Upgradera växlar - vad behöver jag ?

Håller på att totalrenovera min gamla MTB, en GT Ricoshet. Det sitter Shimano STX SE på den nu men skulle gärna uppgradera i alla fall bakväxeln till LX eller XTR om det går. Det ser ut som om drev och kassett är rätt slitet så det kanske behöver bytas också.

Hittade sidan www.cyclecomponents.com där de verkar ha det mesta. Finns det något annat alternativ ?

Är det något speciellt man skall tänka på och är det möjligt att blanda komponentgrupper med varandra ?

Är det någon som sitter på lite beg. delar så får ni gärna höra av sig.

MVH

Matte
 
Komponenter

Hej!

Bra idé! Vad ska du använda cykeln till? XTR tycker jag verkar lite onödigt om du inte ska tävla superseriöst och då ska du nog köpa en ny cykel tror jag. LX/XT eller bara vanliga Deore räcker gott för vardagsbruk.

Ska du byta kassett måste du även byta kedja. Kolla även klingorna fram om dom är slitna (ser ut som hajfenor). Isåfall kan du ev. byta dom en och en, eller köpa ett helt nytt vevparti (då får klura ut vilket sort det är men antagligen är det gammal fyrkantsaxel)

Köp även nya vajrar och byt dom. Är reglagen ok?

Det bästa är nog att be ngn som har koll titta på saken. Fundera på om du vill uppgradera till 9-delat (om du inte redan har det) och om det isåfall är möjligt.
 
Det är inte några större problem att blanda Shimano-komponenter från olika MTB-grupper. Det kitsliga är att man bör ha rätt kombination av kassett och kedja (använd inte kedja för 9-delat på 7/8-delad kassett). Vidare är det olika nav för 7-delat och 8+-delat.

Personligen tycker jag inte att det finns någon särskild anledning att byta ut bakväxeln om den inte är helt utsliten. Smörj upp och byt trissor samt byt till fräscha vajrar och smörj reglagen så har du alla förutsättningar att ha perfekta växlar. Bakväxeln är dock lätt att byta (krävs endast insexnyckel och stjärnmejsel), så vill du byta är det fort gjort - man skall inte underskatta glädjen med nya prylar! Skall du ta bort kassett och framdrev krävs litet specialverktyg, men dessa finns bland annat på Clas Ohlson (deras verktygskit för 500:- är helt OK för hobbymekanikern).

Cyclecomponents har varit bra när jag handlat med dem.
 
Nya reglage ?

Tror att dtt gamla reglage för bakväxeln är 8-delat, om du nu byter till 9-delat så ska nog reglaget också bytas. Kolla detta så du inte åker på en överaskning, och du, sjävklart så byter du vajrar OCH höljen !!
 
OK tack för all info

Reglagen är Ok men är för 7-delat. Vajrar hade jag tänkt att byta i vilket fall som helst. På senaste tiden har växlarna krånglat mycket men jag tror nog att det kan härledas till att klingorna är slitna samt att kedjan varit rostig och stel. Det har knakat oroväckande mycket i vevaxeln också när man belastar den i uppförsbackar. Nån som vet vad det kan vara ?

Kanske varit enklare att skaffa en ny hoj men jag gillar verkligen denna modellen.

Kanske skall börja med att byta ut slitna delar och se så att det blir bra innan jag ger mig på växelbyte.

Matte

.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
olind Råd om uppfräshning av gammal Miyata Mountainbike 8
kristofer_wallmark Behövs fler än 7 växlar - EGENTLIGEN? Mountainbike 48
ejns Växlar som inte vill gå ner ordentligt. Mountainbike 3
kalle anka skivbroms och växlar Mountainbike 2
LeGambleur kan jag kombinera olika växlar /drev/kedjor? Mountainbike 3
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
Mathew Schimano XT - Det smäller när jag växlar. Hjälp! Mountainbike 5
joakimmen tappade växlar? Mountainbike 3
Norrbottningen Turistbolag: Cyklister behöver lära sig fjällvett. Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
menymicke Jag behöver hjälp med cykelval Mountainbike 0
Stuvarn Behöver snabbt råd ;-) Mountainbike 20
spacestar nybörjare behöver hjälp Mountainbike 9
thureb Vad behöver justeras hydraulisk skivbroms Mountainbike 16
Three-Gringos Behöver nya hjul Mountainbike 2
Foss MTB för tung förare - behöver tips Mountainbike 12
kjersti Behöver tips om mountainbiking i Stockholm Mountainbike 1
rulleputt crescent ltc 700 behöver mer data(info) Mountainbike 4
Vandrare Trodde du att du behöver stötdämpare? Mountainbike 32
Da_Plog Nybörjare som behöver vägledning Mountainbike 1
Cyklan Totalt novis behöver tips och hjälp. Mountainbike 4
tbhc Newbie behöver tips... Mountainbike 0
ehn Heldämpad MTB - behöver råd Mountainbike 29
Pott behöver hjälp ang ramstrl på giant NRS? Mountainbike 3
SAMSare Jag behöver tips på Bashguards och lysen mm Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.