Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke?

Vi planerar en tälttur med våran 14 månaders son i början av augusti.

Det vi tänkt oss är en 4 dagars tälttur i jämtlandsfjällen. Både jag och min fru har fjällvana men har inte (av naturliga skäl) någon tidigare erfarenhet av vandring med barn. Planen är att min fru bär Gustav i en bärstol medan jag bär vår övriga packning.

Tips, idee'r och synpunkter mottages tacksammast!

Uffe
 
myggmedel

Jag har en flicka i samma ålder....det kan vara svårt att hitta myggmedel som är lämpliga för dom.

På apoteket fick vi tips om att blanda rapsolja och citron och smörja in med...vi har testat det och för henne funkar det. Tänkte att det kanske kunde vara nått??
 
Choklad är grymt bra medicin mot det mesta om det regnar och är kallt. Plastpåsar för torra strumpor skorna är också bra om det är riktigt blött och eländigt. ha lite tid över att vänta ut skitväder. Det hade inte vi... Vår tvååring älskade ändå regnet och tog av sig luvan och skrek "Mamma jag duschar" Ingen höjdare mot kylan :/

Edit: Man kan ta myggmedel på kläderna. Något tunnt att knyta runt halsen eller en buff är bra mot myggen.
 
* Satsa på en riktigt bra bärstol! Vi köpte en begagnad Haglöfs först och den var ett skämt. Köpte sedan en modern stol som var hur bra som helst. Gick att använda som vanlig stol vid raster, hade tak och plast som regnskydd etc.

* Myggnät när han sitter stilla i stolen. Jag använde det som var till barnvagnen, funkade ok men såg kanske lite B ut...

* Underhållning. Olika prylar som går att spänna fast i ryggan, typ barnvagnsleksaker, när ni går? Det blir gissningsvis väldans många timmar?

* Mutor är inte så dumt ibland...

Skickar med en bild på sonen sovandes bakom sitt myggnät på Tåme skjutfält. Gott om mygg var det, men han klarade sig riktigt bra med vår anordning.

/F
 

Bilagor

  • simon2.jpg
    simon2.jpg
    43.1 KB · Visningar: 1,398
Klart barnet skall ut i naturen.

Först något om upplägget. Det där med frun bär barnet och mannen resten har jag provat. Med en veckopackning för två vuxna och barn blev det över 40 kg, vilket inte är en lisa för någon. Går att bära en dag eller så, men ohållbart i längden. Därför rekommenderar jag att ni hittar ett basläger max någon km från väg. Gå sedan dagsturer med barnet i bärstol och dagspackning. Mycket lättare och skönare. Alternativt bo i stuga eller fjällstation/vandrarhem.

Tänk på vad som är huvudsyftet med turen. Om det är att fjällvandra som ni gjort tidigare blir barnet bara en extra börda. Utgå från barnets vy istället. Det bryr sig inte om hur långt ni kommer utan vad som händer på vägen. En 14 månaders viktigaste upplevelser blir att lukta på fjällets dofter, se färgerna, känna hur blåbärsriset känns att krypa i, vinden, solen och vad allt smakar (Det sista kan kräva en del uppmärksamhet, men de få giftiga växter ni kan träffa på smakar inte heller så gott. Ta med en flora). Fyll dagarna med upplevelser och passa på att gå lite längre när barnet sover. De sover så gott när de gungar fram i bärstolen.

Sedan lite praktiskt. Myggnät är bättre än myggmedel. Man kan ta ett mildare myggmedel typ Mygga eller citronella på barnets kläder istället för direkt på huden. Välj ett luftigt område om det är mycket mygg just i år. Se till att tältet har ett bra myggnät (klarar svirknott) så att ni kommer undan någonstans om plågan blir för hård. Barn kopplar ihop sinnesintryck. Om det är jobbigt samtidigt som det lär sig vad fjället är kommer de att bli synonymer. Nästa gång barnet upplever naturen kommer det att anta att nu blir det jobbigt. Därför är positiva kopplingar viktiga. Det är nu ni lägger grunden för barnets associationsbanor och känsla i naturen.

Om barnet fortfarande får egen mat är barnmatsburkar faktiskt ganska bra. Håller i rumstemperatur och kan värmas i vattenbad. Annars bör ni ta er tid att laga riktig mat ute (krydda sedan) och ge barnet bitar. Man kan göra massor med torrvaror och lite konserver.

Blöjor kan vara ett pyssel ute. Glöm upp'n'go. Då måste alla kläder av! Ingen bra idé om det blåser och regnar. Antingen tar ni med er en plastpåse till engångsblöjorna (ta åtminstone bort bajset om det går) och bär hem stinkbomben, eller kör med tygblöjor. I ett basläger är det nog det bästa. Gräv ner bajs och rispapper. Skölj upp blöjorna i närmsta bäck och låt torka i vinden. De torra blöjorna kan läggas i en plastpåse och är betydligt roligare att stoppa i ryggan. Med lite Y3 kan ni t o m tvätta och återanvända dem. Då sparar ni vikt.

Nå, lycka till med er tur.

Anders
 
Med små barn

Dvs de som inte går i tempo..... Hyr en stuga eller hytte. Gå dagsturer och ta med lite god mat och dryck till kvällarna. Att gå med packning för tre är obra!
 
Nu har jag inte nån större erfarenhet av barn, men jag delar med mig av det jag vet.

Var ute med min kompis och hennes 2.5 åriga son i fyra dagar över kristi himm. Funkade rätt bra med honom, men värst vad de springer runt ungar :), och åt fel håll hela tiden också.

Hon bar iaf sonen i bärsjal. Vilket möjliggjorde att hon kunde bära både packning och barn samtidigt (ryggsäck på ryggen och barn på magen). Första dagen gick hon så rätt länge, dag 2 och 3 gjorde vi dagsturer (då bar jag dagspackning och hon barnet när det behövdes) dag 4 gick vi inte så långt.

Jag tycker det är roligare att gå utan barn (de är ju så långsamma), men är det ens egna så antar jag att man resonerar helt annorlunda.
 
Det ska de inte heller!

... Trots det tycker jag att det är roligare att vandra utan barn, jag förstår inte riktigt vad de tillför...

Det är precis det som är grejen. Tar man ut barnen är det inte för att de huvudsakligen skall tillföra något i vuxnas fjällvandring, utan för att vi vill tillföra något i deras liv. Vi vill starta ett intresse till framtidens fjällvandrare. Om jag går i simhallen med mina barn räknar jag inte med att själv få träningssimma. Då är det lek och plask på barnens villkor, för att de skall lära sig tycka om vatten. Vuxensimma får jag göra en annan gång och måste ta egen tid till.

Som bonus med barnen ute kommer du se naturen genom barnens ögon. Långt och högt byts mot "titta hur masken ätit på bladet" och "hör du bäcken?" Det märker du efter ett tag.

När du förhoppningsvis själv får barn (om du vill det) kommer du att märka skillnaden. Fortsätt då gärna att fjällvandra på båda sätten. Jag har just kommit hem från en klar vuxentur i alperna (höghöjdsalpinism), som var helt underbar. Att jämföra på någon skala med paddelturen under Kr. himm. helgen med barnen är svårt. Det blir som äpplen och tomater. Båda goda men olika syften. Man måste få plats med båda i livet. Likheterna finns också. Det är precis samma kick när jag tagit mig upp på en 4000m-topp som när 6-åringen vågar gå hela vägen upp i utsiktstornet. Vem vill inte ge sina barn den känslan?

AV
 
Mötte ett par med 2 barn på väg till Sylarna när jag var på väg därifrån. De hade sin trehjuliga barnvagn och det funkade nog rätt hyfsat, på den etappen åtminstone. Välja område och terrräng lite smart kanske, och tipsen med dagsturer från ett basläger låter ju också bra. Paret med barnen (såg ut att vara typ 1,5 och 3-4) hade med sig några böcker om naturen som de stannade och tittade i, letade växter och djur. Helt klart var det i barnens tempo, de var pratsamma över allt de upptäckte och ville gärna visa!
 
Jag är ute en hel del med mina barn och det är flera bra punkter som påpekats i denna tråd.

* Köp/hyr en bra bärstol!

* Kör med basläger!

* Har man en bra terränggående barnvagn så använd den! Själv har jag en trehjulig med pumpade däck och den fungerar mycket bra så länge man håller sig till de större lederna (== motorvägar tyvärr).

* Choklad är bra att ha med sig som muta men även mer mättande saker som kex och frukt.

* Ta pauser ofta och låt inte blodsockret falla för lågt.

* Gå mycket med barnen/t hemma och lär dem gå så blir det så mycket roligare i fjällen. För några veckor sedan så gick min 3-åring 8.5 Km utav 13.5 Km dagsvandring i Abisko. Barn är tåliga små saker bara de har rätt motivation.

* Ta med ett litet popuptält på dagsvandringar som kan användas vid pauser om det är mygg och knott. Kolla vikt!

* Hitta på sagor medan ni går. T.ex. ser ni ett stor hål i marken så är det en jätte som trampat där. Kraxar fåglarna extra mycket så kommer ni nära den hemliga trollborgen och ni måste skynda förbi etc.... En bra saga håller i gång mina barn långt bättre än godis!


Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
klqrq Tips för att få barnen att gå :) Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
coraxos Kort utvärdering av fjällvandring med ettåring. Barn och friluftsliv 5
SophieL Bok om barn och fjällvandring? Barn och friluftsliv 14
apanna Mat till barn på fjällvandring Barn och friluftsliv 7
OlleN Bra område för fjällvandring med barn Barn och friluftsliv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.