Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation?

Blocket, tradera, köposälj här på utsidan, den lokala loppisen, grannen/kompisen som köpte ett stort dyrt tält och tröttnade, samt möjligheten att låna/korttidshyra.

Tack!!! Och jättebra med riktmärket vad gäller priset! Finns det någon säsong/tid när det är flest begagnade friluftsgrejer till försäljning enligt er erfarenhet?
 
Fördelen med tunneltält är som sagt var absiden, ska man ha tält utan absid måste man ta in alla blöta regnkläder och packningen i innertältet och med småbarn fungerar det inte särskilt bra.

Enda nackdelen med tunneltält är väl att de inte är självstagande, men i de flesta fall är det ingen nackdel (med självstagande kupoltält är risken att man inte stagar dem tillräckligt och när det börjar blåsa får man problem).

Guld värt att få tips från vana användare! Vi har inte ens tänkt på vad vi ska göra av blöta regnkläder på natten...Det finns mycket att lära sig för oss :)
 
Vid fint väder funkar alla tält, det är när det vräker ner regn eller är miljarder mygg eller flugor som man inser att det finns vissa lösningar som är bättre än andra...

Är man en hel familj så kan dock ett alternativ till stor absid vara att man har med en liten presenning för att kunna lägga en del av packningen utanför tältet. Det gäller dock då att man fördelat packningen mellan sig så man t.ex. har alla socksäckar och sovkläder samlat och de ryggsäckarna man lämnar ute är såna som innehåller kommande dagars mat och sånt som man inte behöver kommer åt lika ofta.

Men det är mycket smidigare att kunna ta in packning i absiden.

En annan grej är att det är bra om innertältet kan knäppas loss och "fösas ihop" i ena änden av tältet. Då kan man göra absiden större för att t.ex. sitta och äta där, och slippa slabba med mat i innertältet (med småbarn är det stor risk för spill).

Jag gillar också tunneltält som har dörren "i sidan" av absiden, då kan man nämligen med linorna sträcka ut dörren som en liten "markis" över öppningen och ha köket under tak men utan att ha det i absiden (det senare kan innebära risker med kolmonoxid). Största problemet med att laga mat i regn tycker jag nämligen är att det regnar i grytan. Att det regnar på mig är inget problem, jag kan ha regnkläder på mig.

(Nu är detta mina tankar och åsikter, alla håller kanske inte med om allt.)
 
Tack för värdefulla och användbara tips och funderingar! Vi ska definitivt köpa en tarp/presenning, det verkar ha så många användningsområden! Som markskydd för tältet, sol/regn/vindskydd på rasten, att resa tältet under om det regnar osv. Verkar vara värt att släppa på!
 
Tarp är väldigt användbart, tänk bara på att den slits fort om den används som markskydd så gör inte det men en finare tarp.

Markskydd kan enkelt klippas till av diverse olika material, exempelvis byggplast, billig presenning, bubbelplast (extra isolering). Jag föredrar vit presenning med kanter tejpade med vävtejp, vit gör det ljusare i abside och det blir lättare att se lerfläckar som riskerar att smutsa ner annat vid nedpackning samt att se era prylar.

Det är dock inte alltid nödvändigt, det går bra även utan.

/Gustav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.