Heldämpad MTB - behöver råd

Funderar på att köpa min första heldämpade cykel, har nu en helt odämpad hybrid (Trek 7500 FX). Ska ha den nya cykeln till att cykla xc på skogsstigar, inget alltför avancerat och inget tävlande, men vill ha heldämpat för att skona min gamla knäskada.

Vill ha synpunkter på några modeller jag funderar på:

* Specialized Stumpjumper FSR (här finns lite olika varianter, beror på priset) - 100mm Manitou Black Elite fork with alloy steerer and external rebound adjust - Custom Fox Float R
* Specialized FSR XC Pro - Manitou Axel Plus fork featuring 100mm travel, coil spring, and Fluid Flow damping with external rebound adjust and compression lockout - Fox Float R rear shock with Fox ProPedal
* Cannondale Jekyll 400 - Manitou Axel Super w/Rapid Travel Wind Down – Fox Float Pro-Pedal
* Cannondale Jekyll 600 - Manitou Black Elite, 100mm travel - Fox Float RL Pro-Pedal
* Gary Fisher Sugar 4+ - Manitou Axel Super, 70-100mm adjustable travel - RockShox Bar adjustable
* Trek Fuel 90 - RockShox Duke XC - Fox Float R w/Pro Pedal
* Trek Fuel 80 - RockShox Pilot SL - Fox Float

De har vad jag kan förstå helt olika dämpsystem – kan någon hjälpa mig att reda ut hur de skiljer sig åt och om någon av dem bör undvikas vore jag tacksam. Jag vill helst att dämparna ska vara låsbara för asfaltssträckor m.m. Sedan ska de gärna vara lättskötta...
Om det sen blir med eller utan diskbroms beror nog på vad jag hittar för prisvärda erbjudanden. Inser att det är en del annat som skiljer också, men det är framför allt dämparna jag inte vet något om och inte kan bedöma. Ramarna är ju också väldigt olika beroende på bakdämparna, finns det några för-/nackdelar med respektive design? Snälla, hjälp, alltså!

Tack på förhand, Eva
 
ehn; sa:
* Specialized Stumpjumper FSR (här finns lite olika varianter, beror på priset) - 100mm Manitou Black Elite fork with alloy steerer and external rebound adjust - Custom Fox Float R
* Specialized FSR XC Pro - Manitou Axel Plus fork featuring 100mm travel, coil spring, and Fluid Flow damping with external rebound adjust and compression lockout - Fox Float R rear shock with Fox ProPedal
* Cannondale Jekyll 400 - Manitou Axel Super w/Rapid Travel Wind Down – Fox Float Pro-Pedal
* Cannondale Jekyll 600 - Manitou Black Elite, 100mm travel - Fox Float RL Pro-Pedal
* Gary Fisher Sugar 4+ - Manitou Axel Super, 70-100mm adjustable travel - RockShox Bar adjustable
* Trek Fuel 90 - RockShox Duke XC - Fox Float R w/Pro Pedal
* Trek Fuel 80 - RockShox Pilot SL - Fox Float

Det är ju mycket som ligger bakom när man köper ny cykel, men här tror jag att du träffat många riktigt bra cyklar. Den enda som jag tycker saknas är Giant. Dom har riktigt prisvärda cyklar och deras NRS system har fått många bra recensioner. Hur som helst, bland dom cyklarna du listat så är Fox klart dominerande. Pro pedal systemet är som du kanske vet Fox nya dämpare för att undvika gung när man trampar (jag har för övrigt en FS utan Pro Pedal och upplever inte något gung, jaja)

R står för att returen är justerbar och L:et betyder att den är låsbar. Sedan kan man ju diskutera, om Pro Pedal nu är så bra varför skall man behöva låsningsfunktion? (jaja, marknadens krav på mest funktioner, jag vet).

Rent generellt brukar inte cannondale vara särskilt prisvärda i Sverige, men jag har inte sett priser på dom nya modellerna så jag vill inte såga den. Jag har själv en Jekyll 1000 och har aldrig varit nöjdare med en cykel. Eftersom det i princip är samma ram på "de mindre" jekyllarna så förutsätter jag att c-dale hojjarna kommer ge dig riktigt bra upplevelser på härligt fulldämpat maner :)

Men alla cyklarna är ungefär lika potenta. I slutändan kommer det vara din plånbok och dina personliga preferenser som styr vilken hoj det blir.

Personligen så tycker jag låsning är överskattat. Jag använder i princip bara låsningen för att visa andra att man kan låsa cykeln så att den blir helstel. När jag cyklar "på riktigt" så blir det aldrig av att jag låser den. Bättre att koncentrera sig på cyklingen och rundtrampet.

Testcykla dom och se vilken du trivs bäst med. Det kan skilja en hel del mellan dom. Tänk också på efterservicen. Vad får du hjälp med från cykelaffären? Det kan vara utslagsgivande i vissa fall. Leveranstid kan också det vara viktigt. Det finns inget värre än att gå och vänta på en cykel "som säkert kommer nästa vecka" när det är cykelväder ute...

/Mattias
 
Välj en med horst-länk

Det rör sig om i) four-bar med horstlänk (FSR), ii) singlepivot, och iii) four-bar utan horstlänk.

Bäst är utan tvekan de två Specialized hojarna. De har fyra länkar, är mest följsamt, har minst gung, och dämpningen förblir aktiv under såväl acceleration (hög kedjespänning) som kraftig inbromsning. Motsvarande system återfinns även på de allra finaste ramarna, t ex Titus Racer-X och Switchblade, Ellsworth Truth och Id, Intense Tracer, och inte minst fantastiska Turner. Bättre blir det inte.

Singlepivot har bara en axel som bakdelen roterar runt. Har utlåsningstendenser vid hård inbromsning och hög kedjespänning. Systemet är typiskt för Cannondale o Santa Cruz, som gör bra hojar, men mindre tekniskt raffinerade än Specialized.

Four-bar system utan horstlänk, har fyra länkar som FSR, men ingen horst-länk med påföljd att de har samma utlåsningstendenser som singlepivots.

Det finns en bra utredning på Titus hemsida, Suspenision Unveiled, som möjligen kan göra skillnaderna mellan systemen mer begripliga.

Ytterligare två system förtjänar att nämnas. VPP som slog igenom förra året. Det återfinns på Santa Cruz Blur och Intense Spider. Det sägs vara mycket bra. Men är ännu så länge tämligen obeprövat. Och Maveric Americans Monolink, sägs vara bra, återfinns på Seven Duo o Klein Palimo. Än så länge finns dock frågetecken kring dessa. I dagsläget måste FSR (Specialized) anses ha ett klart försteg.

Innan man hojat heldämpat tror man att man behöver utlåsning på dämparna för att åka på väg. De flesta som åker heldämpat använder sällan eller aldrig utlåsningen. Själv gör jag det praktiskt taget aldrig. Med ett jämt rundtramp blir det inget gung. Personligen tycker jag att det är skönare att ha dämpningen på, på de flesta vägar, eftersom den suger upp alla ojämnheter. När jag bytte bakdämpare på min Titus skaffade jag en utan utlåsning eftersom jag aldrig använde utlåsning.

När det gäller de specifika hojarna är som sagt Specialized mycket förnämliga, har four-bar med horstlänk, inkapslade kul-lager i alla leder. Specialized är en av pionjärerna inom området och gör härliga hojar. Som alltid är kul att hantera.

Cannondale har singlepivots. Cannondale är också en utmärkt tillverkare. Men dämpningen når inte upp till Specialized´s klass. Fischern är också en singlepivot men annorlunda konstruerad. Dessvärre har den glidbussningar i de övre lederna på dämpningen. Risk för snabbt slitage o glapp.

Trek Fuel är utmärkta hojar. Men har liksom Fischern glidbussningar runt bakdämparen, vilket kan anses vara en svaghet. För en motsatt åsikt kolla upp Turner hojarna som vägrat följa trenden mot kapslade lager.

Av dessa hojar skulle jag utan någon som helst tvekan välja Specialized före de andra. Vill du ha utlåsning ska du satsa på Fox Propedal. För egen del skulle jag strunta i det. När du tittar på Specialized kan det vara bra att veta att Specialized har en serie som kallas S-Works som är ”top of the line”. I februari numret av Mountainbike Action får en Stumpjumper S-Works mycket höga betyg. Övriga Specialized, som ej är S-Works, brukar f ö också få mycket bra kritik.

Med dollarn på dagens nivå kan det vara värt att köpa direkt från USA i vilket fall det kan vara intressant att titta närmare på Titus, Ellsvorth, Intense o Turner.

Hoppas detta var till någon hjälp

Per
 
Funderar på USA

Tack båda för jättebra genomgångar, mycket upplysande.
Jag ska åka till USA snart, funderar ev på att köpa hojen där, just pga dollarläget. Har dock inte rett ut än om transporten med United/SAS skulle fungera.

Per, du nämner några andra märken som finns i USA. Men om jag köper ett märke som inte finns i Sverige, blir det inte svårare då med efterservice? Du har själv en sån cykel, vad jag förstod, men du kanske servar allt själv?
 
Re: Funderar på USA

ehn; sa:
Jag ska åka till USA snart, funderar ev på att köpa hojen där, just pga dollarläget. Har dock inte rett ut än om transporten med United/SAS skulle fungera.

Cyklar kostar ca 30-40 procent mindre i USA och har dessutom i allmänhet bättre komponenter, eftersom man har fler kritiska köpare med god ekonomi. USA är alldeles klart världsledande på heldämpade ramar.

Man får ta två collin. Cykeln förpackas i en cykelkartong av den sort som används i cykelhandeln, monteras på tio minuter med en insexnyckel. Har flugit både till o från USA med olika cyklar o har aldrig haft något som helst problem. Har varken behövt betala extra eller fått några som helst skador på hojen.


Per, du nämner några andra märken som finns i USA. Men om jag köper ett märke som inte finns i Sverige, blir det inte svårare då med efterservice? Du har själv en sån cykel, vad jag förstod, men du kanske servar allt själv?

Det är inte det allra minsta problem, de flesta lokala cykelhandlare älskar att jobba med en Titus, Intense eller Ellsworth, eller vad man har. Tycker helt enkelt att det är kul med verkligt bra hojar. Eftersom de inte säljer dem själva o de är i särklass brukar de inte känna sig hotade. Möjligen skulle de titta lite snett på en om man dök upp med en Cannondale el ngn annan hoj de skulle kunnat sålt själva.

Notera, att det bara är ramen som inte finns i Sverige. Allt annat finns på den svenska marknaden. Och ramar brukar inte vara särskilt servicekrävande. Det är främst andra saker som måste ses över, och där är det ingen skillnad. Nav, växlar o drivlinor tenderar att vara japanska (Shimano), fälgar franska (Mavic), ekrar Schweiziska (DT), bakdämpare amerikanska (Fox) o s v, på alla bättre cyklar. Det är allså inga konstigheter för bättre verkstäder.

Efterservice brukar bestå av att dra styrlager o navkonor. Det gör vilken lokal cykelhandlare som helst på mindre än fem minuter.

Jag gör en del själv, byter kassetter o kedjor, o sådant, men lämnar in dämpare vid behov, för stor-service eller renovering. Här bör dock nämnas att detta har inget med hojens ursprung att göra, utan det är komponentspecifikt, spelar ingen roll var man köpt hojen. Årlig omläggning av naven är också att rekommendera. Även här är det komponentspecifik service.

Vill gärna rekommendera Titus Racer-X. Min fru har en och älskar den: lätt, kvickstyrd, välbalanserad, bekväm, och mkt rolig att hantera. Har hittills haft minimalt servicebehov.

Per
http://lowdin.nu
 
Det är inga som helst problem att ta med cykel till/från USA md tex. SAS. Andra bolag fungerar naturligtvis även dom bra. Jag har bott i USA 15 år och ofta tagit med ett par cyklar på semestrar i Europa, andra delar av USA eller Mexico. Det har alltid gått bra förutom ett par obetydliga incidenter. En cykelkartong från en cykelhandlare fungerar utmärkt men bör förstärkas lite med extra tejp etc. Man tar bara av båda hjulen, släpper ut luften, tar av sadeln och vrider styret. Sedan är det klart. Till och från flygplatsen kan du ta en limo eller en minivan. Det kostar ungefär lika som en vamlig taxi. Känner du inte för att släpa på den betala du några dollar till en porter. Kostnad på flyget är vanligtvis ca 80 USD, men det händer ofta att dom är snälla och minskar avgiften eller inte tar betalt. Speciellt om du kanske har något frequent flyer silver eller guldkort. Beror lite på hur mycket grejor du har i övrigt. Priserna varierar också lite beroende på flygolag. När man har vanlig övervikt passar dom på att ta rejält betalt men cyklar, surfbrädor, etc. har man fast avgift för

När det gäller cyklar så var Per´s förslag utmärkta. Ellsworth en av mina favoriter men det viktigaste är själva konstruktionen av fjädringen. Med en dålig konstruktion tappar man mycket energi eftersom fjädringen fungerar vid "fel"tillfällen. Dvs det gungar på alldeles för mycket när du står upp och inte alls vill att fjädringen ska vara aktiv.

Cyklarna är mycket billigare i USA och framförallt är urvalet MYCKET större så jag tycker det är en utmärkt ide att köpa cykeln där. Det är nog tom med billigare att åka dit och hämta en cykel speciellt med tanke på att flygresorna numera nästan är gratis

Lycka till

H
 
Tull + moms

Observera att vid införsel av varor värda mer än 1700 kr måste man betala tull + svensk moms. Visserligen är risken att åka fast i tullen kanske inte så stor, men det är bra att känna till. Kommer man på Arlanda utan gröna EU-taggar och med en stort cykelpaket så står man ut lite. Om man bestämmer sig för att man känner sig bekväm med att smuggla in varorna så kan det vara idé att ta en tur på cykeln innan man packar in den, så att man kan hävda att den inte är nyinköpt.

Johannes
 
Guero; sa:
En cykelkartong från en cykelhandlare fungerar utmärkt men bör förstärkas lite med extra tejp etc. Man tar bara av båda hjulen, släpper ut luften, tar av sadeln och vrider styret. Sedan är det klart.

Tejpen är viktig. När man köper en ny hoj o de packar den brukar de göra ett bra jobb. Men är det en låda man återanvänder har man med fördel på en massa tejp för att vara på den säkra sidan. Vi har hittills aldrig behövt ta av bakhjulet.

Kan lägga till att man lägger något mellan framhjulet (som är löst) och ramen. Dessutom tar man av pedalerna och framaxeln.

Nästan alla bolag tillåter två kolli, alltså två väskor, så har man en väska och en cykel i kartong är det inga problem. Förra sommaren hojade vi i Colorado och hade med oss både hojar o Bobar, två kartonger var, för att klara oss inom gränsen, stuvade vi in kläder, tält, kök, sovunderlägg, verktyg, kort sagt rubbet, tillsammans med cyklarna o Bobarna i kartongerna. Det gick utmärkt men föranledde avsevärd förvåning när vi lämnade Denver; efter 9/11 är de närmast osannlikt noga, röntgar allt bagage, ställer frågor, etc.

Ellsworth är också ett utmärkt val. Ytterligare ett par tips:

Titus, Ellsworth, o Intense, står sällan i skyltfönster, ofta beställs de med viss väntetid och byggs efter kundens specifikationer. Ett eventuell köp bör alltså planeras i förväg om du inte ska vara länge i USA.

Alla ramar som diskuterats i den här tråden finns recenserade på http://www.mtbr.com/ av folk som har personlig erfarenhet av dem.

Per
 
Några kommentarer

Några kommentarer bara:

Per skrev:
===
Cannondale har singlepivots. Cannondale är också en utmärkt tillverkare. Men dämpningen når inte upp till Specialized´s klass.
===

Usch på dig Per. Du får inte racka ner på C-dale ;)
Skämt å sido, jag har en c-dale jekyll 1000 och stortrivs på den (jag har till och med slutat fundera på vad jag skall uppgradera härnäst) men jag har även cyklat på Specialized några gånger. Jag kan inte säga att jag känner så stor skillnad rent praktiskt. Jekyll ramarna är faktiskt inte särskilt känsliga för att låsa upp fjädringen när man bromsar. Det kanske är mer en teoretisk fråga? (jmfr med humlan som inte kan flyga :))

Per skrev sedan:
===
Det är inte det allra minsta problem, de flesta lokala cykelhandlare älskar att jobba med en Titus, Intense eller Ellsworth, eller vad man har. Tycker helt enkelt att det är kul med verkligt bra hojar. Eftersom de inte säljer dem själva o de är i särklass brukar de inte känna sig hotade. Möjligen skulle de titta lite snett på en om man dök upp med en Cannondale el ngn annan hoj de skulle kunnat sålt själva.
===

Jag skulle säga att det beror på vad man har för cykelhandlare. Vissa bryr sig inte alls och andra är stenhårda på att bara fixa cyklar som dom själva sålt. Andra kan tänka sig att serva hojjen "i mån av plats"... Kan vara läge att kolla upp det först.

/Mattias
 
Tull + moms
Observera att vid införsel av varor värda mer än 1700 kr måste man betala tull + svensk moms. Visserligen är risken att åka fast i tullen kanske inte så stor, men det är bra att känna till. Kommer man på Arlanda utan gröna EU-taggar och med en stort cykelpaket så står man ut lite. Om man bestämmer sig för att man känner sig bekväm med att smuggla in varorna så kan det vara idé att ta en tur på cykeln innan man packar in den, så att man kan hävda att den inte är nyinköpt

--------

Sorry men tull och moms kan du totalt glömma. Den svenska tullen är så löjligt dålig att du kan ta med vad som helst utan problem. Speciellt om du kommer från USA. Kommer du däremot från Thailand eller liknande ställen är dom noggrannare (men definitivt inte med cyklekartonger). Dom senaste 15 åren har jag nog gått igenom tullen vi Arlanda minst 125 gånger, dom flesta gångerna från USA och inte blivit stoppad en enda gång. Noll gånger. Ofta med mycket packning. Ett flertal väskor, kartonger med cyklar, ett par golfset, tio nya BOSS kostymer, etc. Ofta har jag även rest med min fru som är mörkhyad (och på många ställen kontrolleras dom lite extra).
Vill du vara riktigt säker så ta bort prislapparna på ramen om dom nu skulle öppna kartongen. Lägg in lite grus eller smutsa ned ramen med lite lera och helt plötsligt är cykeln inte ny utan begagnad. Eller se till att din kartong ser lite sliten och begagnad ut med extra mycket tejp. Det brukade jag göra under 90-talet när jag vid varje resa tog med två set kompletta set Ping klubbor och sålde dom med 10 000 vinst varje gång. Svenska tullen är alldeles för upptagen med att fika och prata med varandra för att kontrollera resenärer.

Tull och skatt kan man behöva betala om man beställer grejor direkt från en affär i USA och det skickas som paket men knappast annars.

Om du skulle behöva nya grejor (nya bussningar etc.)till en Ellsworth eller annan hoj som inte finns i Sverige så är tillverkarna oftast mycket villiga att fixa detta. Ska man dock skicka in en trasig ram blir det naturligtvis lite struligt.

H
[Ändrat av Guero 2004-01-28 kl 10:15]
 
Re: Några kommentarer

mlindstrom; sa:
Jag skulle säga att det beror på vad man har för cykelhandlare. Vissa bryr sig inte alls och andra är stenhårda på att bara fixa cyklar som dom själva sålt. Andra kan tänka sig att serva hojjen "i mån av plats"... Kan vara läge att kolla upp det först.

Eftersom svaret påverkar, ett nekande svar kan förmodas öka benägenheten att istället köpa cykeln där, skulle jag inte bry mig. Man gör inte geten till trädgårdsmästare.

Hojar är inte som bilar med en massa märkesspecifika komponenter. I stort sett varenda komponent är utbytbar mellan olika hojar. Standardiseringen har gått mycket långt. Hjul är helt utbytbara, likaså gafflar, styrlager, styren, sadlar, o pedaler, vevarmar o vevpartier kan ha aningen mindre kompabilitet, men variationerna betingas då inte av cykelfabrikat utan av om det är XTR, XT el ISIS komponenter. Att fixa en hoj köpt i utlandet är alltså inget konstigt för dem. Det är precis samma komponenter som de är vana att jobba med.

Dessutom finns numer Dr Spoke som specialiserar sig på bättre MTB, på att göra saker som vanliga cykelaffärer drar sig för eller inte klarar, t ex att smörja upp Fox-dämpare.

Vi har flera hojar som vi köpt utomlands och har alltid blivit mkt vänligt bemötta och får mot betalning alldeles utmärkt service både i Uppsala och Stockholm. Vi räknas som stamkunder på viss typ av service. Som är fan så mkt roligare att göra än att laga punkteringar på 20 år gamla tröskverk åt folk som inte klarar att göra det själva.

Detta gäller i stort sett alla cykelhandlare men en viss variation som betingas av årstiderna finns där. I maj o juni före vätternrundan kan det hända att de avböjer att göra större tidskrävande ingrepp, särskilt om man inte är kund i butiken, som de skulle göra med förtjusning andra perioder.

Konkurrens är nyttig för dem.

F ö var just in o kollade Blur o Spider på MTBR. Det var mycket kritik, verkar som om "hypen has rubbed off" , intressant läsning. Det verkar inte som o de lyckats överträffa FSR, i varje fall inte än så länge.

Per
http://lowdin.nu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.