Vargens vara eller inte vara?

Att lita på en länk ifrån skandulv är väll ungefär som att anta att AFA gör någon nytta i samhället?
Personligen så anser jag att jägare inte bör släppa sin hund om det finns varg i området, jag släpper aldrig hunden om vi inte har konstaterat att det är vargfritt. Så jägare måste faktiskt skärpa sig om dem vill ha sina hundar.
Men något som jag alltid blir förbannad över att läsa är anklagelserna om att fårägare struntar i att hägna in områdena. Speciellt eftersom att det kostar otroliga summor att hägna in med 5-trådigt stängsel. Då brukar folk prata om (bidragen) som skulle finnas, men i västegötland har de pengarna varit slut de senaste 3 åren.
 
Att lita på en länk ifrån skandulv är väll ungefär som att anta att AFA gör någon nytta i samhället?

Mycket dumt har jag läst i forum genom åren, men detta hamnar helt klart högt upp på den listan.

Personligen så anser jag att jägare inte bör släppa sin hund om det finns varg i området, jag släpper aldrig hunden om vi inte har konstaterat att det är vargfritt. Så jägare måste faktiskt skärpa sig om dem vill ha sina hundar.
Men något som jag alltid blir förbannad över att läsa är anklagelserna om att fårägare struntar i att hägna in områdena. Speciellt eftersom att det kostar otroliga summor att hägna in med 5-trådigt stängsel. Då brukar folk prata om (bidragen) som skulle finnas, men i västegötland har de pengarna varit slut de senaste 3 åren.

Hur mycket varg har ni i Västergötland?
 
Stackar kungen.

Jag är ju lite av en bevarare av traditioner. Även om de kostar oss skattebetalare. Så som samernas rätt till bidrag, bidrag till bönderna för att hålla landskapen öppna osv...

Alltså då även ett kungahus med en kungafamil,j men kan inte fatta att kungen inte känner sympati för vargen. Han om någon måste ju fatta hur det känns att inte vara önskvärd. Fast många vargförespråkare är ju veganer, och många veganer till hör till ungdomsgrupper som sysslar med vänsterpolitik. Och många vänster rupp ser kungen som överflödig så då kanske kungen hämnas med att vilja döda varg.

Ha smart va!
 
Jag har för mig att Skandulv är partiska när det gäller vargdebatten så man bör tänka efter en extra gång när man får fakta från dem. Angående artikeln i fråga är den från SLU och man bör väga innehållet i den efter det.

/Stellan

Nu är ju inte jag forskare men jag hyser ändå en stor tilltro till universitetens opartiskhet. Kanske naivt av mig... Tolkar dig som att du ifrågasätter såväl Sveriges lantbruksuniversitets som Lunds universitets trovärdighet. Bland andra...

Deltagande institutioner
 
Jag är fullt medveten om att viss illegal jakt sker på varg liksom på de flesta andra viltarter men det är just omfattningen som jag ifrågasätter.
Varför presenteras alltid siffror som baseras på säkra fall av illegal jakt (17 st mellan 1985 och 2007) samt uppskattningar av illegal jakt som fakta. Jag har alltid fått lära mig att man inte ska presentera som fakta det man inte kan bevisa men det är ju den metod som används av skandulv med fler intresseorganisationer.
Sen är ju frågan vilka är det som utför illegal jakt, i dagsläget så hängs alla som kallar sig jägare ut som tjuvskyttar av varg av de intresseorganisationer som finns. Det gör ju inte direkt att förhållandet mellan intresseorganisationerna och jägarkåren blir bättre på nåt sätt.
 
Nu är ju inte jag forskare men jag hyser ändå en stor tilltro till universitetens opartiskhet. Kanske naivt av mig... Tolkar dig som att du ifrågasätter såväl Sveriges lantbruksuniversitets som Lunds universitets trovärdighet. Bland andra...

Deltagande institutioner

Visst är det naivt... Jag är inte heller forskare men försöker följa forskningen och har studerat tidigare bl.a. på SLU och Lunds Universitet. Forskning är inte opartiskt och det ska man alltid väga in när man läser en artikel eller någon slutsats som framförs av forskare. Det finns alltid olika synsätt på världens problem och de framförs på olika sätt.
När man diskutera problemen inom miljö och naturvård kan dessa och även lösningarna på dem framställas på många olika sätt och det är något man ska ta hänsyn till när man läser olika rapporter. Att man ifrågasätter det man läser och även kollar vem som ligger bakom tycker jag är helt rätt att göra.
Angående tjuvjakten på varg ser jag även det som ett stort problem. Det sker i omfattande olaglig jakt på våra rovdjur och det var intressant att läsa hur man uppskattar hur stor den är. Kanske är siffrorna de sanna men det visar i alla fall att det finns ett problem.

/Stellan
 
Visst är det naivt... Jag är inte heller forskare men försöker följa forskningen och har studerat tidigare bl.a. på SLU och Lunds Universitet. Forskning är inte opartiskt och det ska man alltid väga in när man läser en artikel eller någon slutsats som framförs av forskare. Det finns alltid olika synsätt på världens problem och de framförs på olika sätt.
När man diskutera problemen inom miljö och naturvård kan dessa och även lösningarna på dem framställas på många olika sätt och det är något man ska ta hänsyn till när man läser olika rapporter. Att man ifrågasätter det man läser och även kollar vem som ligger bakom tycker jag är helt rätt att göra.
Angående tjuvjakten på varg ser jag även det som ett stort problem. Det sker i omfattande olaglig jakt på våra rovdjur och det var intressant att läsa hur man uppskattar hur stor den är. Kanske är siffrorna de sanna men det visar i alla fall att det finns ett problem.

/Stellan
Har du några mer opartiska källor att rekommendera än de inom Skandulv, så som exempelvis Grimsö forskningsstation?

Raskesven
 
Kom på mig själv med att sitta och fundera på vilka det är som egentligen "presenterar" uppskattade siffror som faktiska siffror.
Även om vissa organisationer gör det för att befrämja sin agenda så är jag också säker på att det ibland är så att det är medias vinkling i många fall som får mig och andra att tolka det som att de siffror som presenterats har presenterats som fakta i stället för uppskattningar. Jag litar inte på medias rapportering särskilt mycket men trots det så blir det ju så att man skummar igenom ett reportage och vissa uttryck i det fastnar och sen kontrollerar man det inte vidare, dessa uttryck blir ju ofta kvar även om de är helt felaktiga mot vad som egentligen presenterats.

Men faktum kvarstår ju att ingen kan säga säkert att de vargar som rapporten har uppskattat blivit illegalt jagade inte kan ju ha dött eller försvunnit på annat sätt än jakt, problemet är ju att ingen vet med säkerhet.
Sen kan man ju också ställa sig frågan om man ska kalla giftutläggning och skoterförföljning för jakt, jag tycker inte det för det utförs inte som jakt. Men det är min högst personliga åsikt.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.