Ull/bomull - bra eller värdelöst?

Jag trodde jag gjorde ett klipp på rean, men såg inte upp utan kom hem med en ull/bomullsblandning i tröjorna till äldste sonen, bomullen mot kroppen. Är det nåt att ha, eller ska jag försöka sälja vidare på Tradera?
 
Senast ändrad:
Mja. Lite lurig fråga. Värdelöst är det väl inte. Beror på tänkt aktivitet, och hur blandningen är.

Ofta jag använder bomull för skogspromenader/lätt vandring (dvs inte alltför svettigt)etc. Bara att byta när man är hemma... fast det kanske inte är det tänkta området.
 
Sonen är fyra, men det är köpt till nästa vinter. Risken är väl inte så stor att han svettas så mycket, men desto större att han blöter ner ärmarna när han tvättar händerna, eller leker i en vattenpöl...
 
Jag har valt bort bomull i allt som kan bli blött där jag måste ha en kort torktid. Fast det är ju inte alltid torktiden är kritisk.

Med sonen ifråga...hur skulle du lösa det om hans ärmar blev blöta och det var ull eller syntet?
 
Hemma byter vi kläder på barnen innan de går ut, minst kladd så. På förskolan byter de om kläderna är blöta innan de går ut, eller när de kommer in, och där finns torkskåp! Min oro är väl främst att bomullen inte ska vara lika varm som de helylleställ och ylle/polyesterställ han har nu. Jag har valt bort bomull när det är kallt nu på vintern för att jag vill att han ska vara så varm som möjligt ute, även om han skulle bli blöt!
 
I ett underställ till att gå ut och leka i, inga problem. Ingen fara så länge man håller igång och sen går man in. Problemet uppstår när de är länge ute och går från hög intensitet till låg, t ex från att åka skridskor till fikapaus. Då kyler de. Då gäller ren ylle eller syntet.
Behåll dem som vardagsställ hemmavid/dagis o köp finare till heldagsaktiviteter.
 
Beror på barnet skulle jag säga. Om han svettas mycket när han rör sig och är av den frusna sorten när han inte rör sig så funkar det inte. Jag har en sån, han får ha bomull när han är ute kortare stunder (tex på skolan, max 1h ute på rast). När vi är ute hela dagar är det riktigt underställ på! Jag har en av motsatt sort, som aldrig svettas, men som tycker att mycket kliar. Hon får ofta ha ett bomullslinne under ulltröjan.
 
Håller med ovanstående skribenter. Finns ingen anledning att sälja utan det kan fungera alldeles utmärkt som ett vardagsunderställ. Om barnet blir svettigt är det ju bara att byta underställ. Däremot hade jag inte använt det på heldagstur utan att ha ombyte med.
 
Tycker

inte du behöver vara orolig. Använd tröjan. Det är sällan material eller modell är helfel. Med rätt beteende funkar många olika material och modeller.

Thure
 
Instämmer med Thure. Som 70-talist uppvuxen med långkallingar i bomull och galonbyxor så kan jag försäkra om att det inte är något problem som vardagsunderställ. Att frysa lite är inte farligt heller; den varma oboyen smakar bara desto bättre när man kommer in. :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.