Var finns snabbriset nuförtiden?

Rostade sojabönor funkar också, både att äta som de är eller att sprinkla över maten. Ger texture till blötläggnings- eller påsmat men finns inte möjlighet att laga mat så är det bara att ösa in och tugga.
OT om baljväxter, forts
...och de är supergoda! Tyvärr rätt dyra om man köper dem i småpåsar i vanlig mataffär. För samma kilopris kan man köpa rostade edamamebönor i storpack, jag tycker själv att de är (ännu) godare, mildare och snällare mot magen.

Man kan såklart blötlägga, koka och rosta alla bönsorter själv till bråkdelen av kilopriset; inte svårt men tar lite tid och planering. Och tyvärr nödvändigt, om man vill slippa saltet, allt färdigköpt jag hittat är saltat.

OnT
Är det någon som testat risflingor? Finns billiga i affärer med mat från Sydasien, men jag har inte haft anledning att testa själv. Behöver knappt kokas, men jag misstänker att de blir rätt grötiga om man låter dem svälla ihop med övriga middagsingredienser. Kanske bara strö på överst och "ånga"?
 
OnT
Är det någon som testat risflingor? Finns billiga i affärer med mat från Sydasien, men jag har inte haft anledning att testa själv. Behöver knappt kokas, men jag misstänker att de blir rätt grötiga om man låter dem svälla ihop med övriga middagsingredienser. Kanske bara strö på överst och "ånga"?
Har testat för att göra risgrynsgröt snabbt, det gick lätt. Och med det sagt så tror jag att det är mer rätt att ha de som grötbas eller kanske snabbrisotto om man vill ha den riktigt krämig. Mitt blev iaf inte som ris…
 
Har testat för att göra risgrynsgröt snabbt, det gick lätt. Och med det sagt så tror jag att det är mer rätt att ha de som grötbas eller kanske snabbrisotto om man vill ha den riktigt krämig. Mitt blev iaf inte som ris…
Tack, då vet man det och slipper felköp :p
Det förkokta ris jag minns från en sydasiatisk affär i Lund var detta:
1689174570576.png

...men det fanns inte där när jag kollade igår. Beställa på nätet går ju, men det blir från utlandet och känns som overkill.
 
Tack för alla svar, vad roligt att ni också är intresserade :D

Tack för input! Jag bor i Malmö, så det finns många bra affärer med utländsk mat. Hittade dock inget snabbis på indpak, luck foods eller özens. Men risnudlar är en bra variation mot de andra kolhydraterna, som mest är olika varianter av vete.

Håller den torra maten bra nån vecka efter du har smörbehandlat den Joanna?

Ska försöka skriva ner de torrecepten jag landar i inför den kommande vandringen, om någon annan vill inspireras!
 
(...) Håller den torra maten bra nån vecka efter du har smörbehandlat den Joanna? (...)
Det mesta av min hemtorkade mat innehåller mycket fett, och jag har aldrig haft minsta problem med detta, trots att jag sätter igång "torkfabriken" flera veckor i förväg och är ute i upp till tre veckor till. Men förutsättningen är lufttät (i idealfall luftfri, tänk vakuumpåse) och mörk förvaring.

Det har har hänt att jag kommit hem med överbliven fettrik mat som t ex torkad hummus, tömt resp. förpackning på luft, slängt in den i frysen och använt den nästa sommar. Och då har jag en näsa som en spårhund och är väldigt stingslig med minsta aning av härsken lukt.

Smör är faktiskt mindre känsligt för härskning än (fler)omättade fetter, men det hänger fortfarande mest på exponeringen för luft och ljus. Nötter har det känsliga fleromättade fettet lufttätt "inbäddat" och kan hålla väldigt länge om de förvaras mörkt i sluten förpackning. Finfördelar man dem och/eller låter dem ligga skalade framme, så förfaller de rätt snabbt.

Även torra stärkelserika matvaror som just bulgur m m förfaller om de inte förvaras mörkt (lufttätheten spelar viss, men mindre roll), och börjar då smaka papper.
 
Supertack för dina erfarenheter Joanna :)! Jag har varit orolig att packa in torrmat med mycket fett för långt innan, men då kan jag vara lugnare. Jag vacuumpackar det, och får förvara mörkt.
 
Ska du förvara fet mat riktigt länge, så hjälper det lite till att frysa in den, fortfarande så luftfritt/lufttätt som möjligt. Men då är det viktigt att tänka på kondensrisken, både vid infrysning och sedan vid upptining. Varm luft kan ju innehålla betydligt mer vatten i ångfas, och när ångan kondenserar vid nedfrysning (resp. i kontakt med den kalla maten vid upptining), vill man ju inte ha det vattnet inne i sin torkade mat.

Frys in maten i en öppen behållare (låt den gärna också stå i kylen först för jämnare nedkylning). Skaka av ev. utfällda iskristaller när den är genomfrusen och vakuumförpacka (snabbt) först därefter.

Öppna inte förpackningen vid upptining - låt den ligga framme tills alltihop fått omgivningens temperatur. Annars riskerar man att få sin torkade mat nerblött av utfallande kondens, när den penetreras av den varma rumsluften.
 
Jag har slutat använda snabbris, det funkar i princip lika bra med basmati-ris. Inte riktigt lika snabbt, men det räcker med att låta det koka upp och sen kan det stå och bli klart på eftervärmen. Särskilt om man har en "grytmysare" (pot cozy).

Oftast kokar jag upp riset, ställer åt sidan, och låter det stå medans jag steker (eller värmer) det som ska vara till.

Även om snabbriset är praktiskt så är smaken rätt trist, och även förut var det svårt att hitta på så många ställen.
 
Håller helt med nermander, aldrig gillat snabbris, och varför ska man lida när det finns basmatiris? På den tiden jag fortfarande tog med ris var det just lätt smörrostat basmatiris.

Men försökt respektera TS förutsättningar för tråden :)
 
Jag borde testa hur långt jag kommer genom att hälla på kokande vatten och isolera de vanliga risen med kortare koktid. Jag har förutsatt att det inte funkar i en färdigblandad torrrätt. Hur tror ni det går utan att koka upp?
 
Jag borde testa hur långt jag kommer genom att hälla på kokande vatten och isolera de vanliga risen med kortare koktid. Jag har förutsatt att det inte funkar i en färdigblandad torrrätt. Hur tror ni det går utan att koka upp?
Bara hälla i "kokande" vatten (som hinner bli betydligt kallare än 100 grader bara medan det hälls i) tror jag inte på. Riset behöver minst kokas upp (bubbla) för att bryta ner stärkelsen, cellulosaöverdraget och lektinerna, men utöver det är det nog en smak- och magfråga. Och kanske att man kan tillgodogöra sig lite mer av energiinnehållet.

Jag hade med (smörrostat) basmatiris bara så länge jag hade med mig små barn, och då ville jag koka riset någon minut (plus ca 10-15 min svällning i en riktigt välisolerad grytmysare) så all "mjölighet" från ej spjälkad stärkelse var säkert borta. Min egen mage skulle säkert klara sig fint med just bara uppkok +grytmysare.

Det enklaste och bästa du kan göra är väl att testa hemma före turen, tills du är nöjd :)
 
Jag preparerar i o f s bulgorkornen lite hemma genom att mycket försiktigt rosta/mätta dem med smör i stekpanna, men jag gör det för konsistensens, smakens och kaloriinnehållets skull; tror inte det inverkar nämnvärt på svällningstiden. Kornen blir snarast lite fastare och inte så mjöliga, och det är avsikten.
Låter intressant att pröva! Skulle du vilja berätta lite närmare hur du går till väga? :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.