Vandra ensam

Min första fjällvandring - ensam

Hej!

Jag kom just hem från min första vandring, och den gjorde jag ensam. Jag tillbringade en vecka i Urho Kekkonens nationalpark i finska lappland.

Jag bestämde mig för att vandra ensam för jag ville pröva hur det är.

Jag har aldrig (utom i lumpen) vandrat i grupp så jag kan inte avgöra om det är bättre eller sämre än att vara ensam, men jag är nog ganska säker på att jag vill vara ensam nästa gång också. Är man ensam behöver man aldrig kompromissa, har man lust att gå nånstans så bara gör man det, har man lust att stanna en tid på ett ställe går det lika bra. Man behöver liksom bara vara.

Jag saknade inte andra människor en enda gång, det var mer som en semester från socialt umgänge. Visst är det trevligt med goda kompisar, men ibland behöver man lite distans.

Jag rekommenderar ensamvandring - det är inget att vara rädd för. Om man skulle bli uttråkad eller inte klara av ensamheten så finns där ju ingen som hindrar en från att ändra sin planerade rutt och gå raka spåret till närmaste buss hem!

(Naturligtvis måste man vara säker på sin orienteringskunskap och utrustning och sådant, men jag utgår ifrån att man är det om man överväger ensavandring.)
 
Re: Min första fjällvandring - ensam

enakar; sa:
Jag rekommenderar ensamvandring - det är inget att vara rädd för. Om man skulle bli uttråkad eller inte klara av ensamheten så finns där ju ingen som hindrar en från att ändra sin planerade rutt och gå raka spåret till närmaste buss hem!

Som jag tidigare sagt så har jag ensamvandrat själv.. Jag måste dock invända lite mot ditt påstående om att det bara är att "gå raka spåret till bussen", vad händer om du bryter benet eller trillar och slår dig medvetslös?

Jag har förståelse för att folk gör det men man får aldrig glömma riskerna det medför.. Jag anser att det är lika illa som att dyka eller att klättre ensam. Vi är dock vuxna människor som gör som vi vill.. Nu vill jag inte heller måla f a n på väggen och säga att man aldrig skall vandra ensam, jag tycker att man skall vara medveten om riskerna och ha förståelse för den rigorösa planeringen det innebär..
 
Re: Re: Min första fjällvandring - ensam

FJS90/91; sa:
enakar; sa:
Jag rekommenderar ensamvandring - det är inget att vara rädd för. Om man skulle bli uttråkad eller inte klara av ensamheten så finns där ju ingen som hindrar en från att ändra sin planerade rutt och gå raka spåret till närmaste buss hem!

Som jag tidigare sagt så har jag ensamvandrat själv.. Jag måste dock invända lite mot ditt påstående om att det bara är att "gå raka spåret till bussen", vad händer om du bryter benet eller trillar och slår dig medvetslös?

Jag har förståelse för att folk gör det men man får aldrig glömma riskerna det medför.. Jag anser att det är lika illa som att dyka eller att klättre ensam. Vi är dock vuxna människor som gör som vi vill.. Nu vill jag inte heller måla f a n på väggen och säga att man aldrig skall vandra ensam, jag tycker att man skall vara medveten om riskerna och ha förståelse för den rigorösa planeringen det innebär..
Det måste väl ändå vara bättre med skoskav på fötterna än i truten, så börja ni att gå istället!
För oss andra seriösa ensamvandrare gäller att: pannan ner, tummen upp!!
 
Re: Re: Min första fjällvandring - ensam

FJS90/91; sa:
Jag anser att det är lika illa som att dyka eller att klättre ensam.

Jag vandrar ensam en hel del själv både sommar och vinter och är väl medveten om säkerhetsaspekterna, men att jämföra med dykning och klättring tycker jag leder lite väl långt.

Trots allt är dykning en vistelse i en miljö som är helt fysiologiskt främmande för djuret människa och där överlevnaden ligger runt 3 minuter om man saknar utrustning. Vid klättring gäller ju kamratsäkring, om man inte vill riskera livet.

Men visst ska man vara på det klara med riskerna och inte bagatellisera. Ensamtur kräver lite mer, både fysiskt och psykiskt. Men just i detta ligger väl lite av charmen också.

Mvh,

J
 
Visst är det...

lite missvisande att jämföra ensamvandring med dykning och klättring, men:
Den som från början ställde frågan, Joakim, vad har han för erfarenheter? Har han tidigare fjällvandrat? Är han van vid att röra sig i naturen där han bor? Eller har han aldrig satt sin fot i en skog?

Utan att veta hans bakgrund så är det oansvarigt att hävda "det är bara att ta bussen hem" om det skulle vara jobbigt.
Om han har fjällvandrat tidigare så vet han förmodligen vad det innebär. Busshållplatsen ligger inte 100 meter bort och bussen går inte var femte minut.
Om han inte har nån erfarenhet av att fjällvandra, eller nån större erfarenhet av att röra sig i skog och mark, så blir det så mycket svårare för honom att förstå vad ett sånt uttalande (ta bussen) innebär. Och i det läget är uttalandet dumdristigt.

/Håkan
 
Re: Visst är det...

Håkan K; sa:
Om han inte har nån erfarenhet av att fjällvandra, eller nån större erfarenhet av att röra sig i skog och mark, så blir det så mycket svårare för honom att förstå vad ett sånt uttalande (ta bussen) innebär. Och i det läget är uttalandet dumdristigt.

/Håkan

Och det blir på samma sätt lite missledande att jämföra ensamvandring med sporter där man måste vara minst två för att de mest fundamentala säkerhetskraven ska uppfyllas.

Utan att vilja bagatellisera förstås, ensamvandring ställer lite högre krav än gruppvandring.

Men det går utmärkt att vandra t ex kungsleden mellan Abisko och Keb om man vill prova på och samtidigt ha nära till "bussen" d v s andra människor.

J
 
tde01047; sa:
Hej hopp
Jag undrar om det är någon som har vandrat ensam och därmed undrar jag hur det känns (hur man upplever det).
Läste en artikel om att göra detta och det blev en annorlunda upplevelse enligt denna.

Joakim

Kortare turer i hemmaterräng företas med fördel ensam. Du kommer snabbare i kontakt med Skogens Väsen, kan observera och fotografera något motiv hur länge du vill utan att känna (den outtalade) tidspressen från gruppen.
Vissa tankar om livet behöver dagar av ensamhet och tystnad för att dyka upp till medvetet plan. Känslor kan få sitt utlopp i det fria.

Erik
 
jöses

Jag har dykt sedan 15års åldern och jobbat med dykning i många år, jag har under dessa år träffat många som älskar att dyka ensamma.. Samma sak gäller klättrare dock lite mer ovanligt.. Anledningen till att jag generaliserade så hårt var att få folk att tänka efter innan dom ger sig ut på något dom inte kan hantera. Ofta tar folk för lätt på säkerhetsaspekterna..

Hur många ensamvandrare har med sig nödraket och nödbloss?

Praeparatus Supervivet...
 
Min Farbror har kört bil utan säkerhetsbälte i 20år.. Många smäller i bil första gången dom sätter sig i en.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.