Tips på rundtur i dalarna

Ska upp till Mora i helgen, men tänkte passa på att paddla ett par tre dagar på vägen nånstans. Nån som kan rekommendera nått bra ställe? Hörde talas om sjön Runn i Falun, men finns det annat trevligt också?

Kommer troligen söderifrån från väg 70 (eller ev från Gävle väg 80) och vore trevligt med nått nära och där man kan lämna bilen i fred ett par nätter.
 
Hur är det tex att paddla mellan Edsken, Fullen och Grycken nedanför Hofors?
Har varit tidigare i Silvhytteå och vet att det är fint där, men kommer inte ihåg om man kan paddla igenom där eller om man måste lyfta? nån som vet?
 
Hur är det tex att paddla mellan Edsken, Fullen och Grycken nedanför Hofors?
Har varit tidigare i Silvhytteå och vet att det är fint där, men kommer inte ihåg om man kan paddla igenom där eller om man måste lyfta? nån som vet?

Den kallas Pråmleden. Startar uppe vid Edskens camping och går till Långshyttan. Ingen direkt rundtur och jag är inte säker på bussförbindelser mellan Långshyttan och Hofors. Länsgränsen går där någonstans. En variant är att starta vid Edskens camping och paddla ner till Stjärnsund och sedan tillbaka nästa dag. Man kan övernatta på en ö strax norr om Storön i Grycken. I höstas campade jag på Stjärnsunds badplats, men det kanske inte är ok nu i turistsäsongen. En fin liten tvådagarstur.
 
Vädret

måste förstås beaktas.

Mest intressant naturmässigt tycker jag att en rundtur på nedre Dalälven runt Färnebofjärden är.

Men det finns många sjösystem. Runn har rätt mycket sommarstugebebyggelse. Norr om Falun finns sjöarna Amungen och Mållången som jag skulle vara sugen på att prova själv.

Storsjön söder om Sandviken och sjöarna norr därom Öjaren Lundbosjön och Fjärden m fl upp mot Ockelbo är också fina.

Thure
 
Den kallas Pråmleden. Startar uppe vid Edskens camping och går till Långshyttan. Ingen direkt rundtur och jag är inte säker på bussförbindelser mellan Långshyttan och Hofors. Länsgränsen går där någonstans. En variant är att starta vid Edskens camping och paddla ner till Stjärnsund och sedan tillbaka nästa dag. Man kan övernatta på en ö strax norr om Storön i Grycken. I höstas campade jag på Stjärnsunds badplats, men det kanske inte är ok nu i turistsäsongen. En fin liten tvådagarstur.

nej buss tänker jag inte åka. Jag ställer bilen nånstans och paddlar omkring ett par dar och sen tillbaka. Vet du om man kan paddla genom Stjärnsund och ut i Sörbosjö för vidare färd mot långshyttan eller måste jag lyfta där? På kartan ser jag ingen kanal.
 
måste förstås beaktas.

Mest intressant naturmässigt tycker jag att en rundtur på nedre Dalälven runt Färnebofjärden är.

Men det finns många sjösystem. Runn har rätt mycket sommarstugebebyggelse. Norr om Falun finns sjöarna Amungen och Mållången som jag skulle vara sugen på att prova själv.

Storsjön söder om Sandviken och sjöarna norr därom Öjaren Lundbosjön och Fjärden m fl upp mot Ockelbo är också fina.

Thure

Ja dit ska jag nog åka senare i sommar, men tror jag vill ha lite längre tid än 2-3 dagar där. Verkar finnas mycket paddelvatten där, men hur är det med mygginvasionen där? Har hört att Gysinge inte är så kul pga de små kräken.
 
nej buss tänker jag inte åka. Jag ställer bilen nånstans och paddlar omkring ett par dar och sen tillbaka. Vet du om man kan paddla genom Stjärnsund och ut i Sörbosjö för vidare färd mot långshyttan eller måste jag lyfta där? På kartan ser jag ingen kanal.

Det är lyft vid både Silverhytteå och Stjärnsund. Hur det ser ut längre in mot Långshyttan vet jag inte.
 
Silfhytteå är väldigt vackert och det finns dessutom sluss om du nu inte orkar ett lyft på max 100m. Óm du tittar till vänster (om du åker nedströms mot Långshyttan) så kanske du har tur och se slaggugla, för de har ett bo efter stranden.

/Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
mattsson82 Tips på nybörjarkurs? Paddling allmänt 4
Åskan tips på helgpaddling Paddling allmänt 4
fredl Tips på paddling i Värmland/Nerike? Paddling allmänt 5
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
oljohanna Paddling i Kroatien - tips på researrangör? Paddling allmänt 5
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
puckelsnook Tips på bra kajaktur 3-4 dagar - fiske & fjäll? Paddling allmänt 0
Burnis Tips på bra nybörjar kanot för två vuxna? Paddling allmänt 8
Tomis Tips på åpaddling med barn! Paddling allmänt 8
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
aksello tips på kanotleder med bra information. Paddling allmänt 15
erik_kiesow_msn.com Tips på kanotförvaring? Norra Stockholmsregionen? Paddling allmänt 3
Sportquattro Tips på rymlig kajak Paddling allmänt 13
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
521 Tips på en pråm? Paddling allmänt 23
CamillaStåhlberg tips på inlandspaddling i Halland Paddling allmänt 6
jorbe911 Tips på bästa paddlingen på västkusten? Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.