Vansinnigt dyr leksak!

Från en ny vattenleksak, till mopedbilar, till gnäll på "dagens ungdom". Och detta redan efter två sidor! Utsidan må ändra utseende, men vissa saker består...

I sakfrågan kan man konstatera att 150K är ungefär i paritet med vad folk lägger på andra "lekfordon": motorcykel, snöskoter, vattenskoter, whatnot. Möjligen är denna pryl något mer begränsad (man tar nog inga helgturer till Öland med e-brädan, även om ngn säkert testat det också). Sen gissar jag också att nuvarande pris är ett "tidigt" pris för prylgalningar och adrenalinjunkies; när volymerna stiger sjunker också priset (ni minns väl när folk betalade 30 tuss för en platt-TV?).

Jag tycker att det är roligt att se hur de enorma framstegen inom batterier och elmotorer (en utveckling som f.ö är oerhört gynnsam ur miljöperspektiv) möjliggör sådana här kul prylar. Det vore kul att höra fler som testat brädan! Hur är inlärningskurvan? Kan man susa iväg efter lite övning, eller krävs det en veckas plurrande?
 

Ytterligare en vansinnigt dyr leksak som enbart är en leksak utan någon nyttofunktion.
 
Som boende ute vid kusten i Roslagen (och med sommarviste på andra sidan, i Bohuslän) var min
första tanke när jag såg den där Fliteboard videosnutten: Vad kostar det _när_ (inte _om_) man
missbedömer vattendjupet - och kör hydrofoil och/eller propeller hårt in i bottenstenarna?!?

Efter att ha bytt ett antal propellrar (egna och andras) under de senaste 40-50 åren så är det en
helt naturlig tanke... Jag har till och med en grynna utanför Hamburgsund uppkallad efter mig,
den kallar alla i gänget för "Odds grund" - efter att jag så totalt lyckades missbedöma vatten-
ståndet att alla 3,5 flytetygen i 'tåget' påverkades av grundkänningen. Tunga stålbåten jag körde,
mest (men den hade propellerbur som räddade saken), och sedan i avtagande grad allt mindre
påverkan bakåt längs bogsertrossen. Den lilla minijollen allra sist guppade bara till litegrann... :oops:
/Odd
 
Senast ändrad:
Hur är inlärningskurvan? Kan man susa iväg efter lite övning, eller krävs det en veckas plurrande?
Jag hade stora problem när jag testade i 45 minuter, jag flög av hela tiden, åt alla håll. En annan tjej som testade vid samma tillfälle fick kontroll på brädan efter bara några minuter. Hon hade dock kört en del wakeboard tidigare, så hon hade väl bättre förutsättningar.
 
Är inte utsidan till för icke-motoriserat friluftsliv och därmed borde denna tråden stängas här?
Nej, den skrivningen hittar jag inte längre så det är nog OK numera att behålla tråden.
Ser inget undantag lägnre om motordrivet i vakren "om utsidan" eller "regler och villkor"

Hoppas dock vi slipper diskussioner om skotrar och båtmotorer här även om dessa är en del av somligaa friluftsliv.

/Patrik
 
Är inte utsidan till för icke-motoriserat friluftsliv och därmed borde denna tråden stängas här?
Nej, den skrivningen hittar jag inte längre så det är nog OK numera att behålla tråden.
Ser inget undantag lägnre om motordrivet i vakren "om utsidan" eller "regler och villkor"

Hoppas dock vi slipper diskussioner om skotrar och båtmotorer här även om dessa är en del av somligaa friluftsliv.

/Patrik
Bra poäng. Vi får kanske maskera tråden med lite vindkraftsgnäll, så att den förefaller passa in.

Mer seriöst, så tror jag att gränserna mellan "motoriserat" och "naturligt" friluftsliv kommer att bli suddigare i takt med att motorerna blir mindre, tystare och mer miljövänliga. Elcykel i fjällen är ett exempel. En liten påhängsmotor kan bli ett sätt att förlänga räckvidden på paddlingsturerna, etc. Så distinktionen kanske inte är lika enkel längre.

Hur som helst, jag kommer att tänka på ett tidigt experiment från KTH-studenter, "Evolo": https://www.blur.se/2009/06/08/sportig-vattenpulka-fran-kth/ . Det var ett tidigt försök på samma koncept. Att döma av videon verkar de inte riktigt ha fått till stabiliteten, farkosten hoppar upp på foilen korta sträckor men dyker ner. Dessutom var den gjord för att köras på knä.
 
Angående farkosten tråden handlar om så ser den väldigt rolig ut men alltför dyr för mig. Skulle tro att man tröttnar efter ett tag också. Wing foil är dock en sak som jag verkligen vill testa och lära mig innan jag blir för gammal.
 
Senast redigerad av en moderator:
På vilket sätt är ditt inlägg mer friluftsliv än andra inlägg i tråden?
Om du inte har något vettigt att komma med så är det bättre att du lämnar den här tråden och ängar dej åt att läsa lagtexter istället!
Tidigare var utsidan tydligt endast för icke-motoriserat uteliv och jag kan önska att det så förblir. DEt finns gott om andra forum för motoriserat friluftsliv och med gamla skrivnigarna var mitt inklägg ett försöka att hålla utsidan trogen sitt syfte.
Nya ägarna verkar har redigerat reglerna för forumet och det hade jag missat och jag undrar om det är avsiktligt eller inte.
Trenden nu verkar vara att starta nya trådar så jag startar en ny tråd om motorisering på utsidan så vi slipper förorena denna tråden med den diskussionen. Trådar ska hålla sig till ämnet enligt reglerna och för kännedom så anmälde/rapporterade jag mitt förra för att få svar från admins.

/Patrik
 

lipfip

Forumvärd
Tidigare var utsidan tydligt endast för icke-motoriserat uteliv och jag kan önska att det så förblir. DEt finns gott om andra forum för motoriserat friluftsliv och med gamla skrivnigarna var mitt inklägg ett försöka att hålla utsidan trogen sitt syfte.
Nya ägarna verkar har redigerat reglerna för forumet och det hade jag missat och jag undrar om det är avsiktligt eller inte.
Trenden nu verkar vara att starta nya trådar så jag startar en ny tråd om motorisering på utsidan så vi slipper förorena denna tråden med den diskussionen. Trådar ska hålla sig till ämnet enligt reglerna och för kännedom så anmälde/rapporterade jag mitt förra för att få svar från admins.

/Patrik


Hej och tack @tango! Utsidan ska i grunden handla om "icke-motoriserat" friluftsliv. Vi har än så länge inte haft några större diskussioner om skotrar och båtmotorer, men som @bigfoot skriver, så kan den tekniska utvecklingen bland friluftsprylar leda till fler gränsfall. Här räcker förhoppningsvis sund förnuft för att bedöma om ämnet passar till Utsidan eller inte. Om det skulle bli ett problem på lång sikt, så måste vi kanske se över formuleringen i sidans syfte och lägga till ett förtydligande.

En annan aktuell tråd handlar till exempel tom "framtidens ryggsäck" (som är också el-motoriserad). Ganska rolig och bra diskussion som (jag tycker) har sin plats på Utsidan.

Inte helt säkert hur den här tråden utvecklas, men ska ge den lite tid. En bra början är att vara trevliga till varandra.

Tar även bort allt om kollektivtrafik, mopeder, traktorbilar, gymnasieelever, "dagens ungdom" etc. så att vi stannar vid ämnet i alla fall.

/Admin
 
Senast ändrad:

lipfip

Forumvärd
Trenden nu verkar vara att starta nya trådar så jag startar en ny tråd om motorisering på utsidan så vi slipper förorena denna tråden med den diskussionen. Trådar ska hålla sig till ämnet enligt reglerna och för kännedom så anmälde/rapporterade jag mitt förra för att få svar från admins.
Inte säkert om du är ironisk, men det kan vara en bra idé att diskutera avgränsningarna i en egen tråd. Personligen kan jag tycka att det gör en skillnad om motoren är en hjälpmedel (t.ex. framtidens ryggsäck) eller om den är utgörande för själva aktiviteten (t.ex. skoter, fyrhjuling). El-cykeln är en klassisk gränsfall eftersom den både kan används nästan som en el-moped, men också vara bra hjälp (t.ex. för mina föräldrar i 80-års-ålder) när man gör cykelturer i kuperat terräng som man annars inte skulle klara.
 
Hej och tack @tango! Utsidan ska i grunden handla om "icke-motoriserat" friluftsliv. Vi har än så länge inte haft några större diskussioner om skotrar och båtmotorer, men som @bigfoot skriver, så kan den tekniska utvecklingen bland friluftsprylar leda till fler gränsfall. Här räcker förhoppningsvis sund förnuft för att bedöma om ämnet passar till Utsidan eller inte. Om det skulle bli ett problem på lång sikt, så måste vi kanske se över formuleringen i sidans syfte och lägga till ett förtydligande.

En annan aktuell tråd handlar till exempel tom "framtidens ryggsäck" (som är också el-motoriserad). Ganska rolig och bra diskussion som (jag tycker) har sin plats på Utsidan.

Inte helt säkert hur den här tråden utvecklas, men ska ge den lite tid. En bra början är att vara trevliga till varandra.

Tar även bort allt om kollektivtrafik, mopeder, traktorbilar, gymnasieelever, "dagens ungdom" etc. så att vi stannar vid ämnet i alla fall.

/Admin
Tack för förtydligande och glad att utsidan håller sig trogen ursprunget.
Skulle gärna se att ni förtydligar detta i regler eller i om utsidan.

Då svaret kom så snabbt hann jag inte starta ny tråd.

/Patrik, som idag på skidor med stighudar gått uppför under en eldriven skidilift, för motions skull :cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Airfoil Vattenanalys, vem och hur dyr? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.