Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

"Arbetarbyxor"

Jag hade pulat i trädgårn, putsat på bågen å lullat runt i parkerna med hunden - i mina Lundhags Traverse-byxor - åsså kom ett spontant förslag från en polare framåt kvällen... ut å ta en öl!
Så vi träffades nere på stan och gick mot en "lokal". När vi närmade oss så var där sånna där utfällbara kösorterarsnören och i bortre änden en dörrvakt... som tittade på mig... å sa förvånat;
"- Men du har ju arbetarbyxorna på dig" :eek:)
Jag kom helt av mig för visst hade jag ett par Lundhags Traverse, men de var rena och snygga kombinerat med en snygg skjorta (inte leriga brallor och en svettig fleece sas.)
"-Öhh, det är jättebra med benfickor för där kan jag ha snusen å plånkan" sa jag...
Då kom hans ännu coolare dörrvakstchef och sa något annat myndigt till stöd för sin underhuggare... å jag och min polare skakade på huvudet och gick åt ett annat håll...

Det är ok med maskinellt utslitna byxor, stora hål, eller att de hänger ner och blottar halva röven, släpar i marken fransiga, i spräckliga grälla färger... men om knäpartiet är av annan kulör än resten är det "arbetarbyxor".

En kille som tycker detta var en kul tråd :eek:)
 
På kavajtvångstiden hade jag en italiensk kamrat på besök, vi skulle gå på lokal för att äta sent.
Dörrslusken stoppade honom för han hade kulört skjorta och en snygg tröjjacka på sig, men han fick hyra ställets otvättade kavaj och slips för att bli insläppt. Från frächt till solkigt på ett grepp. Sverige är och var fantastiskt...
 
Oj, jag får nog inga puckade kommentarer. Däremot brukar jag le lite menande mot folk som har expeditionskläderna påtagna vid söndagspromenaden i parkmiljö.

N'är man väl är ute på längre turer träffar man sällan någon, iaf inte jag, kanske någon enstaka jägare eller fiskare, men de brukar låta en vara om lämnar dem ifred.
 
Kläder och väder,,,,,,,,,

När jag började använda torrdräkten till annat än paddla i så kom ju div. kommentarer haglande. Jag minns speciellt en gång när dom lovat bra väder men vädret såg ut att ändra sig och jag och många andra skulle på en byfest. Jag tog festkläderna under torrisen så när jag kom fram var det bara att dra av sig skalet under kommentarer som "där kommer dykarn" m.fl. liknande. När det började bli dags att åka hem (alla cyklade) formligen öste regnet ner och ingen hade ens ett paraply med sig. Skrattar bäst osv. och det regnade precis hela natten så dom andra blev bra dränkta innan dom var hemma. Då njöt jag. :)
 
Min chef tyckte jag var knäpp

Repris från
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58938&highlight=kn%E4pp&page=4 (med rättat skrivfel)

Min förra chef tyckte jag var knäpp som för sådär 10-15 år sedan köpte ett par Tierra GoreTex byxor med hellånga blixtlås för sådär 3000 kronor + att jag betalade 300 kronor (billigt) för att Tierra skulle korta av benen 11 cm (storleken och modellen + hur mycket jag ville att benen skull kortas hade jag provat ut i Tierra butiken i Stockholm)

Jag svarade att byxorna kostar < 100 paket cigaretter. Vem är mest knäpp på den här arbetsplatsen, jag eller alla som röker?

Chefen gav mig rätt.

Per
 
mycket ska man höra innan öronen trillar av.

när man ha gått på en del kurser och reser på loven så träffar man nog en del konstiga människor på tåget eller på stationen som i bland frågar va man kommer ifrån o man svara som vanligt var i landet man bor och då kommer en del idotiska fråger om man:

kan man bo där

o hur är tjejer där

vad gör ni på fritiden

och vad heter ställen.

ibland har jag träffat folk som ska bli ledare men ska ut på sin första tur och kommer fram till en o frågar hur mycket ska man ha med se o jag svarar då att ta med dig allt som du tror du behöver ju.
 
Jag fick frågan vad jag gjorde av hunden under vandringen när jag stod och fyllde vattenflaskan innan jag skulle promenera iväg från Nikka, "öööhm, springande framför" blev svaret.
Sen blev jag kallad djurplågare av samma person och baktalad av ett gäng andra hundägare på platsen. Undra vilkas stora hundar höll på att säcka ihop i värmen och rev upp tassara innan vi ens hunnit till keb...
 
Hur många gånger har man inte fått frågan "Nappar det?" Den har kommit även när jag har fisk på...

I Stockholmsström fick jag den frågan under mitt andra kast där någonsin, jag lovade heligt att jag under hela mitt XX-åriga liv aldrig fått en fisk i strömmen och "Jag bara kasttränar för vatten det finns fisk i..." Fick misstänksamma blickar i retur...

Dessutom kom turister och bad om hjälp att hitta till olika ställen i Stockholm, vet inte var mina beskrivningar ledde dem....

Svampplockning på hösten, så träffade jag på en kille med inte allt för mycket skogsvana, jeans, och seglarskor i höstskog efter ett skapligt regn på morgonen, det var dyngsurt! Men han var ute och plockade svamp med sin nya fru, en asiatiska, de hade två STORA fulla korgar. Hans undran var om de fått några giftiga svampar med sig! Jag är ingen expert, men röd hatt och vita fläckar, brun hatt vita fläckar inte så bra... Sedan kände jag inte igen 80% av övriga svampen så jag rådde honom att dumpa den även om det var ätliga med i lasset så var det säkrast. Snacka om misstänksamma blickar! Hoppas att de inte åt av den :-S

En kompis är gift med en asiatisk tjej, och han har verkligen fått lära henne vad som är ätbart och inte giftigt, så det verkar inte ovanligt!

I morgon ska jag ut och plocka svamp, "ätbar svamp", murklor ;-P
 
Förra sommaren skulle jag ut på en tvådagarspaddling med övernattning och på stranden där jag sjösatte stod det några människor och tittade ut över havet. När jag rullat ut kajaken i vattnet och dragit upp dragkedjan i torrdräkten och skulle skjuta ut kajaken frågade en av damerna "vem leker du att du är"? Jag stod som ett frågetecken och frågade vad hon menade egentligen. "Ja leker du att du är James Bond eller Hamilton"? "Varför skulle jag nödvändigtvis behöva låssas att jag är nån" frågade jag? "Ja men din kanot (hon kunde inte skilja på kanot och kajak ens) är ju militärgrön, din overall svart (där sket det sig igen, det är en torrdräkt utan märkningar) och din väska kamouflagefärgad (vattentäta packsäcken för tältet och sovsäcken) så då måste du ju leka att du är hemlig agent.

Jag orkade bara inte förklara för hon lyssnade inte, och visst är en del av mina grejer från "gröna firman" av flera anledningar men jag behöver inte "leka", jag slutade med fantasier sen redan som tonåring. Jag använder mina grejer frekvent just bara för att jag älskar att vara ute i skog och mark.



Så, vilka är era mest "älskade" och hatade kommentarer från omgivningen? :)

Hur vore det om du lärde dig definitionen av en kanot innan du dumförklarar någon annan...
Jag antar att det du menar när du säger kanot är en kanadensare. :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kanot
 
* "Varför klättrar du över berget, det går ju för fan en stig här borta."

* "Är det inte väldigt dumt att paddla utanför farleden!? Tänk om du går på grund, och ingen kan komma och rädda dig."

* "Varför paddlar du med en planka?" (tack för den, mina pagajer är faktiskt välgjorda! :) )

* "Varför gör du livet så svårt för dig, köp dig en motorbåt istället?" (hehe, min favorit.)
 
Jag kom just ihåg höjdaren i mitt liv, detta är sagt av en släkting med inte allt för mycket innanför pannbenet för många år sen:

"Du som dyker så mycket, har du fått dykarsjuka många gånger?" "Nej nu är det ju på detta viset att" och längre hann jag inte innan släktingen kom med nästa fråga "Är det inte vått därnere?"

Vad f*n säger man?
 
Ja, den är bra. Varför åker du ur spår?
För att jag tränar drag.
Men du kan ju åka i spåret?
Det är meningen att jag ska åka ur spår.
Jaha, vad dum jag är...

Eller alla som erbjöd mig lift och tipsade om att det går buss och snabbåt så jag slipper cykla. De incisterade på att ta mig med i bilen. Varför då släpa med sig en cykel om den inte ska användas? Folk förstår inte men värst är nog de som inte säger något utan kommer fram, tar en bild och sen går utan att säga ett ord, som den överviktiga personen som kom från ett stort land i norra europa som tidigare bestod av en öst och västsida. Han gick fram just så och tog en bild medan jag tog ner mitt snötyngda tält på Strynefjell i somras...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 16
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.