Val av långfärdscykel

Jag har nu köpt Muirwooden. Där finns fästen för Lowriders.
Jag har bara testcyklat i stan, men det känns bra! Ska ut på stigar fredag-lördag med en del packning (ska sova ute), så efter det vet jag om det var ett bra köp...
 
thorn sherpa

Jag hade tänkt köpa muirwood 09 men den är tydligen i aluminiumram och 08 finns inte i min strl, funderar på en thorn sherpa eller bygga ihop en egen. Något ni rekomenderar?

/ L
 
Jag hade tänkt köpa muirwood 09 men den är tydligen i aluminiumram och 08 finns inte i min strl, funderar på en thorn sherpa eller bygga ihop en egen. Något ni rekomenderar?

/ L

Själv sitter jag o funderar på om jag ska köpa en Sherpa-ram OCH bygga en egen cykel. Gissar att jag kan komma undan rätt billigt, runt 8500 utan rack o skärmar.

Finns det någon därute som har provat Sherpan?

//Ingemar
 
Själv sitter jag o funderar på om jag ska köpa en Sherpa-ram OCH bygga en egen cykel. Gissar att jag kan komma undan rätt billigt, runt 8500 utan rack o skärmar.

Finns det någon därute som har provat Sherpan?

//Ingemar

Inte testat Sherpan men däremot en Raven tour, som i allt väsentligt är samma. Jag upplever att den är riktigt skön att cykla på, går mjukt på asfalt och förvånansvärt bra i skogen. Däcken (1,75") och styre av randonneurmodell dämpar till viss del men det känns som att en hel del av komforten sitter i ramen, förutsatt att cykeln i övrigt är rätt justerad. Smidigt med alla fästen för lowrider och flaskställ. Jag är skitnöjd och det blir nog du också. Båda modellerna är allround, men Sherpan är kanske mer prisvärd som "jorden runt-cykel". Thorn har nyss höjt priserna på sina cyklar, men ramarna verkar hittills vara förskonade.
 
Till 2009 ser specen ut att ha förbättrats och vara i princip identisk med min Bear Valley 2005. Kanske till och med lite bättre i och med att däcken verkar lämpliga för långfärd. Priset är ungefär samma som min BV.
Mange
 
Marin Muirwood 2009

Tjena!

Kollar runt efter en cykel som jag tänkt använda för långfärdscykling. Läst runt lite och fattat att stålram är ett måste nästan :)

Hur som helst så har jag lite olika idéer om vart och när jag ska cykla. Grejen är att jag med största sannolikhet hoppar på en högskoleutbildning på tre år till höst. Så den närmsta tiden får cykeläventyren bli begränsade till några veckor över sommaren.

Den första turen jag kommer att cykla är en kortis mellan Borås-Göteborg nu i juni. Sedan blir det nog några längre turer med övernattning i tält framåt sensommaren.

Nästa tur som jag har i åtanke är att cykla någon fin sträcka i norge nästa sommar. Men huvudmålet som jag har är att cykla hela vägen till asien när jag har avslutat studierna.

Ovan nämnda cykel (Marin Muirwood) verkar ju vara rätt idealiskt.

Lite frågor då.

- Har Marin Muirwood 2009 verkligen stålram?

- Är det någonting som borde bytas ut från standardutförandet. Hjul, sadel?

- Har hört att det finns en del billiga tyska ställen som man kan beställa ifrån då de är tokigt mycket billigare än Sverige. Rekommendationer?

- Finns det något sätt att räkna ut vilken storlek på cykel man ska ha? Är 184cm / 85kg.

- Är det smidigt att montera pakethållare fram och bak på Marin Muirwood som kan hålla tält och dyl.? Det kanske är fler ställen på cykeln som man borde utnyttja för packning också? Vad är detta beryktade "lowriders"? :)


Tackar för alla ev. svar och är fortfarande salig över detta underbara forum :)
 
Äger själv en Muirwood av 2008års modell! Ja den har stålram, även 2009 års modell.
Det är en ruggigt fin cykel för pengarna trots att priset på cykelnetto stigit med en tusing!
Har själv en Tubus Logo bak och en Tubus Tara fram, tror det kvittar vad du använder från tubus då det säkerligen är bra oavsätt! Jäkligt lätta och robusta grejer som inte alls känns klumbiga, helt klart att rekomendera, men det funkar även med biltemas (som faktiskt sitter sjukt stabilt på en annan hoj i husetI), framförallt lowridern Tara är av betydligt bättre vara än andra märken jag stött på. Är själv 186 cm lång och har en 20.5 tums ram! Skulle säga att mellan 178-190 så är den okej, 21tummaren ska du vara aningen länge för. Hjulbasen är inte fullt så bred som på de renodlade touringhojarna (Surly etc.), men fullt tillräckligt för att slippa stöta i väskorna baktill med hälen i första taget. Kan dock vara så att du får skjuta dom så lång bak det är möjligt på din pakethållare, om du har större fötter :p Men det löser sig med lite justering.

Skulle vilja säga att den har de perfekta byggstenarna för en bra ingångscykel, inget är bäst men det mesta är riktigt bra. Byt gärna bakhjul, styre, och nav.
Sadeln är skaplig men absolut inte som en brooks! Släng på andra däck direkt, pakethållare fram/bak och skärmar så tror jag du blir kanonnöjd! Räkna med 8000kr minst, totalt innan du börjar byta förslitningskomponenterna efter en tid!
Med tiden kan du känna dig fram, tycker nästan det är bättre än att köpa en komplett touringcykel för liknande pris. Du har här istället möjligheten att bygga på cykeln med det DU vill!
Bra service på cykelnetto för övrigt.

/Sebastian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
HcHm Val av touringcykel Långcykling 8
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
Karlholm Val av cykel för Sverigetur? Långcykling 0
Jote Val av lowrider Långcykling 4
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
emparasso Val av brukscyckel? Långcykling 5
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
Rendar Vad kostar en långfärdscykel? Långcykling 126
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
skogsflicka Scott Timber som långfärdscykel? Långcykling 26
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
Flyrib Feedback på långfärdscykel Långcykling 12
ViPER^- Fattigmans långfärdscykel? :) Långcykling 6
Vaalz Långfärdscykel? Långcykling 36
hannulan Speciellt med långfärdscykel Långcykling 14
I.P Fungerar styränsväxel på långfärdscykel? Långcykling 6
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
Daniel XY Långfärdscykel Långcykling 6
flindra En bra långfärdscykel? Långcykling 146
Vildkatt Reparationsbok för långfärdscykel? Långcykling 1
pher_ Kona Dr. Dew som långfärdscykel? Långcykling 10
L-E Långfärdscykel Långcykling 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...