Med barn på tur- Tips&Trix

Eftersom jag inte finner vad jag söker - testar jag att starta ett nytt forum och hoppas intressera både erfarna och nybörjare - er som uppfostrat fullfjädrade fjällvandrare och ni som har fler frågor än svar.

Jag själv har vandrat med vänner och solo, har begränsad erfarenhet av stora vad och turer på flera veckor (brist på tid och bra vandringsvänner), trivs bäst i tält (har även vintertältat), men hittills stannat kring fjällstationerna med dottern - men i sommar funderar jag på om vi skall vandra Vakkotovare -- Nikka ( med några nätter vid Keb).

Tänker mig variera tält och fjällstationer,(beroende på väder & humör), vandringen blir nog en dryg vecka i Juli och antagligen utan sällskap.

Söker tips från någon som vandrat med barn i liknande situation, hon är van vandrare och gick redan för två år sen milen 2 dar i rad uppe på fjället (blåhammaren...), men då hängde våra "fjällkompisar" med - i år blir det nog bara vi två.

Men innan dess skall vi upp till Salto och träna skidåkning mm - längtar tills vi kan skicka kungsleden en påsk - men dit är det nog minst 3--4 år antar jag.
 
Vad söker du?

Vad är det eg du söker? Är det tips för dig eller önskan och en tråd som kan samla råd ;) Det verkar som att du redan har en del råd...
 
Hur gammal är barnet?

Med små (4-5) barn har jag haft framgång med skattjakt/pirat tema på vandringen. Spanat efter pirater och haft med mig nån papperslapp och lite krimskrams som förvandlats till skattkarta och skatt vid tillfälle... men jag får en känsla av att detta handlar om äldre barn(?).
 
Är fortfarande inte klar på vad trådstartaren vill med denna tråden. Att samla allmänna tips tjänar ju många så här kommer några till:

Hur gammal är barnet?

Med små (4-5) barn har jag haft framgång med skattjakt/pirat tema på vandringen. Spanat efter pirater och haft med mig nån papperslapp och lite krimskrams som förvandlats till skattkarta och skatt vid tillfälle... men jag får en känsla av att detta handlar om äldre barn(?).

4 vandringsstavar till två vuxna och två barn. Vi har lekt tåg med dessa tills barnen blev iaf 10 år. Ger lite extra skjuts upp för backarna utan att det blir så tungt som förälder.
En vandringsstav kan dessutom lätt förvandlas till en Nimbus 200 (Harry Potters kvast) eller något annat.

Våra barn som är snart 9 och 12 brukar får gå förväg en bit (max till nästa vad) när vi packar ihop lunchen och de brukar sätta sån fart att vi får gå i riktigt vuxentempo tills vi är ikapp igen - skönt!
 
Välbehövligt förtydligande

Hej igen !

Man ser vad man skrivit - även om man råkat deleta en del av det man skrivit..., dottern/"Mimmi" är 7 år och min tanke var dels att få tips av er som tidigare vandrat med barn i liknande ålder, speciellt ni som vandrat med ett barn och kanske dessutom som enda vuxen - då blir det leder och med stugor som backup vid REGN el annat.

Dags att komma ut och Vandra, men vill ju verkligen inte att det skall bli för tufft, tänker mig dagsturer på ca 1 mil och extradagar (i tält om vädret är bra - annars stuga) och tid för att gå upp på en "topp", bygga snögubbe,bada eller...,

Tänker mig att vi Vandrar Vakkotavare--Keb (och ev. "fuskar" på väg ut till Nikka), en väg jag inte vandrat själv, men jag antar att många börjat med som första sträcka med barn - tar gärna tips.

http://www.gregow.se/dokuwiki/doku.php?id=friluftstips:vandring:kungsleden


Även om barn är väldigt olika och kanske speciellt i naturen beroende på tidigare erfarenhet så finns ju många likheter med barn i likande ålder, tänker lite på hur många dagar det är kul, vad man ev. kan hitta på runt Keb (länge sen jag var där) - även om just den biten går att lösa på plats.

Samt samla trådar/info även till andra, som kanske har yngre barn och som har frågor som jag el andra kan besvara här.

Mvh Tony
 
min lilla erfarenhet...

Min erfarenhet- efter att ha vandrat i fjällen en vecka 2011 med min 7-årige son, är att barn tycker oftast det är roligare att vandra om det finns andra barn att vandra med. Är det bara vuxna omkring blir det inte lika roligt. Jag och min son deltog i en expedition genom STF med flera andra barnfamiljer. Vi vandrade ca en mil om dagen, låg både i tält och bodde på fjällstation. Egentligen hade jag hellre vandrat själv men för barnets skull var detta roligare. På kvällarna satt barnen vid brasan och karvade med sina knivar, lekte i bäckar och badade. Barnen peppade varandra och hade roligt. Om det bara hade varit jag och min son som vandrat ensamma hade risken varit att han tröttnat, det hade blivit mer gnäll och tjafs och vi hade nog tärt på varann. Detsamma sa flera av de andra föräldrarna som var med på expeditionen.
 
Instämmer med dig Lokatten

Skulle helst ha med kompis eller även bra "STF-expedition", funderar på Singel med barn "Expeditionsvecka" i grövelsjön (även om jag hellre skulle vilja vara i Lappland och även ser en poäng med "KEB-basecamp".

Är det just singel med barn el denna du varit på?

/Tony
 
Bland det viktigaste när man har med barn på turen är att göra allt i barnens tempo. Om dom vill stanna och leka vid en bäck i en timme ska det finnas tillräckligt med tid över för att det ska kunna göras. Planera därför korta dagsetapper så att det inte blir "tvång" att gå framåt.

Själv så vandrar jag gärna i Muddus med barnen. Korta dagsetapper mellan stugorna och relativt lättvandrat gör att vi aldrig behöver ha bråttom när vi är ute. Det finns alltid tid över för att stanna upp vid myrstackar, konstiga stenar, omkullvälta träd, strilande bäckar och annat roligt som barn gärna vill titta närmare på.

Ta även med tillräckligt med extrasnacks så att det lätt går att fylla på energin om den sinar.
 
Muddus hade jag glömt bort

Klart intressant, även om jag oftast föredrar det mer högalpina och öppna landskapet, nu finns Muddus på radarn och vi skall definitivt dit nån gång, kanske den första höst eller vinterturen - TACK !!

Går alltid i dotterns tempo - annars skulle hon inte vilja ut igen och igen.... och laddar med snacks, men mest torkat renkött och jägarmix (gillar inte att kalla det snus...) och även parmesanost!..., samt även lite godis, men det minst lika mycket för mig.

Upplever att Mimmi gillar att veta att hon gått en mil osv. och att det blir en positiv sporre, tänkt bära full utrustning (ink tält)just för att kunna stanna när och var hon vill och vi kan alltid stanna och även vända om, men tanken är att leka sig fram på en första "riktig fjällvandring" - en som ger ytterligare lust för längre turer framöver.

/Tony
 
Bra boktips!

Såg även att förlaget har fler intressanta böcker jag inte sett - avvaktar vildmarksmässan här i stockholm nästa vecka och finns den inte där så skall jag definitivt beställa ett ex. på nätet.

- Tack!

/Tony
 
expedition STF

Ja, det var STF turen "singel med barn- expedition" (i Grövelsjön) vi var med på. Tyckte det var kul att jag kom iväg till fjällen, hade nog inte gjort det annars. Det som kanske var lite negativt med denna tur var att det var väldigt många deltagare. Jag hade egentligen hellre gjort en egen tur med några kompisar som också har barn, så man kan bestämma mer själv och uppleva naturen på ett lugnare sätt. Längtar upp till fjällen nu igen och skulle vilja göra fler turer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnuslar Paddling med barn i Småland - förslag på tur? Barn och friluftsliv 0
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
verlaine Vandra med barn, snabbt upp på fjället Barn och friluftsliv 16
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
giselab Var cykla på minisemester i Göteborgstrakten med barn i cykelvagn?? Barn och friluftsliv 3
Åsa B Små barn på hög höjd Barn och friluftsliv 3
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
dag.lunden_telia.com Barn på is - Ny iskälke baserad på Burleys cykelkärra Barn och friluftsliv 0
stetind Med Barn på Island Barn och friluftsliv 0
sia Barn på ryggen i backen... Barn och friluftsliv 26
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.