Var finns snabbriset nuförtiden?

Hej!
Jag tycker om att kombinera ihop egna torkade rätter som alternativ till de frystorkade påsarna. Uncle Ben´s hade ett snabbris som man bara behövde hälla på kokande vatten, men nu när jag letar verkar det ha utgått ur sortimentet överallt! Jag tror att de har övergått till blött färdiglagat ris i påse, som man kan mikra.

Vet någon var man kan komma över något liknande? Helst från ett "vanligt" matmärke, så att det blir billigare än det som säljs om friluftsmat ;)
 
ICA hår förkokt basmatiris och "medelhavsis" som ska vara klar på två minuter; framgår ej om det är två minuters kokning men det står "bara att värma", så jag tror att det funkar att hälla på kokande vatten och låta det svälla i en grytmysare; eventuellt någon längre stund än just två minuter.
OBS har ej testat själv, föredrar bulgur (som inte heller kräver mer än uppkok + grytmysarsvällning).
 
ICA hår förkokt basmatiris och "medelhavsis" som ska vara klar på två minuter; framgår ej om det är två minuters kokning men det står "bara att värma", så jag tror att det funkar att hälla på kokande vatten och låta det svälla i en grytmysare; eventuellt någon längre stund än just två minuter.
OBS har ej testat själv, föredrar bulgur (som inte heller kräver mer än uppkok + grytmysarsvällning).
Jag kör inte heller med ris, utan med röda linser och snabbmakaroner.
Snabbris har 149 kcal, snabbmakaroner 360 kcal och röda linser 381 kcal...allt per 100 gram.

Jag kokar upp allt (i kokkärlet), stänger av gasen och låter det stå och grytmyssvälla i 5-10 min. Sparar gas, och allt blir tillagat.
 
Mitt lokala ica säljer fortfarande uncle bens 3-mins ris, men det listas inte på uncle bens hemsida längre, så kan ju vara utgående. Dom här 2-minuters varianterna är "blöta" dvs färdiga och värms bara på, med den extra vikt det tillför, 250g för en 2-port påse.
 
ICA hår förkokt basmatiris och "medelhavsis" som ska vara klar på två minuter; framgår ej om det är två minuters kokning men det står "bara att värma", så jag tror att det funkar att hälla på kokande vatten och låta det svälla i en grytmysare; eventuellt någon längre stund än just två minuter.
OBS har ej testat själv, föredrar bulgur (som inte heller kräver mer än uppkok + grytmysarsvällning).
Hur gör du? På förpackningen står det att bulgurn ska koka 15 min. Menar du att det räcker med ett uppkok och sedan grytmysare eller kokar du bulgurn hemma och torkar den?
 
Produkten har nog försvunnit pga ej är speciellt gott i jfr med vanligt ris.
Hur får du linser aptitliga jag har provat och tycker det ej smakar bra och blir bara en gröt.Samtidigt ska de väl ligga i blöt och kräver en extra bytta att bära om man tex vill ha te eller gröt på morgonen,och väger mkt att bära om ska bära runt i rex en plastflaska.
Jag torkar all mat själv och blötlägger först när jag når tältplats ev något tid om blivit för hårt torkat.
Jag stod ut med endast potatispulver av bra kvallitet sista tur ist för makaroner och ris.
Kokat gula ärtor och torkar blir ok i smak.
 
Hur gör du? På förpackningen står det att bulgurn ska koka 15 min. Menar du att det räcker med ett uppkok och sedan grytmysare eller kokar du bulgurn hemma och torkar den?
OT om bulgur
Det står mycket på förpackningar :)
Jag kokar upp allt jag ska ha med i maträtten, inkl. bulgur (eller annat, t ex bönpasta i småbitar), med lagom överskott av vatten som ju ska absorberas. Sen ger jag det hela ca 10 minuter i grytmysaren.

Jag preparerar i o f s bulgorkornen lite hemma genom att mycket försiktigt rosta/mätta dem med smör i stekpanna, men jag gör det för konsistensens, smakens och kaloriinnehållets skull; tror inte det inverkar nämnvärt på svällningstiden. Kornen blir snarast lite fastare och inte så mjöliga, och det är avsikten.

Sen beror det på vilken grovlek på bulguren man väljer. Hemma älskar jag den grova (pilavlik), men den behöver någon minuts kokning före svällningen. Den mellangrova (midyat) funkar optimalt med bara uppkok + svällning, om man vill ha den "al dente" (vilket jag vill). Den finaste (köftelik) blir mer lik mjuk couscous i konsistensen (vilket jag inte vill). Man kan såklart korta svällningstiden, men då kanske andra ingredienser i min gryta inte blir klara.
 
Senast ändrad:
(...) Dom här 2-minuters varianterna är "blöta" dvs färdiga och värms bara på, med den extra vikt det tillför, 250g för en 2-port påse.
Ajdå, då var det ju ett helt tokigt tips :oops:
Trodde det var ungefär samma sort som jag för länge sen köpte på Lucu Food, och det var torkat... Kanske värt att kolla med dem, om det finns kvar?
Tack för rättelsen!
 
Senast ändrad:
(...) Jag stod ut med endast potatispulver av bra kvallitet sista tur ist för makaroner och ris. (...)
Vi kan ju passa på och lägga till couscous, bulgur, supertunnaa "hårnudlar" och bönpasta till vårt gemensamma kolhydratregister :)
Bönpasta är ju även en bra komplementär proteinkälla. Välj de tunnaste sorterna och bryt i småbitar före turen, så behöver även den bara ett uppkok + grytmysarsvällning.

Lucu Food har diverse andra spännande grynsorter, t ex korn och bovete, i "snabbkokt" version, men de kräver ett par minuters uppkok. Kanske ändå ibland värt som omväxling.

Vill man ändå absolut ha ris, så kokar ju basmatiris på knappa 8 minuter. Jag har testat att koka den i 5 minuter och låta den eftersvälla, och det blev också bra (och så mycket godare än allt "snabbris" jag testat!).
 
Senast ändrad:
(...) Hur får du linser aptitliga jag har provat och tycker det ej smakar bra och blir bara en gröt.Samtidigt ska de väl ligga i blöt och kräver en extra bytta att bära om man tex vill ha te eller gröt på morgonen,och väger mkt att bära om ska bära runt i rex en plastflaska. (...)
OT om linser och bönor

Röda linser behöver absolut ingen blötläggning! Den minsta storleken och med halverade bönor blir lagom "al dente" med typ 10 sekunders uppkok och eftersvällning. Jag har slutat bära på linser, men när jag fortfarande gjorde det så förpreparerade jag dem genom smörrostning, på samma sätt som bulgur enl. ovan. Godare och just inte så otrevligt mjöliga/mosiga.

Är man lite lat och ändå vill ha med några baljväxter, så köper man rostade kikärter - bara att strö på maten eller knapra på direkt. Jag blandar dem i min "snaskpåse" med nötter och mandel i höftbältesfickan, som mer och mer ersätter mina luncher.

Finns i de flesta affärer med mat från Mellamöstern och Sydasien.
 
Senast ändrad:
Rostade sojabönor funkar också, både att äta som de är eller att sprinkla över maten. Ger texture till blötläggnings- eller påsmat men finns inte möjlighet att laga mat så är det bara att ösa in och tugga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.