.

mathias; sa:
Nej Fiskarsmorrning och Vaxfett är inte samma sak. Fiskarsmorning mjukar upp lädret så att kängorna blir mjuka (vilket man inte vill med vandringskängor).


Det innebär alltså att jag kan använda det?
Om det nu inte är samma sak och det inte mjukar upp lädret. Är problemet att det går in lite i kängan och "täpper till" eller vad??
 
Re: Dödsstöten för membranets tyranni

Du skriver ju ganska roligt malindo. Men det var synd att du skulle inta en sådan försvarsposition. Tog du illa vid dig att jag kallade dig "membranexpert"? Det var inte illa menat. Du utmålar ju dig själv som sådan.

Jag ville ärligt veta din åsikt om Monsen´s uppfattning om membran. Å ena sidan har vi en kille med stor praktisk erfarenhet som travat runt 100-tals mil i olika kängor, med och utan membran, nämligen Monsen, och han kommer med ett påstående om membranens hållfasthet som jag inte vet om det stämmer eller är nonsens. "Sanningens bok"? Vem har sagt det? Å andra sidan har vi en kille som arbetar med outdoorprodukter, som vurmar för membran och uppenbarligen vet en hel del om membran, nämligen du. Är det då så konstigt att jag ställer frågan?

Vad gäller de kläder och den utrustning som jag och mina kamrater använder så är de för oss ändamålsenliga. Jag ser ingen anledning att vara hånfull om andras preferanser. Har jag kanske kommenterat din klädstil eller den miljö du vistas i? Men du kanske har något emot svensk barrskog (fotot visar fjällbjörkskog), ramryggsäckar (den högra är en Vulcan), skogshuggarhattar (den ena är en keps, den andra en Orvis hatt)och cellgummikängor (det ena paret ät ett par rena läderkängor, det andra paret är Jörn med cellgummi i fotdelen)?

För övrigt kan du låta bli att lägga en massa ord i min mun. Kanske hade varit bättre att städa först och skriva sedan. Då hade du haft tid till lite eftertanke. Vi har olika uppfattningar om nyttan med membran och hur kängor vårdas, men ett debattforum är till just för att bryta åsikter, kunskaper och erfarenheter mot varandra. Och jag upprepar att jag ärligt ville veta din åsikt om Monsen´s uppfattning om membran. Avsikten var inte att till varje pris "vinna" en debatt, som du verkar tro, så det där med "koalitionen" mm. kan vi lämna därhän.
Mvh "General Raskesven"
 
min erfarenhet av membran och inte!

Raskesven; sa:
Hej igen malindo.
Ja vem vet, man ska aldrig säga aldrig. Nu när jag ändå har dig på tråden tar jag tillfället i akt att ta upp en annan aspekt av membran, vad säger du som "membranexpert" om följande citat från Lars Monsen´s "Vildmarksboken"?: "Gore-Tex i fjällkängor fungerar bra under en kort-alltför kort-period innan membranet har gått sönder och kängorna läcker som ett såll. Låt dig inte luras av Gore-Tex:s "vattentäthet" och förmåga att "andas" som säljargument för skor. De håller inte vad de lovar".

Hej vandrare!
Här kommer min erfarenhet av membrankängor och dess membranlösa kusiner.
Jag vet inte vem Monsen är men min begränsade erfarenhet av membrankängor (3 par från olika tillverkare) är att de håller tätt och gör det länge. Har tillverkaren placerat membranet så nära foten i innerskon att det slits upp snabbt anser jag detta vara kosntruktionsfel. Kängor måste ju tåla att användas. Mina membrankängor har varit täta pga membranet och jag har underhållit dem med flytande vax, en vit gega från nikwax som man penslar på, låter torka in och sedan torkar bort överflödet. Detta mjukar inte upp styvt läder, åtminstone inte så jag märkt det. Mina skidsko/lädertelemarkskängor är fortfarande allt anant än mjuka.
Mina trortjänare är ett par Merrel med GTX som är från mitten av 90talet och som var täta ända tills jag råkade dra loss en ögla till skosnöret så man kunde titta in i skon. Skomakaren lagade detta så det blev tätt igen men det andas såklart inte precis i lagningen.
Min subjektiva erfarenhet av skofett, t ex kungens i blå (Viking) eller grön burk, är att det blir tätare/sämre andningsförmåga om man har fett på membranskor men detta är en subjektiv upplevelse baserat på ett par kängor. Däremot är det ett måste på ickemebrankängor som t ex just kungens kängor, må vara m/90 eller m/59, det kvittar.
Själv trivs jag mycket bra med membrankängor just för att man kan vara lite lat/slarvig i skogen utan att bli blöt om fötterna. Jag slipper bära med mig vax eller andra medel om jag är ute en vecka i membrankängor om jag behandlar dem innan och efter turen. Självklart så man göra ren sina kängor även i skogen men ett par ickemebrankängor skulle inte vara så täta efter en dag eller två i fuktig undervegetation och då måste man ha med sig kemikalier till skogs.
Håller dock med Monsen om att GTX inte är luftkonditionering och GTX gör inte heller att man slutar svettas utan en kompromiss mellan "tätt" och "svettgenomsläppligt". GTX nyare kusiner i kläder har ju högre genomsläpplighet och inte lika täta då det kanske ofta är svetten som är ett större problem att bli av med än utifrån kommande fukt.
Man får ju välja vad som är lagom på skalan tätt till andande. Skalan kan väl börja med gummistövlar via membrankängor via läderkängor till sandaler. Var på skalan man landar beror på miljön man ska vistas i.

Mina erfarenheter, för vad de är värda.

/Patrik, som vårdar sina grejor men helst hemma
 
Re: min erfarenhet av membran och inte!

tango; sa:
Raskesven; sa:
Hej igen malindo.
Ja vem vet, man ska aldrig säga aldrig. Nu när jag ändå har dig på tråden tar jag tillfället i akt att ta upp en annan aspekt av membran, vad säger du som "membranexpert" om följande citat från Lars Monsen´s "Vildmarksboken"?: "Gore-Tex i fjällkängor fungerar bra under en kort-alltför kort-period innan membranet har gått sönder och kängorna läcker som ett såll. Låt dig inte luras av Gore-Tex:s "vattentäthet" och förmåga att "andas" som säljargument för skor. De håller inte vad de lovar".

Hej vandrare!
Här kommer min erfarenhet av membrankängor och dess membranlösa kusiner.
Jag vet inte vem Monsen är men min begränsade erfarenhet av membrankängor (3 par från olika tillverkare) är att de håller tätt och gör det länge. Har tillverkaren placerat membranet så nära foten i innerskon att det slits upp snabbt anser jag detta vara kosntruktionsfel. Kängor måste ju tåla att användas. Mina membrankängor har varit täta pga membranet och jag har underhållit dem med flytande vax, en vit gega från nikwax som man penslar på, låter torka in och sedan torkar bort överflödet.....

Mina erfarenheter, för vad de är värda.

/Patrik, som vårdar sina grejor men helst hemma
Tack. Dina erfarenheter är alltså att membran håller länge. Boken som innehåller citatet jag gav är skriven 1998. Kanske tillverkarna fäster membranet på ett bättre sätt idag än under 90-talet. Vill du veta mer om Monsen kan du kolla: http://ansatte.concrea.no/osl/helge/larsmon.nsf/webArcNewsletter?
 
Re: Re: Dödsstöten för membranets tyranni

Raskesven; sa:
Jag ville ärligt veta din åsikt om Monsen´s uppfattning om membran.

God afton Raskesven,

min âsikt om membran i kángorna och dess inverkan pà livslängden försókte jag klargöra i tidigare inlägg ovan. Jag repeterar:

Pro primo: är tillverkaren seriös, profesionell och anvánder förstklassiga material, sà hàller kángan i regel längre (oavsett om det är med membran eller inte)

Pro segundo: är tillverkaren mindre seriös i sina tillverkningsmetoder, anvánder andra eller tredje klassens material etc., sà kommer kángan inte att hâlla lika länge (med eller utan membran).

Din (enligt mig felaktiga) utgàngspunkt, och det som jag reagerade pà fràn fórsta stund i ditt sà kategoriska uttalande om omöjligheten i att vàrda membran-kängor, och som sedan följt som en röd tràd i dina inlágg, är att du outtalat klassar alla "membrankängor" som likvärdiga. Är detta en felaktig tolkning av dina tankegângar ber jag om ursäkt.

Det finns hundratals tillverkare av membran-kängor: fràn ren skit till mycket bra produkter. (Och även de som i regel gör bra grejer kan ibland sláppa ifràn sig ett eller annat màndags-exemplar.)

Man bör dárför inte prata generellt om membran-kängors kvalitet.

Om jag exempelvis i ett bil-forum skulle slänga ur mig att "Bilar duger ingenting till. Felet med bilar är att de inte startar. Jag köpte en begagnad Lada för tvâ âr sedan, och nu startar den inte." sà skulle förmodligen flertalet inse min bristande insikt i bilarnas värld.

För att ge dig ett rakt och konkret svar pà om jag tror att Gore-Tex-membran i kängan hâller eller inte hàller, sà màste jag hänvisa till statistiken igen. Jag skickar dig gárna detta via mail, eftersom det annars kan se ut som om jag försökte infiltrera otillbörlig reklam i forumet.

I övrigt tycket jag Tangos inlägg sammanfaller med mina âsikter och erfarenheter, varför jag gárna gór hans ord áven till mina, sammanfattande:

Känga med membran (förutsatt att produkten ár válgjord) är enligt mig det básta man kan ha pà fötterna om man är i behov av en bra, bekväm, robust och stadig bergs/vandrings-känga som bör vara permanent vattentät men samtidigt ha förmàga att sláppa ut kondensen inifràn.

Slutligen: det var absolut inte min avsikt att hâna dig eller nàgon annan vad gáller val av utrustning. Om nàgon tagit det pà detta viset ber jag om ursákt. Jag respekterar all form av frilufts-verksamhet, och bryr mig överhuvudtaget inte om vad folk har pà sig eller om de fóredrar extrem alpinism eller att plocka blâbär i skogen. Skulle du negativt kommentera min klädstil sà skulle det nog bli ett slags sjálvmàl, pà det att när jag inte har min fez och nordafrikanska nattlinne sà har jag inte sállan sjálv gamla pre-membran-kläder frân farsans garderob när jag är ute i skog och mark.

Mvh / Mats



[Ändrat av malindo 2003-04-27 kl 22:46]
 
Kärnan

malindo; sa:
Raskesven; sa:
Jag ville ärligt veta din åsikt om Monsen´s uppfattning om membran.

God afton Raskesven,...

Din (enligt mig felaktiga) utgàngspunkt, och det som jag reagerade pà fràn fórsta stund i ditt sà kategoriska uttalande om omöjligheten i att vàrda membran-kängor, och som sedan följt som en röd tràd i dina inlágg, är att du outtalat klassar alla "membrankängor" som likvärdiga. Är detta en felaktig tolkning av dina tankegângar ber jag om ursäkt.

Det finns hundratals tillverkare av membran-kängor: fràn ren skit till mycket bra produkter. (Och även de som i regel gör bra grejer kan ibland sláppa ifràn sig ett eller annat màndags-exemplar.)

Man bör dárför inte prata generellt om membran-kängors kvalitet.

Om jag exempelvis i ett bil-forum skulle slänga ur mig att "Bilar duger ingenting till. Felet med bilar är att de inte startar. Jag köpte en begagnad Lada för tvâ âr sedan, och nu startar den inte." sà skulle förmodligen flertalet inse min bristande insikt i bilarnas värld.

För att ge dig ett rakt och konkret svar pà om jag tror att Gore-Tex-membran i kängan hâller eller inte hàller, sà màste jag hänvisa till statistiken igen. Jag skickar dig gárna detta via mail, eftersom det annars kan se ut som om jag försökte infiltrera otillbörlig reklam i forumet.

I övrigt tycket jag Tangos inlägg sammanfaller med mina âsikter och erfarenheter, varför jag gárna gór hans ord áven till mina, sammanfattande:

Känga med membran (förutsatt att produkten ár válgjord) är enligt mig det básta man kan ha pà fötterna om man är i behov av en bra, bekväm, robust och stadig bergs/vandrings-känga som bör vara permanent vattentät men samtidigt ha förmàga att sláppa ut kondensen inifràn.

Slutligen: det var absolut inte min avsikt att hâna dig eller nàgon annan vad gáller val av utrustning. Om nàgon tagit det pà detta viset ber jag om ursákt. Jag respekterar all form av frilufts-verksamhet, och bryr mig överhuvudtaget inte om vad folk har pà sig eller om de fóredrar extrem alpinism eller att plocka blâbär i skogen. Skulle du negativt kommentera min klädstil sà skulle det nog bli ett slags sjálvmàl, pà det att när jag inte har min fez och nordafrikanska nattlinne sà har jag inte sállan sjálv gamla pre-membran-kläder frân farsans garderob när jag är ute i skog och mark.

Mvh / Mats

[Ändrat av malindo 2003-04-27 kl 22:46]
áfton malindo.
Kärnan var att läder torkar ut med tiden om det inte återfettas. Det gör lädret i en soffa och ännu mer och snabbare i kängor som utsätts för sol, vatten, skravel osv. Då tycker jag rent generellt att det finns en motsägelse i att tillföra ett membran, vilket membran som helst, till en läderkänga och sedan säga att "nu är kängan vattentät så den behöver inte fettas in, och den SKA inte fettas in för då andas inte kängan så bra." Men man fettar inte bara in läderkängor för att de ska bli vattenavvisande, utan även för att lädret ska bevaras smidigt och levande.

Du tar upp olika vax och impregneringspreparat som lägger sig relativt ytligt på kängan och tycker det räcker för att bevara lädret i gott skick. Men huvudanledningen till att du inte vill använda mer djupverkande preparat är väl att andningsförmågan annars saboteras i en tex-känga? Annars hade ju frågeställningen aldrig blivit aktuell.

Min erfarenhet är att preparat som lägger sig ytligt inte bevarar lädret lika bra som de "hemskheter", fett och tjära, som man inte kan använda till membrankängor. Jag klassar nu inte alla membrankängor som likvärdiga. Olika membran släpper t.ex igenom ånga mer eller mindre bra, precis som i kläder, visst. Men de negativa och positiva effekterna av ett membran i kängan går väl ändå åt samma håll, oavsett om det är det nyaste eller äldsta som Gore har? Antag t.ex att man tar en läderkänga utan membran, vilken som helst, insmord eller sprillans, och mäter kängans förmåga att släppa igenom ånga, sedan tillför ett membran, vilket som helst, till kängan och igen mäter kängans förmåga att släppa igenom ånga. Det finns väl ingen som hävdar annat än att kängans förmåga att släppa igenom ånga då har försämrats, oavsett membrantyp? Jag diskuterar alltså i generella termer, utan att likställa alla membrantyper. Och vi är väl överens om att typen tjära och fett nedsätter andingsförmågan i en läderkänga, oavsett om man har membran eller inte men värst blir det i en membrankänga?

Ja tack, skicka mig gärna statistiken om hållbarheten. Det ska bli väldigt intressant.

Tro nu inte att jag är någon tex-motståndare. I byxväg har jag ofta ett par i XCR och i jackan vanlig GT. Det är just membranets användning i kombination med läder jag inte tycker passar riktigt. Av nämnda skäl.

"No hard feelings from anyone, I hope"
Mvh Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
cadiremar Omsulning av Viking Hunter kängor? Kläder 0
lottizen Viking sniper gtx, eller andra liknande, impregnering m.m. Kläder 10
bj_orn viking? Kläder 7
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.