Tips på barnbärstol!

Jag har kikat igenom alla inlägg och iof hittat ett par med samma typ av fråga men de var minst två år gamla och jag gissar att det kanske har hänt lite på marknaden sedan dess.
Vi tänkte se oss om efter en bärstol att bära vår dotter i när vagnen inte tar sig fram i terrängen.
Det finns ju så många märken så är det nån som har tips om vilka som är bra och vilka som är dåliga? Både jag och min man ska helst kunna använda den (jag är ca 160 lång och min man 180).
 
Macpac!

Dyr men bra är Macpac Possum (2500 SEK). Använt vår i ett år med bla mycket skidåkning, mest pist men även en del tur. Finns på bla addnature.se men prova gärna då avbärarbältet kan vara för stort för smala höfter. Annars mycket bra inställningsmöjligheter (bla rygglängd). Testvinnare.

/pimmen (som recenserar den när ork infinner sig)
 
Test

Skydivergirl; sa:
Jag har kikat igenom alla inlägg och iof hittat ett par med samma typ av fråga men de var minst två år gamla och jag gissar att det kanske har hänt lite på marknaden sedan dess.
Vi tänkte se oss om efter en bärstol att bära vår dotter i när vagnen inte tar sig fram i terrängen.
Det finns ju så många märken så är det nån som har tips om vilka som är bra och vilka som är dåliga? Både jag och min man ska helst kunna använda den (jag är ca 160 lång och min man 180).


Utemagasinet gjorde ett test av de flesta bärstolar tidigare i år.:
http://www.utemagasinet.se/index.asp?LID=1

Gå in under tidigare nummer och sedan nummer 2.
Det går inte läsa detta test på nätet ännu men det går att beställa ex av tidningen.

I mitt fall så har jag en Vaude kanon bra.
Jag är ca 180cm och den fungerar perfekt. Den fick mycket prisvärd i testet.

Jag testade och läste en del innan jag köpte och detta test fick mig att kolla på detaljer som jag inte tänkt på.

MVH
Krister Kollberg
 
Användningsområde?

Nu frågade du iofs explicit om bärstolar, men ett tips är bärsjal eller bärsele. Det beror givetvis på hur länge ni tänkt bära, och om ni behöver mycket övrig packning, men för att "ersätta vagnen" då och då kan man mycket väl klara sig med en långsjal eller en bra bärsele. Fördelen är att sjalen eller selen inte tar någon stor plats när den inte används.

Exempel på långsjal, se: http://www.didymos.de
Exempel på bärsele för större barn, se: http://www.patapum.com
(obs, jag förordar inte dessa märken framför andra sjalar/selar, men de är exempel)

Annars har vi dessutom en Everest Kid Pack som vi är hyfsat nöjda med (men vi gör inga långturer). Min man är 187 och jag 167.

/ Kirre
 
Deuter Kid Comfort III

Vi har en Deuter Kid Comfort III till vår dotter som är 1,5 år. Den har flexibelt bärsystem (jag är 193 cm) och bra lastkapacitet, 20kg. Inställningsmöjligheterna för barnet bedömer jag också som bra. Stolen har ett inbyggt regn-/solskydd som verkligen funkar. Goda förvaringsutrymmen för blöjor, mat mm finns, dessutum spänner man lätt fast t ex ett liggunderlag på ramen/stödbenet. Vår dotter trivs bra i stolen och numer sitter hon lätt en timme utan att bli otålig. Sover gott i den gör hon också. Då använder vi en bilnackkudde som vi vänder bakofram som stöd för huvudet.
 
Macpac

Vi har en Possum och en vamoose. Dom är helt suveränna vilken som. Det är så att man inte "vill" bära sin vanliga ryggsäck efteråt. Har använt Possumen i snart tre år, flera ggr i veckan. Visst remarna börja bli lite luggslitna men för övrigt är den helt ok.
 
Re: Deuter Kid Comfort III

bennys; sa:
Vi har en Deuter Kid Comfort III till vår dotter som är 1,5 år. Den har flexibelt bärsystem (jag är 193 cm) och bra lastkapacitet, 20kg. Inställningsmöjligheterna för barnet bedömer jag också som bra. Stolen har ett inbyggt regn-/solskydd som verkligen funkar. Goda förvaringsutrymmen för blöjor, mat mm finns, dessutum spänner man lätt fast t ex ett liggunderlag på ramen/stödbenet. Vår dotter trivs bra i stolen och numer sitter hon lätt en timme utan att bli otålig. Sover gott i den gör hon också. Då använder vi en bilnackkudde som vi vänder bakofram som stöd för huvudet.
Har oxå en och håller med (jag 196 cm, hustru 176 cm). Men kan man köpa den i Sverige?

En nackdel dock: Nu när vår dotter är lite större (knappt 3) så händer det att benen somnar när hon sitter i bärstolen. Anledningen är att det saknas fotstöd. Vi provade med att låna fotstöden från en annan stol och spänna fast dem med remmar. Funkade utmärkt.

/Håkan
 
Re: Macpac

UBBE_A; sa:
Vi har en Possum och en vamoose. Dom är helt suveränna vilken som. Det är så att man inte "vill" bära sin vanliga ryggsäck efteråt. Har använt Possumen i snart tre år, flera ggr i veckan. Visst remarna börja bli lite luggslitna men för övrigt är den helt ok.

Har också en macpac vamoose som jag är riktigt nöjd med. Jag tittade också runt på många andra väskor innan jag bestämde mig (deuter, salewa mm) och det som skiljde ut macpacen var att den kunde ta 35 l packning utöver barnet + att den kändes kvalitetsmässigt överlägsen. Nackdelen är förstås det mycket höga priset.

/stefan
 
jag kör sönder vagnarna...

och kånkar och låter bebin gå själv...
gjorde nån slags geologitur runt immeln i somras med min lille (två år fyllda precis)...ensam...men är man två är det ju en baggis :) själv är jag envis som synden...och har man inte bråttom och måste ta det i sin egen takt...då är det roligare för bebin att upptäcka världen själv *ler stort*...annars släpar jag runt dem i magsele eller sjal när de väger under tio kilo...
lycka till!
kram från fembarnsmamman ninapenda
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
klqrq Tips för att få barnen att gå :) Barn och friluftsliv 22
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
museo12 Förslag på Dagstur Österlen ca 10 km? Barn och friluftsliv 1
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
limitless86 Nya idéer kring blöjor på långvandringen Barn och friluftsliv 15
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.