tappade växlar?

Var ute en sväng i skogen idag och till min fasa märkte jag när jag kom tillbaka att kedjan inte ville lägga sig runt de två stora kugghjulen där bak. Vad är det som har hänt? Har något gått sönder? Hur lagar jag det? Vad ska jag skruva på innan jag beger mig till cykelaffären?

Väldigt tacksam för tips!
 
Kolla detta först

joakimmen; sa:
Var ute en sväng i skogen idag och till min fasa märkte jag när jag kom tillbaka att kedjan inte ville lägga sig runt de två stora kugghjulen där bak. Vad är det som har hänt? Har något gått sönder? Hur lagar jag det? Vad ska jag skruva på innan jag beger mig till cykelaffären?

Väldigt tacksam för tips!

Hej
Innan du börjar skruva, kolla så att inte växelföraren blivit sned. Du skall inte börja skruva och finjustera utan vidare. Något måste ha hänt under cykeltyren i skogen. På något sätt har växelföraren blivit sned, eller viren blivit för slak. Den kanske är på gång att gå sönder. Kolla infästningen av viren. Försök sedan att spänna den.

Lycka till

mvh
J-E
 
Växelöra

Hej,
kolla även växelörat att det inte blivit böjt.
Jag har flera gånger åkt in i sten med bakväxeln. Själva växeln har alltid klarat sig funktionellt sett men växelörat har böjt sig. Då har jag bara skruvat av det och bockat rätt det. Om växelörat är fastsvetsat på ramen så bör du dock ta det lungt så att det inte går av.

mvh Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.