Skeppshult som touringcykel?

Hej på er, då bristen på touringcyklar i Sverige är total och jag inte kommit mig för att beställa en Thorn eller liknande från England (rätt mkt pengar) så såg jag att vissa Skeppshult cyklar verkar ha ram i CroMo, precis som jag vill ha. Åtminstone stod det de i en cykelkatalog för 2003.

De jag tittat lite på är STC och Elit, rullbroms vet jag inte mkt om, men det kanske är riktigt bra, skulle helst vilja ha skivbroms. Inbyggd lampgenerator vet jag inte heller om jag är så positiv till.
Vad tror ni? Kan man få fast hållare för väskor på framgaffeln?

Är det någon som har erfarenhet av Skeppshult cyklar att cykla lite lägre med packning? Verkar ju vara så få som har kvar bra stålramar i sina sortiment? Är ramarna i skeppshult något att ha?

Är man bara dum som försöker komma lite billigare undan än att man köpte en cykel från England? Snålheten bedrar visheten?

Mvh Pher
 
Utan att ha några större erfarenheter av långcykling och skepshult tillåter jag mig själv att spekulera lite.

Jag har en Skepshult ARC elit från 96 med 7 vxl Sachs Torpedo som jag kör under vinterhalvåret och har själv funderat på om jag kan göra den till en långfärdscykel.
Stålramen blir förvisso rostangripen men med underhåll tror jag att den ska hålla länge. Nackdelen är den modellens (liksom de flesta andra moderna cyklars) korta axelavstånd (för att använda en bilterm). Detta tillsammans med 28" hjul gör den lite instabil med mycket packning.

Vad jag har förstått är en navgenerator bra. Speciellt tyska Schmidts generator, den kan man också få med skivbromsar. Lågt motstånd med hög effekt. Fast denna ombygge kan säkert kosta en del (3000+ ?). Speciellt om man även ska byta framgaffel om skivbromsen inte fungerar tillsammans med orginalgaffeln. Själv är jag nyfiken på Rohloff Speedhub 500/14 för bakhjulet. Även den går att få med skivbroms. Men nu börjar vi nog hamna i sådana prisklasser att du kan köpa din Thorn istället. (Mer info om Schmidt och Rochloff finns på http://www.veloform.se)

Berätta gärna hur du tillslut gör.
 
Tack för ditt svar

Hej Magnus

Jaadu jag tror jag ligger lite lågt, eventuellt försöker jag skaffa mig en äldre mountainbike, med en bra stålram och testar detta. Alltså en med fäste för skärmar/pakethållare.

Jag mailade skeppshult och frågade om jag kunde få lite mer information om hur deras Cro-Mo ramar som de gör själva är och hur dem typ står sig mot vanliga sorter som typ 4130. Men de ville inte ge mig någon information. Tror väl man är någon konkurrent el liknande. Det är lite synd då man får rätt mkt info från tex Reynolds eller liknande kända ramrör tillverkare.

Hursomhelst har jag frågat andra som kan en hel del om ramar och de säger att skeppshult chromemolybeden ramar säkert håller bra, men är tunga.

Angående navgenerator tror jag själv att jag hellre skippar det. De tar ändå en viss effekt i motstånd när jag inte ens använder lyset. Känns onödigt. Först trodde jag det här med navgenerator va bra, men det är nog mest för citybikes som används att pendla med till jobb och behöver lyse på kvällen. Säkert strulfritt alternativ, men tar onödig kraft på en touringhoj, tror jag.

Intressant med axelbredden, antar du menar mellan fram och bakaxel, inte själva axelbredden som på mina nyare cyklar ligger på ca 130mm bak. Medans mina äldre ligger på runt 125mm.

Ni som har touringhojar, vad har ni för bredd mellan axlarna på hjulen? Hur pass mkt skiljer det mellan ramstorlekar?
[Ändrat av pher_ 2004-08-10 kl 11:35]
 
Jag mötte en på den senaste Vätternrundan som körde sin racer med Schmidts navdynamo och verkade var mkt nöjd med det. Men då körde han ju flera timmar i sommarnatten. Men om man inte allt ska åka mörkerkörning är det kanske lite onödigt.
 
Ja, jag vet inte mkt om smidth navgenerator så jag borde inte uttala mig.
Det är nog smidigt att slippa bära med sig batterilysen.
Men om man ska trampa typ på semester och sommartid så skulle jag nog inte cykla nattetid utan mest medans solen är uppe.
Jag har bara kännt på Crescents navgenerator och visst känner man ett litet motstånd jämfört med ett vanligt hjul, även om det inte är mkt.

Skeppshult verkar göra bland de bättre svenska cyklarna nuförtiden är mitt intryck.
 
Axelavstånd

Jag har hitta på Cannondale vad de har för axelavstånd på sina T800 och T2000

Mellan 103,1 till 108 cm beroende på ramstorlek.

Annars är det bara att prova med den cykel man tänkt sig om cykelväskor och pakethållare passar.

Man bör kunna använda flera lägen för händerna på styret. Att ha ett styre där man inte kan ändra på detta kan ge ont i händerna.

Därför har många långfärdscyklar bockstyre.

Man bör också ha flera fästen för flaskor. Cannondale har tre flaskfästen. På min liggcykel har jag fyra. Detta efter erfarenheten i Danmark 2003 med 2 veckors sol.
 
Läste precis lite i en låååång artikel på friluftsfrämjandets hemsida att en viktigare mått var avståndet från vevaxel till baknav. Detta att det är viktigt pga av stabiliteten att packningen hamnar mellan hjulaxlarna utan att man sparkar på den när man trampar. 47-50 cm var enligt den artikeln normalt mått för touringcyklar. Finns säkert med info i artikeln men jag har inte hunnit läsa hela.
Mätte på min Crescent Niak (som jag tycker är lite vinglig med packning) att det var 45 cm (eller var det 46?)

http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html#kap2
 
Axelavstånd och styre

Största anledningen till att ha långt axelavstånd är att få plats med väskorna utan att slå hälarna i dem och att en hoj med lång hjulbas och relativt flacka vinklar och stort försprång går stadigt rakt fram och är inte nervös i styrningen.

Min touringhoj (Batavus M'Prove) har 107,5 i axelavstånd jmf. min racer (en gammal Mercier) som har 99,5 cm. Ramstorlek är 53 cm på långfärdaren och 54 på racern.

Batavusen är mycket stadig.

För långfärd är jag inte helt övertygad om bockstyrets förträfflighet, jag har själv övergått till ett XC-styre mer rise och barends, tycker det ärvida bekvämare än min förra touringcykel med ett bockstyre av randounetyp.
 
det beror väl på hur långt du ska cykla och vilka krav du har och så men, jag är just hemkommen från en cykeltur stockholm-åmål (50 mil), som jag körde på en nyinköpt 7-växlad skeppshult elit. det var inga problem med själva cykeln som jag märkte, (och den verkar inte ha tagit stryk) men jag är dock ingen prylelitist.

det finns inget speciellt hål för att montera lowriders fram, men jag monterade dit biltemas lowriders med lätthet. de sitter fortfarande kvar trots diverse turer med många fler kilo packning än vad som rekommenderas.

navdynamon är underbar hittills. ljuset är starkt och jag märker inte om jag har det på eller inte när jag cyklar, på motståndet.

handbromsen är också uppskattad. den bromsar effektivt och strular inte, i alla fall inte än (cykeln har väl gått kanske 150 mil).

jag är alltså nöjd med min cykel, men jag hade en rätt dålig cykel innan.
 
pher_; sa:
Är man bara dum som försöker komma lite billigare undan än att man köpte en cykel från England? Snålheten bedrar visheten?
[/QUOTE
---------------------------------------------------

Med all respekt Per så skulle jag vilja svara ja på din fråga?

Om man nu vill ha en touringhoj som även funkar bra för vardagscykling + enstaka Vätterrunda osv så är ramen det viktigaste. Resten på cykeln kan man byta men ramen är och förblir som den är. Och varför inte ha en ram som har pålödda fästen för flaskhållare fram-bakpakethållare + kanske dynamofäste från början.

Även så tycker jag att en navdynamo kommer långt ner på listan. Bättre att lägga pengarna på bra hjul = bra fälg, bra nav med anpassade ekrar och ett duktigt hjulbygge. Allt för att slippa lägga tid på ekerbyten och riktning när man är på långtur. Och kanske ännu viktigare om man nu inte kan ekerbyte och är utan verktyg, så slipper man lägga tid på att ta sig till någon cykelaffär. Som det här nödropet från Polen som tidigare i sommar var uppe i forumet.

Alltså först en bra ram, sedan bra hjul och sen kan resten vara vad man har råd med. Det går ju alltid att uppgradera vid ett senare tillfälle.

Skeppshultaren är säkert alldeles utmärkt för en enstaka tur men i det långa loppet så tror jag att det är bättre att lägga pengarna på en cykel där man vet att tillverkaren kan touringcyklar.
Som i England, Thorn, Dawes, Orbit, Paul Hewitt
eller amerikanarnas Cannondale.
Okej, prislappen hamnar mellan 10.000-13.000 kr. Men du får en cykel som kommer ge dig många års glädje.

Eftersom navdynamos har varit på tapeten så kommer här en test på dessa,
http://www.myra-simon.com/bike/dynotest.html
 
Hej, och tack för era svar.

Ja, man får väl se hur man gör. I en förlängning kanske man tar sitt förnuft till fånga :)
BTW.. Jag var och köpte en begagnad Crescent bockstyre cykel förra helgen, tog tåg till Borlänge och cyklade sedan hem till Västerås med den. (14 mil), fast de kändes lite tradigt att ligga och mala så jag vet inte om det är min grej riktigt. Fast skulle man tagit det lite lugnare hade det säkert känts bättre. Hade hund hemma som behövde komma ut...

Denna Crescent har en dubbelreducerad stålram av helt ok kvalite. Den har fästen för skärmar och pakethållare. Dock inte fästen för lowriders, men det funkade alltså bra med biltemas variant, det låter intressant. Har funderat på att skaffa sånna.

När man nu cyklade med denna cykel så hade jag en packning av lite verktyg/vatten/mat på kanske 10 kg som jag hade i en ryggsäck som jag spände fast på pakethållaren där bak. Till min förvåning så var det nästan som om cykeln ville börja vobbla lite lätt när jag cyklade utan att hålla i styret. Agerar era cyklar liknande om ni inte har någon packning på framgaffeln?? Cykeln känns bra annars. Men jag antar att detta fixar sig om man slänger dit lowrider och lite väskor på framgaffeln?

Kan också känna att jag ev borde testa ett annat styre än bockstyre för jag domnade lite till och från när jag inte rörde händerna så mkt på bockstyret, fast till vardags föredrar jag bockstyre. Min rygg är rakare då känns det som.

Ni som har tält med er, vad för tält kör ni med? Minimalistiskt värre eller?

Hur fungerar det att "frikampa" om man drar sig utanför Sverige? Inte tillåtet i de flesta länder eller? Skulle var kul att cykla ner till medelhavet någon sommar. Då är det väl ingen risk att man inte får tag i reservdelar heller antar jag?

Mvh Pher
 
Att släppa styret när man har packning på ska man överhuvudtaget inte göra. Cykeln wobblar alltid med packning hur än den ser ut.

Jag har ett Hilleberg Stalon GT. Ett stort tält så man rymmer cykeln i absiden. På min senaste cykelsemster (2004) så träffade jag två danskar som hade små tält. Ett som var obetydligt större än sovsäcken. Den andra hade ett med en båge så det gick att sitta i det.

Hur stort eller litet tält man vill ha beror nog mest på vana och personlighet. Själv gillar jag stora tält då man kan göra mycket i det när det regnar som laga mat, planera resan m.m.

Senaste cykelsemster var i norra Tyskland där jag bodde på camping och på s.k. Bettundbike hotell som har speciella arrangemang för cyklister. Campingarna i Tyskland är billigare än här. Jag betalade mellan 6-10 euro. Kvalitén är också sämre. T.ex. färre tvättmaskiner, ingen spis i köket o.s.v. Det går säkert att vildcampa men just där jag var fanns det få plättar att slå upp tältet. Antingen var det berg eller så var all åkermark som fanns uppodlad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.