Tips på rymlig kajak

Jag är nybörjare på området och har endast paddlat kortare turer, men nu känner jag mig mogen att skaffa en egen kajak.

Jag är 190cm och väger 115 kg samt har 47 i skor och vill ha en kajak som jag får plats i. Gärna med roder men inget krav.

Jag kommer nog inte att gå på så mycket stenar och föredrar glasfiber då det är ett material jag arbetat med och vet hur man lagar.

det jag är intresserad av är en bättre begagnad farkost, gärna inte över 10k men om det är en extremt bra kajak till väldigt fördelaktigt pris kan jag sträcka mig till max 15k. Glasfiber kräver väl lite mer jobb vid tillverkning och är därför dyrare men jag ser många fördelar med materialet.

Kommer mest paddla i Stockholms skärgård samt norra Bohuslän.

Kan tillägga att jag är ganska stark så längd ser jag inte som en nackdel.
 
Jag har paddlat en hel del i North Shore Atlantic som jag tycker låter som ett bra alternativ för dig.
Den är rymligt fast ändå ingen tråkig kajak. Mkt plats för ben och fötter (själv är jag 183 och typ 90kg och tycker att man inte bör vara mkt mindre på den stora varianten då man inte få så bra kontakt annars)
Plastvarianten som jag själv har går att extra utrusta med ruder fast jag tycker inte att det behövs. Glasfiber varianten har dock bara skedda.
Packmässigt få man plats med hur mkt som helst i den.

Visst är glasfiber roligare men där kosta Atlantic modellen tyvärr typ 23000,-kr
Plast finns som ny från typ 11000,- det sköna här är att man aldrig ens behöver laga nånting. Finns ju så mkt sten och klippor här och är man ovan lär man träffa en del av de.


Min plastvariant kommer att vara till salu snart. Har tanken att gå över till grönlands kajak helt och beställd en Sea Pearl som ska kommer i slutet av april och då släpper jag min som ett komplett kitt.
Du kan ju gärna prova den. Om inte annat är ju plastvarianten väldigt likt glasfibern och du kan få en uppfattning om den.
 

Bilagor

  • DSC_0024.jpg
    DSC_0024.jpg