Val av touringcykel

Jag är ute efter en ny cykel för långfärd, tanken är att cykeln ska användas för resor inom rikets gränser på ca 2 veckor som längst, budget för cykeln ligger på 7000, men då ska pakethållare, skärmar osv (exkl. väskor) vara inräknat i priset och cykeln ska inte ha skivbromsar.


Jag har ganska dålig koll på marknaden och skulle behöva lite hjälp, har liksom ingen koll på vilka märken som är bra osv.

På orten finns det ett magert utbud (team sportia, intersport) men har nära till uppsala för att handla/prova.

finns det nån här på utsidan som skulle kunna hjälpa mig? :)
 
väskor har jag redan så jag klarar mig, varför jag exkluderade dem från budgeten ;)

Det jag är ute efter är en stadig hoj med så mycket "kvalitetskomponenter" som möjligt för min budget, varför jag ställde frågan på ett forum där jag antar att folk har koll på området :)

Jag har kollat på lite cyklar från utlandet, men av nån anledning verkar alla ha dämpat ifram, hur håller en dämpad gaffel i längden om man lastar på den?

Edit; tack för tipset, men den har ju skivbromsar ;) jag har dåliga erfarenheter av skivbromsar och kan inte laga dem om de skulle gå sönder :(
 
Visst är skivbromsar meckigare att reparera, men i och med att du skrev att du skulle cykla inom landet så ser jag inga problem med detta då du både kan finna reservdelar så som cykelhandlare som kan hjälpa dig i var och varannan stad jämfört med ifall du skulle cykla i tex Afrika.

Missade detaljen att du hade väskor :p
 
Jo afrika ska vi nog vänta ett tag med ;)

Grejen med skivbromsar är att jag lyckas ha sönder dem ganska ofta, jag rör mig ofta i lite ogästvänlig terräng så att säga, och att hitta en person som kan reparera mina skivbromsar på några av de platser jag tänkt röra mig blir nog svårt.

Grejen är den att jag har ett synfel, är i princip enögd så mitt djupseende är obefintligt, därav blir de lite felbedömningar o ett par bromsskivor samt ok har fått stryka med :)
 
Jamis'en från Evans verkar var lite av ett kap. Bra stålram och hyfsade komponenter från Shimano. Tyvärr verkar det bara finnas en storlek kvar, men det finns säkert andra modeller att välja på också.

Evans har förresten väldigt bra service, även till Sverige. Bara det att man får priserna i svenska kronor. Men är frakten för en cykel verkligen bara 20 pund? Jag fick betala 60 pund bara för en ram från Bob Jackson.
 
Jamisen verkade ju inte helt dum, men ramen är lite i minsta laget för mig tror jag, jaja, på tisdag bär det av in till stan så om jag har tur kanske det finns något intressant :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson Väg val genom USA, från San Fran och vidare Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Phillefilur Klurigt val av Surly LHT Långcykling 32
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
maia val av cykel till halvvättern? Långcykling 10
Banankontakt Val av ventil Långcykling 7
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
Karlholm Val av cykel för Sverigetur? Långcykling 0
Jote Val av lowrider Långcykling 4
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
emparasso Val av brukscyckel? Långcykling 5
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Hartan Val av cykel till tjejvättern? Långcykling 1
JGB Vad väger din touringcykel olastad Långcykling 8
CalleNilsson Visa din touringcykel! Långcykling 61
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
Jones Cyklocross som touringcykel? Långcykling 31
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
miyata styrändsreglage på touringcykel och trumbroms. Långcykling 7
pher_ Skeppshult som touringcykel? Långcykling 12
Luffarn Koll på TOURINGCYKEL? Långcykling 7
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.