Har ni sett den här?

Snubblade över denna sajt när jag satt och glodde efter webtv.
Jag vill minnas att jag läst om nått liknade i nått av forumen förut.

i alla fall här är länken:

www.freeplayenergy.com

Ett företag som säljer radioapparater, lampor och portabla laddare som får sin ström från solceller och handvevarmar och en modell med en fotpump(som ska fungera som starthjälp till en bil!)!!

Någon som har sett alt provat någon av dessa produkter? Är själv lite sugen på att införskaffa en!
 
GHAAAAA!!!

Äntligen gör någon en perfekt produkt och trofan att de inte säljer den annat än till de som jobbar med humanitära insatser!!!

Det är ju så man kan bli vansinnig för mindre!

(Givetvis tänker jag nu på deras scout-radio, för den som inte gissade det.)
 
Jag har för mig att jag sett en dokumentär om uppfinnaren. En brittisk man som sålde hus och satsade allt på sin radio, men blev blåst på patentet och hela kalaset. Vid tiden för dokumentären hade han hunnit bli en mycket bitter gammal man, vilket man kan förstå.
 
typiskt

Det väl ganska typiskt. Har ni sett dokumäntären om svensken som uppfan GPS, men som blev bestulen på uppfinningen av USAs militär, för ser de någon taktisk fördel med någonting så ska de bara ha det, där med basta. Nu heter det att det är en amerikansk uppfinning och alla går på det.
 
Den vanliga gången

är ju att stjäla för det optimerar vinsten. Nya uppfinningar som konkurerar med gammal teknik köps och göms i källaren etc. Det som påstås vara nytt är oftast likt Dabradiofjaskot i SR, en så gammal teknik att ingen ens gör prylar till den längre.......

Vevradio har sålts av Civilförsvarets shop, kanske värt att fråga där. Om inte annat är ju konsulent Harry en hyvens prick.
 
är ju att stjäla för det optimerar vinsten. Nya uppfinningar som konkurerar med gammal teknik köps och göms i källaren etc. Det som påstås vara nytt är oftast likt Dabradiofjaskot i SR, en så gammal teknik att ingen ens gör prylar till den längre.......

Vevradio har sålts av Civilförsvarets shop, kanske värt att fråga där. Om inte annat är ju konsulent Harry en hyvens prick.

Det finns bara ett fel på Harry, han ryms inte i överlevnadsasken:)
 
oj då

Oj då. Det där har jag aldeles missat. Såg ju aldrig själv programmet, utan har bara hört av andra.
 
Vevradio har sålts av Civilförsvarets shop,.

Japp vi har dem och i och med nytt uppdrag från Energimyndigheten som påbörjas så smått nu så kommer de absolut att tas in i fler exemplar. Slut på lagret just nu men om man kan tänka sig varianten utan solceller så säljer Clas Ohlson den för 195 kronor.

// Aktiv i Göteborgs Civilförsvarsförening
 
Har haft vevradio o vevficklampa sen 80 talet, så de var inget nytt under solen.
Vevradion som även hade solpanelsladdning och eliminatordrift, pajade av allt vevande, så nu har jag bara kvar panelen o generatorn:(

Dynamoficklampan var en som fanns i nödpacken under flygföraren på Fpl 35 Draken, den var tillverkad i Switzerland tror jag, var den är nu vete fanken, men visst funkade den, men man kunde ju bara lysa upp så man såg några sekunder, det gick ju inte o gå o klämma på den hela tiden för konstant lyse, det var för jobbigt.
 
Senast ändrad:
Dynamoficklampan var en som fanns i nödpacken under flygföraren på Fpl 35 Draken, den var tillverkad i Switzerland tror jag, var den är nu vete fanken, men visst funkade den, men man kunde ju bara lysa upp så man såg några sekunder, det gick ju inte o gå o klämma på den hela tiden för konstant lyse, det var för jobbigt.

Som tur är har det hänt lite sedan 80-talet då du gjorde ditt senaste tekniksprång ;) Dynamoficklampan har nu även uppladdningsbart batteri i sig så om du pumpar i en minut lyser den minst tio minuter utan att du behöver pumpa. Alltså inte nödvändigt att gå och klämma på den hela tiden.
 
Äsch, ska vi gå tillbaka i forntiden till flp 35 kan vi lika gärna börja snacka kristallmottagare. Där behövdes inte ens nån strömkälla. Det kräver förstås att det är nån relikstation som fortfarande sänder på AM-bandet. :p
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.