Vandra ensam

Hej hopp
Jag undrar om det är någon som har vandrat ensam och därmed undrar jag hur det känns (hur man upplever det).
Läste en artikel om att göra detta och det blev en annorlunda upplevelse enligt denna.

Joakim
 
tjoflöjt

Jag har ensamvandrat och tycker att det fyller sin funktion, men med åren så har jag insett att om det är tråkigt så e det bara hälften så tråkigt om man e två. Ere kul så ere dubbelt så kul om man e två. Sedan så får man inte glömma säkerhetsaspekten i att vara två!
 
Re: tjoflöjt

FJS90/91; sa:
Jag har ensamvandrat och tycker att det fyller sin funktion, men med åren så har jag insett att om det är tråkigt så e det bara hälften så tråkigt om man e två. Ere kul så ere dubbelt så kul om man e två. Sedan så får man inte glömma säkerhetsaspekten i att vara två!

Om man är tre då? Tre gånger så kul? :)
/micke
 
JAAAA!!

Nu drar vi det här till sin spets.... Det bor 8mijoner i New York och dom verkar ha skitroligt hela tiden?!?

;)
 
I Tokyo

är de oxå ganska många, men så j-la roligt verkar de inte ha (trots att de har en inomhusskidbacke för åretruntbruk). Finns det verkligen ett matematiskt samband mellan antal personer och hur roligt man har?

/Håkan
 
Vandra själv...

tde01047; sa:
Hej hopp
Jag undrar om det är någon som har vandrat ensam och därmed undrar jag hur det känns (hur man upplever det).
Läste en artikel om att göra detta och det blev en annorlunda upplevelse enligt denna.

Joakim

Jag är alldeles just hemkommen efter 1 veckas vandring i ensamhet.
Vandrade i Abisko & stora sjöfallets nationalparker.

Om inte omöjligt, så i alla fall väldigt svårt, att säga hur du skulle "reagera" på att fjällvandra själv.
En del trivs alldeles utmärkt med det och andra tycker att det var jävligt trist.

Jag placerar mig någonstans där mitt emellan.
Så länge solen var framme och vädret var hyfsat så var det ren och skär njutning. Då tog jag det lungt och verkligen njöt av vad naturen hade att erbjuda; Fotograferade en hel del, gick lite omvägar för att få se mer av omgivningen. Satt ute och åt min mat medans jag solade och hade det riktigt gött :)

Dock när regnet föll så var det (såklart) inte lika kul. De dagar när vädret var sämre (5 av 7) så vandrade jag mest hela tiden. Istället för att sitta inne i tältet & hänga så tyckte jag att det var trevligare att gå omkring... Såklart en smaksak.

När jag väl satt i tältet och det regnade ute så var det ju väldigt mysigt på sitt lilla sätt, men dock inte 10 timmar i sträck. Då packade jag hellre ner allt och, som sagt, vandrade vidare.

Men så här i efterhand så kan jag säga att det var väldigt intressant. Kul och se hur jag reagerar på den faktiska ensamheten som jag upplevede i och med att jag vandrade själv.
Jag kommer säkerligen att göra om det. Då för att få en ännu mer "naturnära" upplevelse.
Trots de 7 dagarna ute i fjällvärlden så kom jag aldrig riktigt in i "lugnet". Kunde inte riktigt ta det 100%-igt lungt och slappna av. Kände alltid en liten press på att vandra lite längre & snabbare. Vilket var synd. Syftet var ju trots allt att ta det lungt och mer eller mindra vila själen från stressen som man annars upplever.

Sammanfattningsvis:
* Kul när vädret var bra (Fotografera, titta, njuta)
* Mindre kul när vädret var dåligt (Svära över regnet)

Rekomenderar helt klart upplevelsen till alla som funderar på att vandra själv... Bara testa!

Ett tips: Ta med en bok att läsa när vädret är lite sämre ;)

Mvh // Lars
 
Re: I Tokyo

Håkan K; sa:
är de oxå ganska många, men så j-la roligt verkar de inte ha (trots att de har en inomhusskidbacke för åretruntbruk). Finns det verkligen ett matematiskt samband mellan antal personer och hur roligt man har?

/Håkan

hmmm.... Efter som du efterfrågar ett samband så får vi väl ta fram ett:

Om man sätter rolighetsfaktorn till y och antalet människor till x Men inför koefficienterna k och m, för väder respektive proviant (korv, sprit mm).

så gäller:

y=sin 4(1/x)+abs(sin X) -k +m^2 +z

för alla heltal x>0. där z=-0.0846684895...

Den sista konstanten z är till för att sätta y=0 när x=1, detta för att vi ska ha ett bra utgångsläge att jämföra med. För alla er som inte orkar analysera funktionen själv innebär detta att men har som roligast när man är två. Men eftersom funktionen går i en vågrörelse som närmar sig z utan att någon gång bli z, så har man T.ex. roligare om man är fyra än om man är tre, men roligare när man är tre än när man är sex. Så det finns inget som säger att man får tråkigare om man bjuder in en till om man redan är minst två, men oddsen för detta ökar. Vid riktigt höga x, som i New York eller Tokyo, så har man aningen tråkigare än om man är själv.
 
Ensamvandrare.

Tjenare Joakim.
Du har ställt en intressant fråga,personligen så vandrar jag till 99% ensam ute i markerna,man noterar
faktiskt mer vad som händer ute i naturen,du kan välja
ditt eget tempo hur du vill,ta en avstickare utan att
någon protesterar.Man lär känna sig själv på ett mycket bra sätt.Oftast blir mina soloturer 1-3 dagar,
det räcker gott för mig.Sen beror det oxå var man vandrar: är det i låglandsterräng,fjällen,led eller
icke led!När det blir fjällvandring för egen del så
vandrar jag alltid i sällskap med mina fjällkompisar
med tanke på säkerhet etc.Börja så smått i hemmaskogarna,känns det bra så är det bara att gratulera,för det är en fantastisk känsla.
Mvh Nicklas.
 
Patric!

Den där var snygg!

Tänkte integrera hela klabbet, för att få summan av hur roligt man egentligen kan ha, men resultatet blev att jag fick ont i huvudet. Deriveringen gjorde ont den oxå...

/Håkan
 
Stor frihet men även ensamt

Jag har ensamvandrat ett antal gånger, framförallt i Kebnekaiseområdet. Första gången jag vandrade helt ensam så var det ett medvetet val då jag ville ha tid att fundera över ditt och datt själv. Det var mycket rogivande då det kändes som om jag verkligen behövde det. Efter några dagar så anslöt jag till Kungsleden och då blev det annorlunda. Även om man är ensam i sitt tältlag så är man inte ensam om man vandrar längs populära leder...
Senaste ensamvandringen var inte planerad men vad gör man när polarna bangar?
Upplägget var likartat - först ett antal dagar i ödsligare områden (Vistasvagge-Unna Räitavagge) och sedan mer tättbefolkade områden, fast med en avstickare upp i Singivagge. Jag träffade även en trevlig ung tysk studentska som var ute på en ensamvandring från Kvikkjokk till Abisko!
Generellt sett så skulle jag vilja påstå att det är lättare att träffa och få kontakt med andra när man vandrar själv, men det kanske bara är jag som inbillar mig...? :)
Nåväl, i år så blir vi minst två personer i Sarek... ;)

Edit: Jag känner till en person som träffade sin (då) blivande flickvän under en treveckors ensamvandring i Sarek. Lika barn leka bäst... :)


[Ändrat av haskell 2002-07-09 kl 13:04]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.