Uppblåsbart liggunderlag?

Usch för Everest!

Jag sprang in på Stadium i går och klämde på Everest-underlaget. Man blåser upp varje kanal för sig, och man får med en liten petpinne som man ska trycka in i varje ventil när man ska tömma skiten!

Så de kan glömma att jag köper ett sånt innan de sätter Everestmärke på ett tubunderlag med en gemensam luftvolym och en enda ventil.
 
Tjenixen!

Använde Stadiums uppblåsbara, som Martin nämner ovan, under sex veckor. Var på folkabussturné med min bror och vi sov på den tillfälligt byggda inredningen (gröna garderobsdörrar). För ända målet fungerade de bra. Komforten var fin. En hake dock, det var besvärligt att få ur all luft ur alla luftkammare. Vi förvarde dem halvt uppblåsta.

Annars ok.

//A
 
Kanske var nån annan modell från Everest jag köpte förra året? Min blåser man upp med en enda ventil. Låter ju helknas med en ventil till varje kanal. Lite som med digitalboxarna. En till varje teve.
 
Vaude luftmadrass

Vill ni ha en lätt madrass som både är lätt att blåsa upp och få ut luften ur rekommenderar jag Vaude luftmadrass. Väger drygt 500 g.

Man blåser upp den genom två ventiler som sitter i ena ände på var sida. Dessa är stora och ger lågt luftmotstånd. Man blåser upp hela madrassen med ventilerna och skruvar sedan igen dem. Detta arrangemang gör att madrassen är lätt att blåsa upp och även att få ut luften.

Säljs av Getout. Däremot är deras påstående om ”God lungkapacitet eller pump erfodras” helt fel. Ingen pump i denna världen klarar ventilerna och man behöver inte ta i för att blås upp den. Detta har jag mailat till dem om utan att de fattade vad som gällde.
 
Hurra för Everest!

Det verkar som om Stadium blandar gammalt och nytt i sitt sortiment utan att veta om det. Spanade lite i Uppsala i går och hittade tubmadrassen med EN ventil (skruvvarianten, som på ett Thermarest) hängande som demo-exemplar! Men på hyllorna låg bara exemplar med SEX ventiler (gummivarianten, som på en badring).

Jag fick köpa enventilsvarianten, så nu är i alla fall jag nöjd. :)
 
Hej!
Jag köpte en everest madrass 3,8 mm (grön och svart) med en ventil (också i Uppsala). Jag provlåg den demo madrass som var färdiguppblåst i affären, helt ok. Men den jag köpt gick inte alls att få lika uppblåst och skön trots att jag åtskilliga gånger tömt och blåst upp den för att på så sätt motionera madrassens celler. Jag funderar på om det är produktionsfel på just min madrass eller om det bara går att få dem halvfulla med luft om man låter dem blåsa upp sig på egenhand. För visst är det inte meningen att man ska behöva blåsa upp dem själv (med munn, pump eller dylikt).
Vad är din erfarenhet av detta?
 
Kan vi inte här och nu byta namn på dessa "självuppblåsande liggunderlag" till "luftliggunderlag" eller möjligen "uppblåsbara liggunderlag"?
 
uppblåsbara liggunderlag

Bra initiativ med namnbyte, benämningen "självuppblåsande" är som sagt lite missvisande. Det konstiga var att personalen eller instruktionerna på liggunderlaget inte nämnde något om att man var tvungen att hjälpa till för att få dem helt uppblåsta. Visst sköter liggenderlaget det mesta själv men om man inte kompletterar med två inblåsningar så funkar de inte att ligga på.

Everest verkar fullt jämförbart med thermarest beträffande komfort, storlek och vikt. Är det någon som har märkt skillnader eller har erfarenhet av deras värmeisolerande förmåga, en nog så viktig parameter?
 
Är inte stadiums som de gamla termarest. De nya prolite upplever jag som ett stort steg framåt. Mycket mindre packvolym och bättre yta.
mvh
ht
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Still Alive Uppblåsbart liggunderlag i kyla Bo och sova 9
Vandrare Uppblåsbart liggunderlag som tål att förvaras hoprullat? Bo och sova 8
statemachine Bra (uppblåsbart) liggunderlag för tunn plånbok Bo och sova 13
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
Åhlen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - vilken ät tjockast Bo och sova 1
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - tjockast ? Bo och sova 6
KillerKaninen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 28
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
dahlgren Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 3
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
Trialsin Uppblåsbart underlägg tappar luft Bo och sova 10
Jackiie Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast Bo och sova 25
MonicaKa "Uppblåsbart" tält, ny typ? Bo och sova 10
j_felix Tält med uppblåsbart golv Bo och sova 11
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 17
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.