Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln

Hej,

Jag har tidigare försökt mig på att vandra Jämtlandstriangeln under sommarmånad.

Min ryggsäck vägde ca 20-24 kg.

Det känndes riktigt tungt att gå med så tungt.
Är det rimligt att den ”ska” väga över 20 kg? Känns som jag vill ligga på 10-13 kg ungefär, på en sådan ”kort” vandring.

Tältet väger ju typ 4 kg, ryggan (kajka 75L) väger 3-4 kg har ja för mig, det e 8 kg redan.

Vandrar tillsammans med flickvän & hund och har därför ett tremannatält.
 
Menar du att du ska på 3-4 dagars vandring med över 20 kg i ryggsäcken? I mina ögon är det helt orimligt. På en sån kort tur räcker med en ryggsäck på 40 liter och halva av den vikten du menar. Det gäller att minska ner antal grejer man tar med tex kläder. 4 kg tält låter som väldigt tungt.
Att byta ut både ryggsäck och tält samt kanske kök och förstärkningskläder kan vara dyrt men värd i längden.

Fundera på vad du egentligen behöver på turen, skriv en packlista med vikt på sakerna för att bli medveten vad sakerna väger.
 
Om du vill lätta din vikt så finns det massor av kunskap att tillgå inom ämnet.
  • Man kan börja med boken "Vandra Fjäderlätt" av Görgen Johansson
  • Hänga i Facebook-grupperna "Vandra Fjäderlätt" och "Ultralätt utrustning"
  • Kolla in alternativ utrustning på Backpackinglight.se och Fjallsport.se
  • Sluta packa dina rädslor
I korta enkla drag så börja skära i dina tre stora - sovsystem, skydd (tält,tarp,hängmatta?) , ryggsäck. Men det sista man oftast byter ut är storleken på ryggsäcken. Just för att inte köpa för stor när man väl bantat allt. Men med en ryggsäck som väger 3kg skulle jag nog försöka komma ner i en 50L strax under kg ändå. T.ex HMG-ryggorna.

Utöver det finns det määngder av influencers :) på Youtube som förklarar konceptet och recenserar utrustning.
Välkommen till en lättare vandring
 
Har man tunga prylar så blir det ju tyvärr lite tyngre startvikt.

Men för att komma upp i 24 kg så känns det som att du har med lite prylar som skulle kunna skalas bort även utan att köpa nytt.

Har du en packlista sparad händelsevis?
 
Det här kanske inte gäller er, men många män som vandrar med en kvinna bär ju de tunga grejerna, för att kvinnan inte ska behöva bära så tungt. Om det är ett problem kan ni män hitta motargument i den här studien, som säger att man inte ska bära proportionellt mot sin vikt, utan att ”fun-sized hikers” kan bära riktigt tunga packningar.
 
Som andra säger är 4kg tält väldigt tungt. Finns tremanna mellan 2-3kg. Jag brukar dela upp tältet med tjejen, t.ex hon tar spikar/pinnar och jag tar duken. Vad packar du ned för mat? Jag kan rekommendera frystorkat för samtliga måltider, t.ex REAL Turmat. Vatten räcker med en liten flaska, finns små drag överallt längs vandringen. Bär ni även hundens mat? Det finns ryggsäckar för hundar också!
 
Hur tungt man kan/vill bära är rätt individuellt. Jag kan i alla fall hålla mig under 20 kg med liknande förutstätningar (tungt tält, kök, mat till hundarn). Du kan sätta klövjeväska på hunden. En stor hund kan bära en del.

TS får gå igenom sin utrustning och prioritera. Det bör gå att minska vikten.

Jag väljer att bära en del onödig komfortutrustning. Men det är mitt val. :)
 
Rekommenderar oxå boken "Vandra Fjäderlätt", mkt bra. Riktiga lättpackare klarar sig med 3-4 kg pp för tält, ryggsäck, liggunderlag & sovsäck. Sen lite extra kläder, egentorkad mat blir lätt och billigt. Om man är nära stugor odyl så behövar man inte lika mkt reserver.

Det kan ju vara en kul hobby att läsa på om lättpacknings-träsket. Men tyvärr blir det ju dyrt om om man skall uppgradera till nya, lätta prylar.
 
Senast ändrad:
Det verkar alldeles för tungt för en så kort vandring på led, så tipset är att se över er utrustning och primärt sålla bort allt "bra att ha". När vi startar en 11-12 dagars vandring på två personer i ex Sarek brukar vi ha en gemensam startvikt på strax under 40kg. Då är detta en vandring helt utanför led och all proviant och bränsle behöver vi bära med från start vilket i sig utgör ca 35% av vår startvikt.
Våra ryggsäckar ligger på 3 resp 3,5kg tomma, det gemensamma tältet på drygt 3kg (Hilleberg Kaitum 2) och köket är ett Trangia 27 med gas så inte heller det direkt lättvikt men på en sådan tur prioriterar vi pålitlighet. Systemkamera och kikare är ytterligare 1,5 kg (givetvis är detta bra att ha prylar men utgör ett värde för oss som vi inte vill vara utan). Så flera av våra basvikter skiljer sig inte mycket från era, så frågan är vad ytterligare fyller ni upp era ryggsäckar med på en så kort vandring? Gör en detaljerad lista och väg varje pryl så ni får översikt och kan välja/sålla som första steg.
 
Om du listar din befintliga packning så får du helt säkert mer konkret hjälp. Nedan bara lite mer övergripande funderingar.

Jag brukar tjata om att man inte ska börja med att rusa åstad och köpa på sig det senaste ultralätta (och svindyra), utan med att tänka igenom sina rutiner så att det man tar med sig kan användas på ett mer mångsidigt och flexibelt sätt.

Då upptäcker man kanske t ex, att man inte behöver både en "skaljacka" och en "regnjacka" och lämnar den förra hemma (alt. ersätter den med en tunn vindskjorta eller löparjacka kring 100 g).
Eller att man inte behöver de där pansaraktiga "friluftsbyxorna" på 700 g, utan att det funkar lika fint (och blir skönare) med någon lätt löparbralla man redan har hemma, vid behov förstärkt med de regnbyxor man ändå har med.
Eller att man kan skippa ett antal plagg, om alla medhavda klädskikt inkl ombyten/sovplagg går att ha på sig samtidigt vid ovanlig kyla.
Eller - och här håller jag inte med Solhasse :) - att egentorkad mat blir både billigare, godare och mer vikteffektiv (fler kcal/viktenhet) än frystorkat. Ser man dessutom till att den inte kräver någon nämnvärd koktid utan mest uppblötning, uppkok och ev. eftersvällning i en grytmysare, spar man dessutom rejält med bränslevikt på längre turer.

I ditt fall är det dock svårt att komma runt de två tyngsta beståndsdelarna i din utrustning - ditt tält och din ryggsäck var för sig väger ungefär vad mitt "baskit" - allt utom mat och bränsle - väger totalt (inte helt rättvis jämförelse, eftersom du verkar bära all extravikten för dina medvandrare).

Den dyraste och samtidigt mest riskabla nyinvesteringen vore ju tältet. Har du hunnit använda ditt fyrakilos, så kanske du har en hyfsad uppfattning om vad du uppskattar/ogillar, och då är det inte så pirrigt att satsa på ett nytt; särskilt om ditt gamla är något kvalitetstält med hyfsat andrahandsvärde. Har du begränsad erfarenhet, så känns det säkrare att avvakta, dela upp beståndsdelarna på er bägge, eller kanske låna/hyra, tills ni verkligen vet vad ni behöver/trivs med.

Utöver självklarheter som storm-, regn- och hanteringstålighet, är mina egna utslagskriterier för nordiska fjäll (som inte behöver vara dina, särskilt med tanke på hunden):
- dubbelväv, ej enbart mesh i innertältet utan åtminstone tyg i "kroppsläge" när man sover (tänk drag)
- riggas med yttertält först; i praktiken med innertältet fasthängt/skyddat av yttertältet (tänk ösregn)
- silikonbelagd väv (ej PU, som är tyngre och delaminerar med tiden)
- god ventilation med högt belägen "frånlufts"-ventil (särskilt om man vill kunna laga mat i absiden)
- "no nonsense" idiotenkel uppsättning utan känsliga stångkopplingar, precisionskrav på symmetri och jämn mark, etc (mindre viktigt för den som inte vandra ensam)
- ingång(ar)/absid(er) längs långsida/sidor (bekvämare, bättre ventilation, mer "utekänsla")
Den sista punkten är viktig också för att den kan bidra till att reducera vikten - det känns rymligare och mindre knöligt även om man väljer ett mindre tält.

Ryggsäck ska i första hand passa just din kropp, så det finns inga genvägar förbi att prova IRL, men Kajka är ju ökänt tungt - tyngre än t o m gamla sortens ramryggsäckar. Min Haglöfs Alaska från slutet av 70-talet väger ca 2,2 kg med standardhöftbälte (lite till med den för tiden "lyxiga" varianten jag köpte till), och har helt oöverträffade bäregenskaper. Den är numera för stor för mina behov, men skulle genast åka fram ur garderoben om jag, som under småbarnstiden, var tvungen att bära tyngre laster. För andra ryggar passade Fjällrävens Gyro bättre. Bägge dyker upp på loppisar och second hand-affärer, och jag skulle absolut testa det alternativet, om jag ville hålla hårt i plånboken.
Men der finns faktiskt moderna, lätta arvtagare med "halvextern" ram och ventilerad rygg, t ex Ospreys Exos- och Levity-serier, Mammut Creon Light m fl. "Mjuka" säckar finns det många lättare av, men eftersom du bär för tre kommer du sannolikt inte ner i de vikter där de skulle kännas sköna i längden. Själv använder jag Moutain Hardwears Scrambler ULT 30 (400 g) de gånger jag kan packa riktigt lätt för mer alpina turer med möjlighet till proviantering på vägen. Men jag klarar en dryg tvåeckorstur med tält och all mat med en 48 liters Osprey Exos eller 45 liters Mammut Creon Light. Då är min totala startvikt kring 10 kg.

Mitt motstånd mot att köpa nytt skulle däremot vara nästintill obefintligt, om jag hade en tung bulkig syntetsovsäck. En lika varm dunsäck av god kvalitet har inte så många svårbedömda parametrar och är en lönande investering - den väger dramatisk mycket mindre och kommer med rätt skötsel att hålla livet ut.

Till lästipsen ovan skulle jag vilja lägga den utmärkta lättpackningstråden här på forum, och särskilt tråden med många deltagares egna packlistor.
Återkom som sagt med lista på dina grejer.
 
Senast ändrad:
Rimligt och rimligt. Det är inte orimligt att komma upp i sådana vikter om man packar utan att behärska sig =)
Jag har gått många turer med värre vikt än sådär, och det funkar ju, även om det är tungt.
Numer anser jag att det är helt onödigt att bära på så mycket.

Låt oss bryta ner detta så att det blir jämförbara värden.
Av dina 24 kg är väl kanske 4-5 kg mat och bränsle(?), så du har alltså 19-20 kg utrustning med dig. Detta kallar vi för ryggsäckens basvikt.
Sen drar vi av 2,0 kg för tältet, för egentligen ska du ju bara väga halva (ni är ju två personer). Då är vi på 17-18 kg.
Men du skriver 20-24 kg totalt, så då har vi ett spann på ca 13-18 kg.

13-18 kg basvikt är högt till väldigt högt (här finns såklart oändligt många åsikter).
18 kg är svårt att komma upp i enbart med tung grundutrustning, så då har man säkert lastat i en hel del prylar också. 13 kg kan man komma upp i om grundutrustningen är tung i sig.


Nedan är ett förslag på packning med en basvikt om 8 kg, bara som jämförelse.
Helt vanlig bra och bekväm utrustning för sommarfjäll. Inte extrem på något sätt.
Tält 1,5 (3,0 delat på två personer).
Ryggsäck 1,0
Sovsäck 1,0
Liggunderlag 0,5
Kök 0,5
Kläder 2,0
Övriga småpryttlar 1,5
Totalt 8,0.

Du har ju direkt +3,0 kg med den ryggsäck och det tält som du har.


Du får lista all din utrustning så kan du få mer specifika råd.
Om du har möjlighet att väga alla utrustningsdetaljer så är det ännu bättre.
 
För jämtlandstriangeln är allt utöver ett betalkort onödig packning. Dra på dig skorna och knata bara. Köp lite mat i stugorna, sov gott, och repetera nästa dag. Svenskar har gjort friluftsliv till en materialsport tyvärr. Naturkompaniet är en stor bov där, som maniskt hävdar att man måste köpa saker för att uppleva natur. Inget kunde vara mer fel.

Jag som varit mkt i den norska fjällen kan bara jämföra inställningen där. Ofta möter man folk i vanliga kläder i de norska fjällen, för norrmän har inte blivit ilurade att dom ska bestiga mount everest. Man ser nästan ingen i Norge med tung packning. Vi har ju snälla fina fjäll här i norden, sluta överdriv, sluta överkonsumera.

Jag var i Sarek förra sommaren, funkade bra med 3 kilo på ryggen för tre dygn. Ej lyxig bekvämlighet givetvis men naturupplevelsen var bättre än om jag släpat runt på 15-20 kilo.

Men. Förstår om du vill tälta. Då är rekommendationen Fjäderlätt Utrustning för Lättviktsvandring och friluftsliv (backpackinglight.se) . Kanske ett Hilleberg Anjan iom att ni har hund, väger in på 1,6 kg. Men finns även ultralätta tält.

Men först och främst, tänk på att friluftsliv ej är en materialsport (duckar för inkommande hatstorm :) ).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
fruluftsadam Vandra i Sösjöfjällen Fjällvandring 2
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.