Vargens vara eller inte vara?

Kan vi inte öppna våra ljusluckor och se ut i världen. Spanien som är ungefär lika stort som sverige har ca 2000 vargar, hur gör dom där, hur funkar det ?
Dom har väl mycket tamdjur på bete har jag fått för mig.
Det ligger en hund begraven i den här debatten, det är den där "någon" som inte gör som den ska tror jag...
 
Jaaa, där ser man, ! anade att det fanns olika lösningar på det här problemet, toppen Staffan !
Det här verkar vara en sådan, va sägs ?
 
Kan vi inte öppna våra ljusluckor och se ut i världen. Spanien som är ungefär lika stort som sverige har ca 2000 vargar, hur gör dom där, hur funkar det ?

Dom jagar inte älg i Spanien. Det är väldigt vanligt att vargen plockar viltspingande hundar där men ofta är det inget som ses negativt för det är oftast förvildade hundar som får sätta livet till.

Problemet för svenska vargar är att vissa jägare vill jag med lösspringande hund.

/Stellan
 
Har ingen kunskap om rovdjursdebatten i Spanien eller hur det funkar, men en lösning som vi stötte på i norra Spanien runt de lösa kossorna, fåren och getterna var denna:
203697902_20022e275f.jpg

Undrar om en djurägare som har några mastiffer ute med sina djur skulle bli anklagad för grovt jaktbrott om hundarna anföll och dödade en varg som närmar sig djuren?
Jag skulle inte bli förvånad om det blev så med tanke på hur allt verkar fungera i Sverige när det gäller rovdjuren.
 
Undrar om en djurägare som har några mastiffer ute med sina djur skulle bli anklagad för grovt jaktbrott om hundarna anföll och dödade en varg som närmar sig djuren?
Jag skulle inte bli förvånad om det blev så med tanke på hur allt verkar fungera i Sverige när det gäller rovdjuren.

Tror inte det... Om vargen är smart så kommer den att undvika hagen.

Huggis: Vad gäller angående jakthundar? Får jag skjuta jakthundar som anfallar mina husdjur? Min familj hade tidigare ankor och gäss och det hände varje höst att jakthundar kom till inhägnaden och tog en del fåglar. Hade det varit en räv är det bara att skjuta men vad gäller för en jakthund?

/Stellan
 
Spanien som är ungefär lika stort som sverige har ca 2000 vargar, hur gör dom där, hur funkar det ?

"In 1988, wolves were estimated to have killed some 1,200 horses and donkeys, 450 cows and 5,000 sheep and goats, representing a total loss of 720,000 euros. The figures are no doubt higher now, but over the wolf's full range (100,000 km2) these loses are tiny in comparison with other natural causes which regularly afflict farmers and herders (disease, inclement weather) but they can represent a serious problem for livestock raisers in certain local areas."

Citat från http://www.iberianature.com/material/wolf.html#conflict

Man kan även läsa att tamdjur bevakas av Mastiffer och herdar med nattskift.

mvh
Håkan Åkesson
 
Huggis: Vad gäller angående jakthundar? Får jag skjuta jakthundar som anfallar mina husdjur? Min familj hade tidigare ankor och gäss och det hände varje höst att jakthundar kom till inhägnaden och tog en del fåglar. Hade det varit en räv är det bara att skjuta men vad gäller för en jakthund?

/Stellan

Kommer faktiskt inte ihåg vad det står i lagen gällande det läget.
I första läget så skulle jag ju prata med hundägaren men om hundägaren lyssnar lika mycket som vargägaren (staten) gör så skulle jag till slut skjuta den eller fånga den och lämna den till polisen, särskilt om du har polisanmält det hela dessutom.

Är det grannar så försöker man ju hjälpas åt att komma till rätta med problemet när det är som du beskriver, problemet blir svårare när det är hundägare som inte bor nära till och därför inte går att prata med på samma sätt.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.