Tips på ryggsäck till 7-åring

Hej
det börjar bli dags för min 7åring att bära lite grann när vi är ute på "tur"
har tittat på tatonkas och berghaus barnryggsäckar. Är det någon som har erfarenhet av dessa eller någon annan säck. Vad ska man tänka på?

Tacksam för synpunkter

hej från Kajsa
 
Bergans är OK

Vi har en Bergans barnsäck som använts av barn från 5 till 9 års ålder och kan nog hänga med upp till 10-11 år. Jag kan inte säga att den är bättre eller sämre än någon annan barnsäck men den har bra kvalitet och sitter bra.

En barnryggsäck bör inte vara för stor och relativt smal och ha goda justeringsmöjligheter.

Barn växer.

Thure
 
barn och ryggsäck

Jag har haft min son med på tur sedan han var 5 år. Han hade alltid en lill-kånken och kånken som ryggsäck de första 4 åren. Då alltid med minimal vikt i, t ex bara hans ylletröja eller bara någon leksak eller bok.

Det är viktigare med lite packning än vilken modell av ryggsäck man väljer, då skillnaderna är ganska små på ryggsäckarna vid dessa låga vikter.

Man brukar resonera om ca 20 % av kroppsvikten i ryggsäcken för vuxna. För barn ligger %-halten på kanske några få.
Däremot orkar de gå förvånandsvärt långt. Under en dags normal-lek springer de nog ganska långt så det är inte så konstigt kanske.

MVH
Rolf
 
deuter

deuters fox är den mest "riktiga" säcken för barn, den har bra justerings system presis som modeller för vuxna, vilker många andra barnsäckar saknar, men det är kanske onödigt om man bara skall bära kort och lätt
 
barnrygga

Norröna har fina barnryggsäckar, vilka "liknar" de vuxnas, vilket kan öka barnens motivation. Även VauDe och Jack Wolfskin saluför barnanpassade säckar. I den ålder du frågar om, hade min dotter den minsta av Haglöfs Tight-säckar. Hon tyckte den var fin, och den rymde inte så mycket, och det är ett bra sätt att vänja barn vid säck. Oavsett om barnet har en anpassad säck eller ej, så ska den aldrig vara för tungt packad! Och då pratar vi små differenser för att turen ska bli kul eller tråkig, tror jag.
 
ryggsäck till 7åring?

Jag är miniorledare på scouterna och jag avråder er att köpa en ryggscäk redan. Är det för hemma bruk eller en hobby hon/han behöver ryggsäcken?
 
Rätt men fel?

Scouttjejen menar att ryggsäck för barn inte är bra, och av princip håller jag med: De ska egentligen inte bära något med så plastiska skelett. Därför är det viktigt att en ev. säck inte är av sekunda utförande, utan avlastar riktigt samt medger att barnet kan röra sig "barnsligt" på ett obehindrat sätt. Allt för många ungar springer omkring med dåligt gjorde ryggdon, och där ligger de stora farorna anser jag. Så, en riktig säck med lite vikt kan icke betraktas som skadligt. För vi sedan in den psykologiska aspekten, den att barnet ökas i motivation för utomhusaktiviteter, ja då är det ändå bättre! Precis som i mycket annat, vill barn göra som de stora, och utvecklingsmässigt bör det premieras, åtminstone i detta fall.
 
Re: Rätt men fel?

lowe; sa:
För vi sedan in den psykologiska aspekten, den att barnet ökas i motivation för utomhusaktiviteter, ja då är det ändå bättre! Precis som i mycket annat, vill barn göra som de stora, och utvecklingsmässigt bör det premieras, åtminstone i detta fall.

Det är denna aspekt jag främst har räknat med när jag är ute med mina småttingar (3,5 resp 5 år), förvisso bara på dagturer än så länge. Att de har en liten ryggsäck med kåsorna i som de får plocka fram vid mat och fika tycks ge dem något av en känsla av att vara lite viktiga för själva genomförandet. Men självklart inget som kan kallas belastning... Men sedan är ju frågan var gränsen går, så att säga, hur mycket bör en sjuåring bära? Nioåring? Tolvåring? Etc...
 
Mängd och tyngd

Johan:
Jag har en jätte-enkel tumregel: När de börjar lacka ur så är det dels lättare att få dem att fortsätta om man lättar deras packning (alternativt tar över den), dels är det en signal om att de faktiskt bär för mycket. Om barn är med för att klara den totala utflyktstyngden, ja då är det illa, tycker jag. Men visst är det svårt att veta!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
klqrq Tips för att få barnen att gå :) Barn och friluftsliv 22
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
museo12 Förslag på Dagstur Österlen ca 10 km? Barn och friluftsliv 1
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
limitless86 Nya idéer kring blöjor på långvandringen Barn och friluftsliv 15
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.