Ensamtur i Sarek

Hej, jag tänkte försöka göra en ensamtur i Sarek senare i sommar. Hade tänkt att vara borta i ca 2v, då ställer jag mig frågan: Vad händer om jag blir immobil 4:e dagen och behöver hjälp? Vad rekommenderas för att kunna kommunicera med yttre världen?
Med vänliga hälsningar /fredrik
 
Välkommen till verkligheten! ;)
Det finns nog inget sätt om du inte släpar med dig en satellittelefon. Kanske kan det gå med en brevduva om ingen rovfågel tar den...

Nej, allvarligt talat. Även om jag inte har någon stor erfarenhet av fjällvandring så tycker jag det verkar vara en dålig idé att ge sig av in i Sarek alldeles ensam. Om du skulle göra illa dig är det enda du kan hoppas på att någon kommer förbi. Ta hellre med dig någon. Går inte det så bör du nog gå längs en led där det finns folk.

Lycka till i alla fall! Två veckor i fjällen, härligt!
 
Visselpipa

En visselpipa är bra i kontaktskapande syfte. Mobil, signalraket, brevduva, apporterande hund osv är inte riktigt lika bra.

Allvarligt talat.. händer det något är det nog att du snavar och vrickar foten, eller bryter ett ben. Då får du nog bereda dig på någon dags väntan innan det kommer någon förbi, men Sarek är inte öde om du går på vanliga vettiga ställen, och har du tur har du ryggsäcken med tält, sovsäck och mat med dig. Folk har överlevt värre situationer (sade han uppmuntrande.)

Det man ska låta bli är t ex att ställa all packning och traska ut alldeles ensam på någon trevlig glaciär.
 
det tråkiga med ensamvandringar

Jag gillar att ensamvandra, men visst finns det nackdelar. Den största är att det enkla faktum att man vandrar ensam äter upp en massa säkerhetsmarginaler. Glaciärvandringar kan man glömma helt. I andra fall så får man helt enkelt vara försiktigare. När jag går med sällskap gillar jag att hoppa från block till block, när jag går ensam skulle jag aldrig göra det eftersom det är förbaskat opraktiskt att bryta benen när man är ensam. Men tänk på att säkerheten med att vara flera ofta är illusorisk. Man blir inte mindre död för att det var någon som såg på när man druttade ner för ett stup eller tappade fotfästet i ett vad.

Tipset att ta med en visselpipa är mycket bra, en visselpipa hörs nämligen ruggigt långt i fjällen. Den kräver visserligen att det finns folk i närheten, men det gör det rätt ofta i Sarek under sommaren, i varje fall i de stora dalarna. Komplettera med kläder och annan utrustning som syns. Väljs alltså hellre ett rött ryggsäcksöverdrag än ett militärgrönt o.s.v. Det underlättar ofantligt för fjällräddningen om det värsta skulle hända, speciellt om du har lämnat en vettig färdplan.
 
Mindre marginaler

Jag har gjort tiotal ensamvandringar i finska Lappland under alla årstider. Genom att välja vandra ensam tar man alltid lite större risk än att vandra i grupp. Marginaler mellan en lyckad vandring och kritisk nödsituation är mindre. Därför gäller det bara att försoka minimera de risker man kan. Färdmeddelanden är mycket viktig, särskilt om man vandrar utanför mobiltelefonens täckning. Pakcningen blir lite tyngre, när man måste ha lite extra med sig. Det viktigaste kanske är att alltid konstatera möjliga risker, till ex. vad, skidåkning på is... Det finns dock så mycket man bara kan uppleva ensam, att jag säkert kommer att fortsätta vandra ensam. Livet är ju fullt av risker i vardagslivet.
 
Njaaaa

Med undantag för de situationer där du har fri luft mellan en sändare och en mottagare kan du inte räkna med att radio- eller mobilkommunikation skall fungera i bergig terräng. Det gäller i princip alla apparater /våglängder som kan bäras på en fjällvandring.

Undantaget heter satellittelefon - många gånger är de satelliter som kan ta emot signalen så högt över horisonten att de också går fria från höga bergssidor.


/J.
 
Hej!

Min erfarenhet säger att Du Måste lämna en mycket detaljerad färdplan som Du sedan också följer...
Visselpipa är bra, nödraketer är bättre, satellittelefon bäst, men uteslutet för oss vanligt dödliga!

Det finns en Hjälptelefon i Skarja i centrala Sarek men det är också allt! Precis som många redan skrivit fungerar inte mobiltelefon eller NMT.

Är det någonstans i fjällen man "Bör" vara minst två så är det just Sarek!

Jag skulle aldrig drömma om att vandra ensam i detta fjällandskap under så lång tid, men jag har "bara" 25 års erfarenhet i bagaget... *L*

Så mitt råd till Dig blir, ta med en färdkompis och glöm inte att vara mycket försiktiga! Sarek är fantastiskt, men också farligt för ovana eller dumdristiga fjällvandrare...

Lycka till /Lasse
 
Dela upp turen?

Lazze har naturligtvis rätt i att i att man SKA lämna ordentlig färdplan. Det är nämligen inte ovanligt att fjällräddningen får slösa en massa helikoptertid på folk som bara sagt till dem där hemma att de ska vandra runt i Sarek i ett par veckor och sedan inte hör av sig.

En annan aspekt är att Sarekområdet inte är större än att man kan kosta på sig att gå ner till telefonkiosken i Kvikkjokk e.d. efter några dagar. Det är inte många ställen i Sarekområdet där man sommartid har mer än en dags vandring till ett samhälle eller en stuga vid Padjelantaleden (okej, lite mer ibland vid högt vattenstånd).

Är det för övrigt någon som vet om vanliga GSM-telefoner fungerar t.ex. en bit upp på Akkas nordsida. Där har man ju fri sikt över vattenmagasinet. Min poäng är att man givetvis inte kan räkna med att en vanlig mobiltelefon fungerar för nödsignalering, däremot så är det inte orimligt att den ändå kan vara till stor nytta genom att man på en handfull ställen skulle kunna ringa hem och säga "Hej, nu har jag kommit till Akkas nordsida och fortsätter enligt planen.".
 
täckning

Pratade med två killar vid Kisurisstugan för två år sen, och de hade lyckats ringa hem från den lilla toppen Spietjau några km söder om stugan.
 
Med lätt förvåning..

..... ser jag ibland råd och påståenden som jag måste reagera över.

Hur kan man i ett forum, som vänder sig till såväl erfarna fjällvandrare som trevande nybörjare, påstå att man "kan gå ner till telefonkiosken i Kvikkjokk" för att ringa hem???

Eller har jag missuppattat något?

Mvh Bert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.