Rätt eller fel kläder - Barn

Jag fick många bra råd när det gäller mig och enklare vandringsturer i klädhörnet, men nu gäller det min son. Han är elva månader och idag var vi ute i sammanlagt två och en halv timma i nollgradigt klart väder, inte mycket blåst.

Han hade blöja (Helsyntet :))
Vanliga innekläder helt i bomull: Jeans, lång t-shirt, strumpor.
Fuskpolo i fleece
Overall i bävernylon
Vantar med ordentlig stoppning
Tossor (POP) med halvbra stoppning.
Mössa som går ner över öronen och bak i nacken

Jag upplevde inte att han frös och han fick ljummen välling på halva vägen. Väl hemma var han pigg som vanligt och inte kall om vare sig fötter, händer eller mage.

Ansiktet är det enda som är exponerat så jag har funderat på att skaffa en balaclava i windstopper eller liknande om jag kan hitta en sådan. Tips?

Vad bör han ha?
Ett ordentligt ullunderställ kan jag tänka mig som håller honom varm även om han skulle bli blöt - utifrån eller inifrån...

Hur har ni gjort med fötterna? Han kan gå några få steg, men gillar inte att gå utomhus så skor verkar överdrivet. Tossorna funkar bra, men skulle behöva bli lite varmare tror jag.

Poängen här är att han sitter still i bärstolen mest hela tiden så han skapar ju ingen egen värme. Den ska gärna finnas där från början.

Hur ofta bör man ta rast? Ska man rasta oftare än varannan timme som är det normala intervallet för att ge honom mat, och vad ska man ge honom då, Han äter ju välling nu, men det är ju inte optimalt eftersom det kräver termos och flaska och pulver etc. Nåt annat som är enklare?

Andra allmänna tips mottages också tacksamt.
 
Han har metabolism och du matar honom, han producerar egen värme!
Barn är precis som vi köldkänsliga vid vrister, handleder, gren och ansikte, nacke.
Att byta hans undisar till ullinblandning verkar klokt. När vår dotter var liten och bars omkring gjorde jag sockar och vantar av bävernylon till henne innan hon ville gå då hon fick näbbisar. Till små barn är overall praktiskt. När hon kom i lite större ålder sydde jag snickarbyxor och långa jackor till henne, inget glapp där!
Viktigast tyckte jag det var att kolla henne vintertid och så att hon inte kylde ner sig genom att blöta ner sig själv....
En grej som jag märkte i sb med skidåkning var att det var lämpligt att ta av sig barnet före jag tog av mig skidorna. Annars fanns en falla ur risk.
Ok med snö på backen men illa med is och hårda vägar där man oftast börjar och slutar.

go tur
 
Så länge barnet inte går (något nämnvärt) är det ju enklare att hålla fötterna varma eftersom man kan skippa skorna. Tänk istället "vantar för fötterna", alltså isolerande skikt, typ flera stora, fluffiga sockar eller syntetstoppning samt ett vindtätt ytterskikt. Här kan man absolut ha ett vattentätt ytterskikt om man vill, typ Mextex, eftersom han inte anstränger sig och generar särskilt mycket kroppsfukt.

Jörgen
 
Tänk också på att mesen kan klämma mot benen om benen hänger, vilket gör att fötterna blir kalla även om barnet har tillräckligt mycket på sig. Kolla alltså fötterna lite extra. Kalla barnfötter värms effektivt mot vuxen bar mage. En handvärmare med tryckknapp kan vara bra att ha med i reserv och tar ingen plats. Ylleunderkläder rekommenderas (merino eller ull/silkeblandning), dyra men bra, exempelvis Di Lana, som säljs i Robyggebutikerna, de har oxå balaclava för barn. Jag skulle nog rasta oftare, ta upp honom och busa en stund så att han rör på sig, men lita på din egen känsla - verkar han nöjd är han det förmodligen också och då är det dumt att störa honom. Vi använde pulvergröt som mellanmål (bara gröt, ingen mjölk), eller kall barnmat direkt ur burken, och sedan pannkakor, pannkakor och pannkakor när de blev stora nog att ha förstånd att vägra barnmat.
 
Två saker funderar jag på angående ämnet.

1. Maten. Kan han inte äta något annat? I min familj får man alltid plättar på utflykt. Annars kan ju en burk med fruktpuré funka, snabba kalorier, kräver ingen uppvärmning eller förvaring och kidsen brukar digga det.

2. Ansiktet. Såtillvida att du inte knallar omkring i smällkallaste Lappland i december (o det kanske ni gör) behövs inget för ansiktet. Däremor kan du smörja ansiktet med fet kräm om det är en sån där blåsig eller riktigt kall dag. På så sätt skyddas huden.
 
Ja, vilken tur att du kan göra som du vill med dina barn och jag som jag vill med mina :)

Det är möjligt att du har andra källor och erfarenheter än jag har, men jag vill ändå nämna att såväl Apoteket, Friluftsfrämjandet och arméns bok Vinteröverlevnad avråder från att smörja in ansiktet vid sträng kyla. Möjligen kan det göras kvällen före, men det var kanske det du menade.
 
Nä, det var inte det jag menade. Jag menade precis det du skrev.
Vad vi ser här är ett klassiskt exempel på "du borde inte ha litat på din sambo". Jag ber så mycket om ursäkt för den desinformation jag tydligen spridit, är tacksam för rättelse och kan bara ursäkta mig med att min grabbs ansikte verkar inte ha tagit stryk av fet kräm och några minusgrader. Jag anser dock att man bör följa de rekomendationer som Apoteket och Försvarsmakten ger. De borde ju onekligen veta...

Drekt efter jag skrivit detta kollade jag saken på Apotekets hemsida och jag vet inte om saken är så solklar...
"Fråga
Vilken kräm ska jag använda för att skydda huden mot kyla, till exempel när jag åker skidor?

Apotekets svar
Om du smörjer dig direkt innan du ska ut på en skidtur eller liknande bör du välja en vattenfri kräm eftersom fettet då lägger sig som en skyddande hinna på huden. Om du däremot smörjer dig mer än en halvtimme innan utgång så går det även bra med en kräm som innehåller vatten. Vattnet hinner då avdunsta och krämen fyller sin funktion.

Det allra bästa är kanske ändå att smörja in ansiktet med en vanlig hudkräm kvällen innan du ska ut på skidtur och sedan låta bli att tvätta ansiktet på morgonen. Män rekommenderas att raka sig kvällen före, inte på morgonen.

På vintern är det bra att smörja in sin hud ofta, både i ansiktet och på resten av kroppen. I vårt klimat blir luften- både inom- och utomhus- mycket torrare på vintern och i torr luft avdunstar vatten från huden fortare än i fuktig luft. Även den smidigaste hud kan under vintermånaderna bli torr och ömtålig."
[Ändrat av Vättlefjäll 2007-02-14 kl 20:30]
 
Ok, även Apoteket slirar lite på frågan. Detta hittade jag på apotekets hemsida:

Insmörjning ?

Och här kommer den vanliga frågan in: Ska man smörja in ansiktet innan man går ut i kylan eller inte?
Ett gott råd är att man ska smörja in ansiktet ordentligt med en vanlig hudkräm kvällen innan man ska ut på skidtur eller liknande utomhusaktiviteter, och sedan låta bli att tvätta ansiktet på morgonen. Män rekommenderas att raka sig kvällen före, inte på morgonen.
Det är bra att smörja in sin hud ofta på vintern, både i ansiktet och på resten av kroppen. I vårt klimat blir luften - både utomhus och inomhus - mycket torrare på vintern. Och i torr hud avdunstar vatten från huden fortare än i fuktig luft. Även den smidigaste hud kan under vintermånaderna bli torr och ömtålig.

Smörj på kvällen

När det är sträng vinterkyla och barnen är ute varje dag är det bra om man har en "insmörjningsstund" varje kväll. Helst en timme före sängdags så att krämen hinner gå in i huden. Ansikte och kinder, örsnibbar, nästipp och händer är viktiga kroppsdelar att smörja.



Friluftsfrämjandet säger så här:

FÖREBYGG KÖLDSKADOR
-Smörj in ansiktet kvällen innan med en kräm du trivs med, den behöver inte vara vattenfri. Ingen salva på morgonen! Undvik i stället att tvätta dig innan du skall ut. Det egna hudfettet som "andas" är bästa skydd.



Vintersoldat, slutligen:

Använd inte hudsalva i ansiktet vid vistelse i sträng kyla. Svett under lagret av hudsalva kan orsaka kylskador


//Anders
 
Utan att ge sig in på teknikaliteter som "barn i bärstol svettas inte i ansiktet" eller "en bebis som ätit frukost måste tvättas i ansiktet" kan jag konstatera att det var dumt av mig att använda uttrycket "riktigt kall dag" samt att inte poängtera att det ska vara en fet, vattenfri kräm. Med detta sagt kan vi ju i alla fall vara nöjda med att ha gett frågeställaren lite olika sidor av saken.
Om han har ett barn som kan "äta fint" och ska befinna sig i sträng kyla borde han väl köpa en balaklava eller ännu bättre, följa rådet som ges längre ner i Apotekets artikeln du citerar och inte ge sig ut alls.
Ska han däremot mata en sjövild ettåring med gröt innan man går ut en sväng i mellansvenskt vinterväder med max fem minus (min sits) så står jag för min rekommendation. Tänk bara på att inte smörja det sista du gör.
 
Hej Markus
Har en flicka i samma ålder (12 mån). Tycker det svåraste är att hålla händer och fötter varma då de inte rör sig så mycket. G gillar att åka pulka (babypulka i backen), så det är vad vi gör mest ute för tillfället. Kroppen är hon alltid varm om (vi kör med bomullskalsonger+body, fleecebyxa+tröja och P.O.P ganska tunn täckbyxa+jacka). Fötterna har hon numera brorsans urvuxna vinterstövlar och yllesockar från Ullfrotté, men tidigare (i höstas när hon satt i bärstol) hade vi också P.O.P tossor. Funkade sådär för oss, hon blev rätt kall, men det varierar ju lite från barn till barn (vår son kånkade vi runt i bärstol på vårvintern med samma tossor och han blev aldrig kall). Kör på med tossorna om det funkar för er men jag kan absolut rekommendera Ullfrotté sockarna som förstärkning. Finns bla på Naturkompaniet. De blir rätt små i storlekarna efter tvätt, strl.22-24 är lagom till G fast hon har rätt små fötter.

/ Sandra
[Ändrat av sandskäddan 2007-02-15 kl 08:55]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iggle Hitta rätt i bärstolsdjungeln? Barn och friluftsliv 21
andersw84 Pappaledig söker råd om bärsele eller bärryggsäck/stol Barn och friluftsliv 10
Ingle Ryggsäck till tvååring eller femåring för dagsutflykter Barn och friluftsliv 5
josohl Vandrarhem eller stugboende nära vandring och med lekplats? Barn och friluftsliv 6
girlupnorth Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Norrköping Barn och friluftsliv 3
Ingle Ull/bomull - bra eller värdelöst? Barn och friluftsliv 14
c lotten Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Göteborg? Barn och friluftsliv 9
jamen Tälta med barn i Grövelsjön eller liknande familjefriluftsäventyr Barn och friluftsliv 13
serenade Kvikkjokk eller liknande med barn! Barn och friluftsliv 7
Picea Lundhags eller Bergans barnryggsäck? Barn och friluftsliv 66
vixol Tält eller vindskydd? Barn och friluftsliv 5
friluftsmamma Skidor med Nordic Cab eller Chariot Barn och friluftsliv 9
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
mattiase Hängmatta för Chariot-vagn...Bra eller dålig? Barn och friluftsliv 18
Jessica J Deuter Kid Comfort II eller III? Barn och friluftsliv 5
lenajo mc kinley manitu eller annat familjetält Barn och friluftsliv 1
ehn Kurs för barn - vattenskidor eller segling? Barn och friluftsliv 2
KebneKajsa Farligt fel på barnsovsäck Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.