MTB för tung förare - behöver tips

Som rubriken anger. Jag är en stor klump som skulle vilja prova på det här med MTB-cykling. Jag vill inte gå och köpa en cykel för 10000 (vilket jag hört ska vara minimum för en bra cykel) eftersom jag inte vet hur mkt jag kommer att använda den.

Jag har därför tänkt att jag ska se mig om på begagnatmarknaden. Jag kan inget om cyklar och vilka komponenter jag ska kika efter.

Jag är 186 cm lång, väger drygt 100 kilo och vill främst cykla stigar och grusväg. Dämpad gaffel är väl trevligt men inte nödvändigt (eller?) Ramstorlek?

Vad behöver jag? Priset ska naturligtvis vara så lågt som möjligt men absolut under 5000:-

Tack på förhand!
 
För under 5000 kr får du inte mycket nytt. Sök på Blocket efter begagnad. För 5000 kr bör du kunna hitta något skapligt från någon större tillverkare. Vikten tror jag inte är något större problem. Själv är jag ca 180 cm och kör på en 18" ram, så du kanske ska upp någon storlek på ramen. Men bäst är förstås att provcykla hos någon lokal handlare.
 
Håller med inlägget ovanför. Kolla begagnatmarknaden...där bör du hitta hyffsade grejor för under 5000. jag är 190cm och åker på 19,5 tum. Ramgeometrin varierer rätt mycket mellan tillverkare så storleken på ramen får man ta med en nypa salt. Det viktigaste är att du sitter bra på cykeln.

Lycka till

R
 
Och som vanligt är rådet vid köp av billig MTB; helst stel gaffel, absolut stel bak och kanske v-bromsar också.

Jag hoppas du hittar vad du söker i bra skick. Det är lätt att det blir dyrare i slutändan om man ska börja med att byta ut slitna delar eller uppgradera direkt...
 
Tack för tipsen.

Vad tror ni om en GT Avalanche? 1.0 eller 2.0 finns billigt på blocket men jag vet inte om det är något att ha?
 
Du är inte så tung att du behöver några specialgrejer direkt, hänger mycket ihop med körstil också. Om man dundrar hårt över stenar, (dubbel) växlar samtidigt som man står upp och bryter , bromsar sent men fullt etc, det sliter nog mer på materialet än några kilo extra. Själv får jag byta delar hela tiden p.g.a klumpig körstil.. Men det är klart, bättre om du får en RS Tora än en Judy/Dart tex, lite grövre gaffelben skadar inte (dvs 32mm vanligast). Sen är det en bra investering att se till att hjulen är i bra form; att de är raka och att ekrarna har rätt spänn, kan vara värt några hundralappar att be en riktig mekaniker se över det liksom att naven mår bra med fett och åtdragning. Ramstorlek lär du troligast behöva runt 18-20" men det skiljer mycket från tillverkare till tillverkare. "Rätt längd" på toppröret brukar de flesta betona. Se till att få en fräsch ram, hjul, styrlager, vevlager, framgaffel. Resten som drivlina, växlar, däck och bromsar plus pedaler, sadel, styre är enkelt att byta själv och finns i alla prisklasser. Det var väl mina 5 ören.
 
Konan skulle jag gissa, men bilden är väl inte på hans egen cykel utan tagen från internet så det är svårt att säga.
 
Är rätt stor å tung själv har en Kona Cinder Kone som jag är mkt nöjd med! Kostade ca 10000:- ny om jag skulle sälja den idag kostar den kanske 5000:- Så leta efter nått sånt ;)
Tror det kan vara vettigt med fjädrande gaffel å hydraliska skivbromsar som min Kona har!
Har efter 2 års rätt hård körning inte haft ett enda problem! Har aldrig ens behövt justera växlarna,byt skivbromsbelägg 1ggr(skitenkelt) å hjulen kasstar inte 1/10 dels mm!
Lycka till!

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.