Utrustning för långfärdscykling?

Du saknar varma handskar, pannband och skoöverdrag.
I 5 grader blir det KALLT om händer och fötter. Pannband måste jag ha i så låga temperaturer, annars får jag ont i öronen av draget. Skidhandskar eller liknande är det som gäller när det kryper neråt sådana temperaturer. Skoöverdrag beror lite på vad du har för skor och hur frusen du är. När jag jobbade som bud resonerade jag så att blöt blir jag ändå, så det gäller att vara varm när man är blöt. Det ledde mig till att använda neopren-damasker. Med dom körde jag i sommarskor för MTB året runt.
 
Jag skulle lägga till extra batterier till åtminstone kamera, lite beroende på hur mycket du tänker tälta/bo där det finns elektricitet såklart, men det är skönt att iaf inte behöva leta elektricitet för sakens skull. =)


EDIT: ett par vattentäta överdrag till cykelskorna är nog bra också om du tror att det kan förekomma kombinationen regn + kyla under resan.

EDIT 2: ser att Jonas P redan nämnt skoöverdrag ovan. =)
 
Vad är en vanlig jacka o en vanlig tröja för dig? Jag skulle ha satsat på en tunn vindjacka, som du sen kompletterar m din regnjacka.

Välj en vanlig tröja av tunn merinoull (Dressmann tex har prisvärda tröjor). Jag skulle inte ta m mig en tjock bomullströja. Är skönt m ylle tshirtar istället för bomull också, funkar i alla väder.

Vindtätt ytterst skulle jag säga. Jag saknar mössa (gärna flera tunna) o vantar (gärna skalvantar så att du inte blir blöt o kall om händerna när det regnar). Jag gillar även halsduk, men det är nog mer än smaksak.
 
Av din packlista förstår jag att du avser ha rymliga och stora väskor på cykeln. Dylika ökar luftmotståndet, höjer tyngdpunkten.
Föreslår att du tar fram och provväger samt provpackar din utrustning, du kan börja med ett par begagnade flyttlådor som du dm rutar på insidan så vet du hur stora väskor du behöver sen.
Jämför sedan gärna med Revolver Harry Söderströms packning när han cyklade till Thailand.
Uppför alla backar skall du lyfta din cykel, dig själv och din packning. Vissa backar som alperna bör man cykla runt, eller ha minimalt med bagage på racern.
Träna, träna och träna.
go tur
 
Jag är en hamster när det gäller packande inför resor så det finns säkert hundra grejer att trimma bort. Mycket bra tips dock!

Mina "vanliga" artiklar är sånt man kan visa sig bland folk i typ. Lite schysstare vardagskläder typ.

Men återigen, effektivisera detta lär nog ske ett gäng gånger speciellt tack vare era råd!

/Marcus
 
Ang. mängd packning så körde jag till Kina med fyra väskor (backroller plus + frontroller plus) + styrväska + BOB-kärra utan problem. Packningen växer inte längs vägen, men det gör du! ;-)

Kommer man att behöva bära eller leda cykeln mer än man tillåts cykla den så ökar naturligtvis motivationen till att räkna gram. Alternativt om man kör på en enväxlad cykel. I annat fall är det nog mest en smakfråga hur mycket packning man vill köra med.
 
Det finns givetvis en gräns för hur mycket man behöver med sig. Det där stadsstället som du talar om skall det ha ombyten till varje kväll oxså? Vad med aftonkläder? Som du kanske vet hoppade Browning i Arnhem med smoking i ryggsäcken. Vet inte när hann hann bruka den.
När jag stannade vid italienska riveran köpte jag ett stadsställ och några skjortor, sen skickade jag hem dem med posten innan jag cyklade hem.
Boben är riktigt bra om man gillar att lyfta på bagage. Har klarat mig med lån.
 
Haha ja alltså int vet ja...

Jag tänkte bara "Always prepared" fast jag kanske har lite för glamorös bild av campingliv och långcykling haha...

Skämt åsido, jag får såklart se över vad som kan, och bör, tas med. Jag kommer få mina väskor i god tid för att hinna provpacka och testa cykla med dom.

Det är ju därför jag skrev tråden, för att få lite smarta tips på hur korkat mitt upplägg hitills är. ;)
 
Mina "vanliga" artiklar är sånt man kan visa sig bland folk i typ. Lite schysstare vardagskläder typ.

/Marcus

Schysstare vardagskläder kan nog vara både bra o dåliga att cykla i/friluftsa i. För att spara ner på packvolym o vikt är det bra att ta med rätt vardagskläder som inte är tunga, svårtorkade eller inte värmer. Välj dina vardagskläder så att de kan värma dig om det blir oväntat kallt i tältet tex.
 
Jag cyklar helst i cykelkläder, dvs cykelbyxor, med pad, cykeltröja, överdragsbyxor och cykeljacka. Började med det då jag har ett stort lager sånt hemma och ville inte köpa s.k funktionskläder. Har warmwool strumpor och sealskins när det blir kallt.

En eftergift har varit att ta på ett par shorts utanpå cykelbyxorna i muslimska länder.

Förstärkningsplagg har varit arm och benvärmare. Praktiskt när temp pendlar omkring 15 grader.

När det regnar har jag haft en regnjacka och rainlegs.

När det är riktigt kallt kompletterar jag med ett underställ, vinterjacka och vintercykelbyxor.

När jag kommer till en stad tar jag fram min kortärmade lätta norröna tröja och Patagiona byxorna.

En sidoväska brukar räcka för min garderob.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
colan Utrustning? Långcykling 3
fruttas Utrustning för långtur. Långcykling 11
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Vildkatt Skillnad på cykelmärken med samma utrustning? Långcykling 4
Fredrik-J Cykel-utrustning etc Långcykling 13
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
Jackiie Långfärdscykling med start oktober Långcykling 2
Liisut Långfärdscykling Långcykling 2
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
nihilsciens Långfärdscykling - Japan 2015 Långcykling 18
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
danielgson The Big Trip - Dokumentärfilm om långfärdscykling Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Gohan Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling? Långcykling 23
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
annaelindstrom Damunderkläder för långfärdscykling? Långcykling 18
LeifP långfärdscykling Långcykling 5
annneli Boktips långfärdscykling? Långcykling 12
Grädde Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling? Långcykling 73
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
7451 Långfärdscykling! Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.