Varning för Lundhagsskomakarna

Ordningen återställd

Jag har nu fått tillbaka mina kängor från Lundhags och efter att ha täthetstestat dem i badkaret tio minuter har jag konstaterat att de är lika täta som innan lagningen. Jag vill dock fortsatt föreslå alla som haft kängorna på reparation hos Lundhags att testa dem innan några längre turer. Våta sockor är ett överskattat nöje.
 
Nej jag friskriver inte en enda tillverkare och visst finns det felkonstruktioner och måndagsexemplar men att ta med varianterna skulle enbart trötta.

Att bruka och vårda rätt tycks ha blivit obekant. Givetvis har avsaknaden av värnplikt tagit bort en stor erfarenhetsspridare, vilken säkert genererades långt utanför leden.

Men att skjuta på tipslämnare förefaller vara legetimare. Även om både rubriker och fortsatta resonemang saknar logisk grund.
Det är en trist utveckling.

go tur

Din så tydliga uppmaning till trådskaparen (och alla andra som saknar kunskap/erfarenhet av hur Lundhags kängor måste skötas om för att ge full funktion) att läsa boken du föreslog kunde med lätthet tolkas som varandes lösningen på nämnda problem. Vilket det I och för sig kanske också är.

Men jag vill mena att ansvaret att informera brukarna ligger hos tillverkaren. Således borde man som kund få med den informationen vid köp av kängorna samt efter reparation. Ett ansvar som till synes tillverkaren (och flera med dem förmodligen) inte tar.

Och självklart är det så att om vi nu kan konstatera att tillräcklig info. från tillverkarna saknas ligger det ju I vårat egna intresse att lära varpå övrig litteratur är läplig kunskapskälla.

Det var ganska mycket kunskap som förvärvades under VPL-tiden om man fick förmånen att vara I fält större delen av tiden. Saknad av visa, inte lika mycket av andra. ;-)

Go tur!
 
Lundhagsskomakarna ok

Ett tips:
Mitt andra par Lundhags Scout (eller vad deras enklaste ofodrade kängor heter) läckte mystiskt, redan som nya. Naturligtvis infettades de efter alla konstens regler, men man blev blöt på vänsterfoten av att gå i daggvått gräs. Såg efter några år, att cellgummifoten hade en centimeterlång spricka längs sömhålen. Inte konstigt att det kom in vatten. Kängorna var som sagt några år, men lagades föredömligt och kostnadsfritt av Lundhags. Hängiven "Lundhagare" eller inte, så är jag nöjd med kängorna, företaget och servicen.

Hälsningar
OnsdagsArne
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.