Tips på rymlig kajak

Jag är nybörjare på området och har endast paddlat kortare turer, men nu känner jag mig mogen att skaffa en egen kajak.

Jag är 190cm och väger 115 kg samt har 47 i skor och vill ha en kajak som jag får plats i. Gärna med roder men inget krav.

Jag kommer nog inte att gå på så mycket stenar och föredrar glasfiber då det är ett material jag arbetat med och vet hur man lagar.

det jag är intresserad av är en bättre begagnad farkost, gärna inte över 10k men om det är en extremt bra kajak till väldigt fördelaktigt pris kan jag sträcka mig till max 15k. Glasfiber kräver väl lite mer jobb vid tillverkning och är därför dyrare men jag ser många fördelar med materialet.

Kommer mest paddla i Stockholms skärgård samt norra Bohuslän.

Kan tillägga att jag är ganska stark så längd ser jag inte som en nackdel.
 
Jag har paddlat en hel del i North Shore Atlantic som jag tycker låter som ett bra alternativ för dig.
Den är rymligt fast ändå ingen tråkig kajak. Mkt plats för ben och fötter (själv är jag 183 och typ 90kg och tycker att man inte bör vara mkt mindre på den stora varianten då man inte få så bra kontakt annars)
Plastvarianten som jag själv har går att extra utrusta med ruder fast jag tycker inte att det behövs. Glasfiber varianten har dock bara skedda.
Packmässigt få man plats med hur mkt som helst i den.

Visst är glasfiber roligare men där kosta Atlantic modellen tyvärr typ 23000,-kr
Plast finns som ny från typ 11000,- det sköna här är att man aldrig ens behöver laga nånting. Finns ju så mkt sten och klippor här och är man ovan lär man träffa en del av de.


Min plastvariant kommer att vara till salu snart. Har tanken att gå över till grönlands kajak helt och beställd en Sea Pearl som ska kommer i slutet av april och då släpper jag min som ett komplett kitt.
Du kan ju gärna prova den. Om inte annat är ju plastvarianten väldigt likt glasfibern och du kan få en uppfattning om den.
 

Bilagor

  • DSC_0024.jpg
    DSC_0024.jpg
    39.5 KB · Visningar: 1,989
VKV Lisa av senare modell utan dom längsgående skotten är ganska rymlig. GF, pris över 20

VKV Oceanmåsen är rymlig men bra mycket dyrare. GF, pris 22-33

Aquilo Explore är rymlig och ligger bra till i pris. GF, pris 7-8

Seabird exp HV och Victory är rymliga. Hinkplast, pris 7-9

Prijon Kodiak är rymlig. Hinkplast, pris 10-16

Prijon Seayak 520 är rymlig MEN den är låg vid fötterna så den funkar nog inte. Hinkpl, p 13-16

Prijon Touryak är rymlig men kortare. Stadig. Hinkplast, pris 9-16

Prijon Yukon är rymlig men kortare. Suverän vinterkajak! Hinkplast, pris 10-14

Caribou har en förlängd och lite höjd modell som är mky rymlig. GF, pris 14-20

Alla har roder.

Jag är ungefär i samma storlek som du och jag uppskattar att ha gott om plats i kajaken : )
 
Några till

Tahe Marine Reval Runt 16 000
Tahe Marine Wind 585 kanske även 535an Runt 16 000
Tahe Marine Oceanspirit Runt 14 000
Trapper Malawi (f.d. Royal) Runt 20 000
 
Senast ändrad:
VKV Lisa av senare modell utan dom längsgående skotten är ganska rymlig. GF, pris över 20

VKV Oceanmåsen är rymlig men bra mycket dyrare. GF, pris 22-33

Aquilo Explore är rymlig och ligger bra till i pris. GF, pris 7-8

Seabird exp HV och Victory är rymliga. Hinkplast, pris 7-9

Prijon Kodiak är rymlig. Hinkplast, pris 10-16

Prijon Seayak 520 är rymlig MEN den är låg vid fötterna så den funkar nog inte. Hinkpl, p 13-16

Prijon Touryak är rymlig men kortare. Stadig. Hinkplast, pris 9-16

Prijon Yukon är rymlig men kortare. Suverän vinterkajak! Hinkplast, pris 10-14

Caribou har en förlängd och lite höjd modell som är mky rymlig. GF, pris 14-20

Alla har roder.

Jag är ungefär i samma storlek som du och jag uppskattar att ha gott om plats i kajaken : )

En hel lista med kajaker. Min far är i din vikt fast lite längre (197) och bara 46 i skor. Han har en Prijon Kodiak i HTP (visste inte att de tillverkades i hinkplast också), som han är nöjd med. Själv är jag lite "mindre" 187cm 90 kg och trivs även i Kodiaken men har själv en Prijon Yukon Exp. som fungerar mycket bra men är långsammare och har en blötare gång. Jag hade tidigare en Kajaksport Artisan Millenium som fungerar men är lite lägre däck och kan kännas konstigt med dina blan.

Finns massor med kajaker. De flesta är havskajaker, dessa har man ofta god kontakt med skrov/kajak. Bra även i grov sjö. Du kan välja att använda både roder och skädda, bra av två världar.

Sen finns skärgårdskajakerna för användning inomskärs (men inte hugget i sten). VKV Lisa är en sån. Klarar det mesta i sjöväg men inte lika bra som havskajakerna. Dessa upplever jag själv som lite tråkiga med sina stora sittbrunnar där man har liten kontakt med skrov/kajak. Roder.

Inlandskajakerna är oftast ännu sämre i grov sjö än vad skärgårds kajakerna är men har andra fördelar. Sittbrunn i alla former. Roder. Ev sämre kursstabilitet och långsammare än ovan.

Om jag var du skulle jag titta in på friluftsmässan där många kajaker brukar finnas, provsitt dom. Fast kan du sticka dit under fredagen så gör det, brukar vara mycket folk på lördag och söndag.
 
hinkplast och HTP är väl samma material från början. det är väl bara uppvärmningen vid tillverkningen som är skillnaden, eller.....????

skitsamma. jag menade HTP fast jag skrev H-ink-P-las-T
 
En hel lista med kajaker. Min far är i din vikt fast lite längre (197) och bara 46 i skor. Han har en Prijon Kodiak i HTP (visste inte att de tillverkades i hinkplast också), som han är nöjd med. Själv är jag lite "mindre" 187cm 90 kg och trivs även i Kodiaken...

Bra listor, bra tips. Det som är svårast är skostorleken. Det jag kan lägga till är P&Hs Scorpio och SKUKs Explorer (HV eller XL). Även dessa passar in bland havskajaker, och med möjligheten att göra saker som rolla och liknande som inte är lätt att göra i kajaker med roddbåtssittbrunn (VKV).

--- Mats ---
 
insco;581273 Sen finns skärgårdskajakerna för användning inomskärs (men inte hugget i sten). VKV Lisa är en sån. Klarar det mesta i sjöväg men inte lika bra som havskajakerna. Dessa upplever jag själv som lite tråkiga med sina stora sittbrunnar där man har liten kontakt med skrov/kajak. Roder. Inlandskajakerna är oftast ännu sämre i grov sjö än vad skärgårds kajakerna är men har andra fördelar. Sittbrunn i alla former. Roder. Ev sämre kursstabilitet och långsammare än ovan. .[/QUOTE sa:
Hmm märkliga svepande generella påståenden. Bara för man döpt en kajak till hafskajak har man inte förbättrat sjöegenskaperna. Detta är gammalt tjafs som jag inte orkar rota i igen, men vad faan är en hafskajak?

Den mest avgörande faktorn för vad en kajak klarar av att göra är den som sitter i och vad jag försökt att förmedla i så många andra trådar är att det är ett sammarbete mellan material, fysisk person och ande. En skicklig kanotist kan få problem i en kajak som han inte är van vid trots att "självutnämnda experter" rekommenderar flytetyget. Dvs välj en kajak som passar till det du vill bruka den till tex rolla, expeditionspaddla, motionspaddla etc. och sedan anpassa den till just dig själv som individ och sedan gäller det att "paddla in den" genom att gradvis utmana sig själv under säkra förhållanden. Sedan går det ju naturligt vis inte förena alla egenskaper i en modell och där av det breda utbudet.

Och sedan en partiskt rekommendation:

Letar du/ni efter en stor GF kajak till lite lägre pris så är inte Seabirds EXP 507 och 525 så illa att snegla på.



/Kåre
 
Kajak

Hej jag har en Tahe Oceanspirit A RS till salu. Finns på prylmarknaden. Ypperlig till din paddling.
Göran.
 
OT

även om det inte är i glasfiber så titta gärna på kleppers ihopfällbara. jag har visserligen aldrig försökt köra på nån sten men de jag träffat har inte skadat gummit något. jag tror även att fältreperation är enklare. duken kan du tillfälligt låga med slangrepkit och silvertejp. träramen lagas också med skogenspinne och tejp. skulle aldrig köpa nån annan än en fällbar mest pga enkelheten vid transport.

jag är själv stolt ägare av en klepper aerius 2. toknöjd.
 
Paddlingens två "skolor"...

...den om man ska ha skädda eller roder som alltid förvillar en nybörjare som letar kajaker. Det handlar helt enkelt om två olika sätt att hantera kajaken - med skädda hanterar man kajaken mer med kroppen (lutningar etc), paddeltag och liknande. För roder används huvudsakligen rodret för styrningen och paddeltagen kan koncentreras mer för framåtpaddling.
Mest en fråga om tycke och smak i normala fall. Däremot så bör man kunna hantera sin kajak som den är, dvs även utan en skädda eller roder för båda systemen kan haverera. Ska du bara syssla med enkel fikapaddling känns det som det kvittar vad du väljer för sjöförhållandena är då så enkla att alla kajaker fixar det. K-ankas rekomendation om att välja en som passar dig håller jag helt och hållet med om.

Så en fråga till dig: Vet du hur du vill paddla? Vad är du sugen på? Har du något särskilt mål/vision? Berätta gärna för det kan hjälpa till att hitta en bra kajak som passar dig.

Här finns lite andra tips från en kajakhandlare, visserligen de märken han säljer men som sagt tips:
http://www.peterkajakevent.blogspot.com/2011/09/bra-kajaker-for-storvuxna-personer.html

Nu på vårvintern finns det fortfarande en del kajaker kvar sen förra säsongen som reas ut på olika kajakcenter. Kan vara läge att fynda om det finns något bra för dig.

Glasfiber tål mer än man tror så länge det är bra kvalitet. Jag har gått emot ett otal stenar både hårt och löst. Enda spåret är en massa ytliga repor på skrovet men dessa är bara estetiska, inte en enda har gått in till glasfibern. Skulle det hända är det bara att laga. En kompis fick göra det efter att en annan kajak för hade slagit hål i skrovet bakom sittbrunnen. Lagningen går att göra lika stark och så att den knappt inte syns. Särskilt svårt är det inte heller.
 
Hej Sportquattro!

Nu när du fått så många BRA tips vore det trevligt och intressant för oss att få veta vilken du valde och varför.
Det gör inget om vi får vänta, det är alltid givande att få återkoppling.
Hälsningar
Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
mattsson82 Tips på nybörjarkurs? Paddling allmänt 4
Åskan tips på helgpaddling Paddling allmänt 4
fredl Tips på paddling i Värmland/Nerike? Paddling allmänt 5
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
oljohanna Paddling i Kroatien - tips på researrangör? Paddling allmänt 5
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
puckelsnook Tips på bra kajaktur 3-4 dagar - fiske & fjäll? Paddling allmänt 0
Burnis Tips på bra nybörjar kanot för två vuxna? Paddling allmänt 8
Tomis Tips på åpaddling med barn! Paddling allmänt 8
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Henkes Tips på rundtur i dalarna Paddling allmänt 14
aksello tips på kanotleder med bra information. Paddling allmänt 15
erik_kiesow_msn.com Tips på kanotförvaring? Norra Stockholmsregionen? Paddling allmänt 3
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
521 Tips på en pråm? Paddling allmänt 23
CamillaStåhlberg tips på inlandspaddling i Halland Paddling allmänt 6
jorbe911 Tips på bästa paddlingen på västkusten? Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.