Tips på paddlingskurser nära Göteborg?

Är en nybliven kajakpaddlare med betydligt större entusiasm än kunskap... funderar därför på en kurs. Har någon tips på någon bra nybörjarkurs (1 dag) som relativt lätt kan nås från Göteborg med kollektivtrafik?
Hälsningar Ingela
 
... dessutom finns Gottskärs kajak (email: gottskarskajak@telia.com), Marstrandskajaker, Orust Kajak och säkert nån som jag missat...

/M
(Som själv skulle gått kurs men inte fick tummen ur...)
 
Escapes kurs...

Jag och min flickvän gick Escapes grundkurs i somras. Tråkigt nog levde den inte upp till förväntningarna.

På deras hemsida står följande:

Moment som vi går igenom under kursen: Grundtekniker för säker och skön paddling, utrustning, sjökortet, väder och vind, allemansrätt, räddningsteknik, säkerhetsstrategi.

Kursen såg ut så här:

-Bär ut kajakerna och hoppa i dem.
-Paddla till en närliggande ö. På vägen dit - paddla en stund i en stor cirkel efter varandra.
-Kamraträddning + Flottöruppgång (för vissa deltagare).
-Fika.
-Paddla tillbaka till Önnered närmaste vägen.

Vi fick således ingen ordentlig genomgång av allt det som utlovats på hemsidan. Något sjökort syntes inte till. Allemansrätten sades det inget om. Ej heller om säkerhetsstrategi. Den enda teknik som lärdes ut var när vi paddlade i cirkeln (vända och stanna).
 
Näsets Paddlarklubb

Näsets Paddlarklubb håller nybörjarkurser i Delsjöarna. Fyra kvällar med teori, paddling och räddningsövningar och möjlighet att prova på flera olika motions- och havskajaker. Kostade 400 kr när jag gick den i somras. Rekommenderas! Mer info på http://www.npk.nu/.

/Klas
 
Varför har ni inte reklamerat kursen? Det skulle jag ha gjort.

Jag kan inte uttala mig om Escapes instruktörers färdigheter, men generellt tycker jag att många instruktörer har svårt att lämna bryggvattnet bakom sig.

Magnus Fischers kurser verkar vara bra (har kikat lite på vad han faktiskt lär ut). Han har stor kunskap om paddling och ett sunt säkerhetstänk. Dessutom kan han den ädla konsten att paddla rakt fram vilket idag verkar vara sällsynt bland instruktörer.

/Erik, som har plaskat havskajak sedan 1985.
 
Re: Escapes kurs...

Hej Jörgen och andra.

Tråkigt att höra att du blev missnöjd med vår grundkurs. Jag kan bara instämma med ett annat svar på ditt inlägg: varför reklamerade du inte kursen?

Jag vet att vi ofta frångår kursprogrammet av olika anledningar. Oftas beror detta på att kursdeltagarna tycker att badövningarna(räddning, självräddning, all-in, prova ekimåskväng etc) är så roligt och viktigt att vi inte hinner med tex finslipning av raktframpaddling eller "väder och vind".

Du har rätt, och vi kommer nu att ändra kursbeskrivningen!

Min erfarenhet är att de flesta som kommer till våra grundkurser är så nya och har paddlat så lite att de inte heller kan tillgodogöra sig raktframteknik som är ganska krävande.

Vi kan naturligtvis ha en grundkurs på 50 timmar som blir mer innehållsrik både på teori och prktiksidan. Men ganska få har tid med detta eller lust att betala de 6000.- som den kursen då skulle kosta. Nu är kursen 5 timmar.

En svårighet med grundkurser är deltagarnas mycket varierande förkunskaper. Du Jörgen var ju redan paddlare och kanske skulle gått fortsättningskursen?

Kursinnehåll och vad som bör ingå i en grundkurs kan man ju diskutera och en sådan diskution är vi alltid öppna för. Men då måste man prata med oss Jörgen. Jag har inget mot att du kritiserar oss här på forumet men tycker det är synd att du inte "klagat" hos oss också så att vi kan bli bättre.

Jag tar detta som en reklamation och godkänner den. Hör av dig så får ni pengarna tillbaka.


mvh
Johan Wagner
 
Snyggt, Johan

commanderjo; sa:
Jag tar detta som en reklamation och godkänner den. Hör av dig så får ni pengarna tillbaka.

mvh
Johan Wagner

Trevligt bemötande av missnöjd kund, tycker jag. Du har förstås alldeles rätt i att det är svårt att göra en kurs så att alla (olika) deltagare blir nöjda, men när någon tycker sig blivit rejält "snuvad" på innehållet, är det ju bara att böja sig.

hälsningar
Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
mattsson82 Tips på nybörjarkurs? Paddling allmänt 4
Åskan tips på helgpaddling Paddling allmänt 4
fredl Tips på paddling i Värmland/Nerike? Paddling allmänt 5
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
oljohanna Paddling i Kroatien - tips på researrangör? Paddling allmänt 5
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
puckelsnook Tips på bra kajaktur 3-4 dagar - fiske & fjäll? Paddling allmänt 0
Burnis Tips på bra nybörjar kanot för två vuxna? Paddling allmänt 8
Tomis Tips på åpaddling med barn! Paddling allmänt 8
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Henkes Tips på rundtur i dalarna Paddling allmänt 14
aksello tips på kanotleder med bra information. Paddling allmänt 15
erik_kiesow_msn.com Tips på kanotförvaring? Norra Stockholmsregionen? Paddling allmänt 3
Sportquattro Tips på rymlig kajak Paddling allmänt 13
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
521 Tips på en pråm? Paddling allmänt 23
CamillaStåhlberg tips på inlandspaddling i Halland Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.