vill ha Tips på paddel!

Har tänkt köpa en ny paddel,jag paddlar havskajak och är rätt grön på detta;)

så jag vill ha tips på vart man kan köpa en hyfsat bra paddel till bra pris och vad ska jag tänka på m.m.?

pris klass max 2000kr gärna billigare;)

krav att den ska vara delbar och rätt lätt.
 
rekommenderar att i stället för att köpa en hyfsad paddel, vänta tills du har råd att lägga en tusenlapp till. Då kan du med lite letande på internet, hitta en skön paddel med bra kvalitet och med en vikt mellan 700-800 gram. Det gör en enorm skillnad på en hel dags paddling.

/Håkan
 
rekommenderar att i stället för att köpa en hyfsad paddel, vänta tills du har råd att lägga en tusenlapp till. Då kan du med lite letande på internet, hitta en skön paddel med bra kvalitet och med en vikt mellan 700-800 gram. Det gör en enorm skillnad på en hel dags paddling.

/Håkan

har faktiskt haft dom tankarna med,men vad ska man tänka ang. paddeln?

mvh/P
 
Jag håller med föregående talare om att varje enskild krona som investeras i en paddel är en bra investering. Men för att ge ett lite mer konkret svar så kan jag rekommendera:

Aquabound Sting, Manta eller Eagle. De matchar beskrivningen du ger i princip till 100%. Strax under 2000kr, ganska lätta, mycket slitstarka, hållbart delningssystem.

Jag äger själv en Eagle så jag vet.

Och bara för sakens skull så måste jag ju förstås nämna Grönlandspaddel med risk för att tråden skenar i obestämd riktning.

/Jonas
 
Jag tänker att man ska fatta beslut vilken typ av paddel man vill ha. Så är det bladstorlek som är väldigt individuell. Dessa beslut blir nog bäst genom att prova olika paddlar en längre tur.

När det är gjort är det enklaste kvar. Att bestämma längd utifrån paddelstil och vikt.

Därefter skulle jag välja ett par kända märken och så läsa på vad andra menar om respektive för och nackdelar. Beklagar att jag inte kan ger ett bättre svar än så, men paddel är väldigt individuellt!
 
Du kan absolut hitta en vettig paddel for 2000, men kanske inte från ny om det är top-of-the-line. Som nybörjare funderade jag också över mina val, och i slutändan var min logik att val av paddel är lika viktig som en bra flytväst.
När jag började i kajak, var dom två absolut första prioritet, tilsammans med att hitta en kajak som var, i mina ögon, steget över min tekniska kunnen.
Något som jag förväntade skulle användas två säsoner innan en uppgradering var nödvändig och samtidigt gav bra upplevelser och stödd i min utveckling.

Av padlar som jag har haft, är här min omedelbara erfaringar:

Jag köpte två som dom första, en primär och en reserv:

inledande primär: Werner Camano som var en riktigt bra model, i den lite dyrara skala. Bra låg vikt og pålitlikt delnings och vinklings system. Werner gör hyfsad bra paddlar och är i mina ögon v¨rd prisen.
Denna är en Touring/recreational paddel för låg paddelföring och har varit med om alt från insjö till Östersjö utan att jag har haft något att klaga på.
Bra ergonomi och en jämnt fördelad vikt gör att den bara äter upp mil efter mil.
Nackdel, är att jag har börjat med lite högre/effektiv paddelstil nu och gillar busväder mer och mer, varför jag planerar för annat, samtidigt som att den fn. fungerar som Sekundär paddel.

indledande sekundär: Aquabound Stingray i med kompositblad. Lite billigare och mestandels redan från start tänkt som sekundär då jag i början alltid paddlade ensam och planerade för detta!
Denna har en lite annorlunda delning, som jag inte gillar särskild. Denna delning är i min smak något mer krångligt att sätte ihop, när man väl har ramlat i vattnet och forlorad sin primär.
Ergonomisk har den också haft et sämre påverkan av mina armar/axlar, när jag har använt den. Kanske det beror på ett annorlunda grepp i vattnet, jämnfört med min Camano.
Denna är fn. utlånad men kommer att försvinna från mitt ägo snarrast.
Igen detta är min personliga åsikt och kanske den är något för dig!

Nuvärande Primär: Northern Light Greenland i kolfiber. Absolut en upplevelse när jag så smaningom började lita på dens fördelar i uppdrift (säkerhet), ergonomi och minimala kännslighet i hård vind.
Man behöver inte vara rädd för att GP är en "elitär grej" då denna fungerar för alla och även om den är annorlunde jf. en Euro-paddel, då gillar jag denna väldigt mycket. Båda til surf och långfärd. Den var hyffsad t.ex. när jag paddlade runt Kullen i början av förra månad, från Arild till Mölle och retur, helt utan trötthet eller överbelastning i kroppen.

Nu är jag i inledande process med att hitta ersättaren för min Camano, då jag uppskattar skildnaden mellan min GP och Euro paddel. Jag gillar att växla mellan både, inte bara för sköj men också för att på långfärd eller i stökiga lägen, har dom båda olika för- och nackdelar.
Jag har testat Werner Shuna (bent shaft) och Werner Cyprus 210cm (Performance Core utgåvan) (rakt och bent shaft).
Jag är mycket nära på att köpa den sista, da den överrasker mig positivt i alla dom lägen jag har hunnit testa dom under.

Allt i allt, en komplicerad process att hitta rätt :) men lita på hur dom känns i handen, annars om inte det är möjligt, hitta alla "user review" och tests du kan på nättet och då padla i väg!! :)
Du kommer säkert att gilla ditt val... och då sen behöver du tänka på GAS (gear acquisition syndrome), men den "utmaning" är positiv! :-D

Happy Paddling!

Vh.
Thomas

/Disclaimer for fel gramatik: ovanstående är skriven av en dansk, bosiddande här i underbara Sverige, med kärlig för Skånes östkust!
 
Paddel...

Som Håkan E skriver ovan - försök att få prova/låna lite olika paddlar för några längre turer innan du bestämmer dig! Paddelval är väldigt individuellt och "fel" paddel för dig kan förstöra mycket på lång sikt även om det objektivt sett kanske är en superbra paddel.

De viktigaste faktorerna är bladyta, bladgeometri och total längd. Ett ganska vanligt fel i början är att man vill ha så stor bladyta som möjligt, vilket kan ge problem med axlarna ganska så kvickt och har man väl fått sådana problem kan det ta tid att bli bra igen. Tipset blir alltså att prova olika bladstorlekar under långa turer (minst en timma i marchfart) och hålla emot eventuellt sug efter stora och maffiga blad om det inte känns 100% perfekt. Man paddlar inte fortare för att man har ett stort blad!

Bladgeometrin påverkar hur paddeln känns i vattnet och hur den vill röra sig, det här är mest en smaksak, men kan vara väldigt irriterande om det känns fel.

Längden är en mycket viktig parameter. En, relativt sett, lång paddel tvingar dig till en låg paddelföring, som kan vara skön på avslappande långturer, men ger dig problem att paddla fort med bra teknik/stil. Och detta kan i sin tur leda till att man får ont någonstans...
En kort paddel å andra sidan tvingar dig till en mer offensiv paddelstil för att få till ett bra drag. Alltså är det en fördel att ha ett skaft som utöver delning även har steglös längdjustering. Det finns lite olika tumregler för hur man väljer längd, men det är just tumregler och det kan räcka med någon centimeter hit eller dit för att det ska kännas konstigt... Och med justering så kan man anpassa längden efter dagens eller t.o.m. stundens paddling.
 
Vill understryka

paddelskaftlängdens betydelse. Min uppfattning är dessutom att detta blir ännu mer betydelsefullt om man väljer en vingpaddel.

Inte många trivs med vingpaddel vid första försöken, men det kan tror jag bero just på paddellängden. Första gången bör man prova med relativt små blad och kort paddelskaft. Lätt paddel är ofta en dyrare paddel men dessa kronor är en bra investering på sikt.

Thure
 
Testa olika paddlar vad som känns bra

Mina tips

  1. Gå till någon som kan paddlar och provpaddla
  2. Häng med på turer och låna paddel av andra

Jag har paddlat i över 20 år och kör nu Werner 220 cm med rel stort blad plus en SWIFT med större blad. I helgen var jag på BCU kurs i Nynäsham och då testade en del eskimåpaddlar och var enormt nöjda.... dvs. det är inte trivialt att välja paddel.....

Troligen kommer din paddelstil att utvecklas och det kommer att göra att du skall ha olika längder etc.... dvs det som Thomas Furland indikerar med alla hans paddlar ;-)
 
Nuvärande Primär: Northern Light Greenland i kolfiber. Absolut en upplevelse när jag så smaningom började lita på dens fördelar i uppdrift (säkerhet), ergonomi och minimala kännslighet i hård vind.
Man behöver inte vara rädd för att GP är en "elitär grej" då denna fungerar för alla och även om den är annorlunde jf. en Euro-paddel, då gillar jag denna väldigt mycket. Båda til surf och långfärd. Den var hyffsad t.ex. när jag paddlade runt Kullen i början av förra månad, från Arild till Mölle och retur, helt utan trötthet eller överbelastning i kroppen.

Frågor angående din GP. Paddlar själv med GP men hemmagjord i gran. Kollade upp din modell blev lite nyfiken. Såg att det finns en svensk återförsäljare av den paddeln, Nynäs kajak.

Har du paddlat med en GP av trä så du har jämförelsen? Vad skiljer, bättre grepp? mera distinkt? Skulle vara intressant och veta. Är klart sugen på och testa en sådan. Har "bara" hittills paddlat GP i trä.
/Kjell
 
bra paddel

Hej. Jag köpte en ZJ paddel på kajaksidan i nacka. Kanon härlig. Men dyrare än 2000:-. Man får vad man betalar för. Finns tyvärr ingen genväg. ..
 
Frågor angående din GP. Paddlar själv med GP men hemmagjord i gran. Kollade upp din modell blev lite nyfiken. Såg att det finns en svensk återförsäljare av den paddeln, Nynäs kajak.

Har du paddlat med en GP av trä så du har jämförelsen? Vad skiljer, bättre grepp? mera distinkt? Skulle vara intressant och veta. Är klart sugen på och testa en sådan. Har "bara" hittills paddlat GP i trä.
/Kjell

Hej Kjell,

Jag har inte paddlat särskild mycket med en paddel av trä, annat än 3-4 gångar då jag har varit med en kompis som har en hemmagjort GP i furu. Dom är olika på många sätt, men detta beror mestadels på skillnad i material tror jag.
Båda rollar lika bra, men jag känner att min NL GP har mycket mer "boyancy" (uppdrift?) och därför, för mig, känns den mycket mer trygghets givande. Jag fick också lite blåsor från trä gp'n men detta beror på form och min grepps position.
Jag kan varmt rekommendera Northern Light paddeln, även om den inte är lika lätt som ex. Black Light av Sara Vagner, men i min smak och korta jämförelse av dom två, känns NL GP mycket mer tålig.

Nu får vi se hur den klara sig, då jag paddlar från Kalmar till Tjäröfestivalen från på söndag. Min GP är primär hela vägen om inget konstigt händer :)

Om du är i Skåne NÖ av någon anledning, är du välkommen att provpaddla! :)

Vh.
Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
peter.ma Tips på paddel Paddling allmänt 4
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
Elin75 Tips på nybörjartur i Stockholms skärgård? Paddling allmänt 3
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
mattsson82 Tips på nybörjarkurs? Paddling allmänt 4
Åskan tips på helgpaddling Paddling allmänt 4
fredl Tips på paddling i Värmland/Nerike? Paddling allmänt 5
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
oljohanna Paddling i Kroatien - tips på researrangör? Paddling allmänt 5
Jote Tips på kajaktur i centrala Stockholm. Paddling allmänt 8
puckelsnook Tips på bra kajaktur 3-4 dagar - fiske & fjäll? Paddling allmänt 0
Burnis Tips på bra nybörjar kanot för två vuxna? Paddling allmänt 8
Tomis Tips på åpaddling med barn! Paddling allmänt 8
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
joakim.hansson.79 Surfski behöver råd och tips på modeller Paddling allmänt 3
Henkes Tips på rundtur i dalarna Paddling allmänt 14
aksello tips på kanotleder med bra information. Paddling allmänt 15
erik_kiesow_msn.com Tips på kanotförvaring? Norra Stockholmsregionen? Paddling allmänt 3
Sportquattro Tips på rymlig kajak Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.