Tips på cykelsemester, 3-4 veckor?

Jag har tänkt mig en cykelsemester på ca 3 - 4 veckor denna sommar. Boende kommer framför allt ske i tält och jag blandar gärna boende på campingplats med vildcamping.

Jag har ingen erfarenhet av "långfärdscykling" men har rest med motorcykel en del. På min senaste resa kom jag till slutsatsen att de små och okända platserna är guldklimparna på semestern. Folk är trevliga, bjuder till och är uppriktigt nyfikna. På turistorter känner i alla fall jag mig ibland illa till mods, det kommersiella intressena är alltför uppenbart allrådande.

Jag har ingen uttalad plan för min resa ännu och kan tänka mig att hålla mig i norden eller att ta tåget eller flyget en bit ner i Europa för att cykla där. Ungern och Tjeckien är två länder jag intresserar mig för... Även baltstaterna känns lockande.

Om du har några tips på trevliga trakter att cykla i är jag mycket intresserad av att få höra det!
Är det något speciellt jag bör tänka på som långfärdscyklist? (Som inte är uppenbart med sunt förnuft)
Vad bör jag undvika?

Gör gärna inlägg så jag får fina uppslag!

/Magnus
 
Andalusien...

Hej Magnus,

Finns nog ingen som har blivit besviken på en cykelresa genom spanska Andalusien. Ett förslag är att ta en tur och retur till Malaga och kominera Andalusien med Portugal. Spanska Kastilien däremot är som ett vindpinat spenatfält, håll dig kvar i södra delen av Spanien.

Frankrike är också en skönhet. Tyvärr kör fransmännen som galningar efter vägarna. En tänkbar sträckning för tre - fyra veckor i sadeln är en biljett till Barcelona och cykel därifrån tillbaka till Sverige. Då får du uppleva några av Europas vackraste omgivningar, exempelvis: Andorra, Rhonedalen, franska alperna om du viker av mot Schweiz (missa INTE den franska pärlan Annecy!) och dessutom "Route du vine", sträckan mellan Colmart och Strasbourg. Route du vine är en sträcka på ungefär tjugo mil innehållandes ungefär 200 byar med hus i korsvirkesstil, och den smala vägen ringlar sig genom druvodlingarna i franska Alsace. Enligt min mening den ultimata vägen för en cyklist, grymt vacker!

Om du väljer att istället cykla på vintern kan jag rekommendera sträckan Vina del mar i Chile till Buenos Aires. En sträcka på nästan tvåhundra mil som i det närmaste är beroendeframkallande!

Kör hårt!

/Anders Forselius
www.metrobloggen.se/samborombon
www.samborombonmedia.com
 
Jag tackar och bockar!
Spanien låter som en intressant idé. Jag ska läsa på och kolla upp dina tips!

Kom gärna med fler förslag på rutter!

Min erfarenhet av Östeuropa på motorcykel är positiv. Hur är det säkerthetsmässigt med cykel? Svårt att "köra ifrån" dåliga situationer då... Någon som har några uppslag?
 
Jag har tänkt mig en cykelsemester på ca 3 - 4 veckor denna sommar. Boende kommer framför allt ske i tält och jag blandar gärna boende på campingplats med vildcamping.

Jag har ingen erfarenhet av "långfärdscykling" men har rest med motorcykel en del. På min senaste resa kom jag till slutsatsen att de små och okända platserna är guldklimparna på semestern. Folk är trevliga, bjuder till och är uppriktigt nyfikna. På turistorter känner i alla fall jag mig ibland illa till mods, det kommersiella intressena är alltför uppenbart allrådande.

Jag har ingen uttalad plan för min resa ännu och kan tänka mig att hålla mig i norden eller att ta tåget eller flyget en bit ner i Europa för att cykla där. Ungern och Tjeckien är två länder jag intresserar mig för... Även baltstaterna känns lockande.

Om du har några tips på trevliga trakter att cykla i är jag mycket intresserad av att få höra det!
Är det något speciellt jag bör tänka på som långfärdscyklist? (Som inte är uppenbart med sunt förnuft)
Vad bör jag undvika?

Gör gärna inlägg så jag får fina uppslag!

/Magnus

Om du ej har varit på färd i vårt grannland Norge så tycker jag du ska kolla upp rutter där, få länder i världen slår detta land på naturupplevelser och lättillgängligheten som långfärdscyklist.
 
Jag har tänkt mig en cykelsemester på ca 3 - 4 veckor denna sommar. Boende kommer framför allt ske i tält och jag blandar gärna boende på campingplats med vildcamping.

Jag har ingen erfarenhet av "långfärdscykling" men har rest med motorcykel en del. På min senaste resa kom jag till slutsatsen att de små och okända platserna är guldklimparna på semestern. Folk är trevliga, bjuder till och är uppriktigt nyfikna. På turistorter känner i alla fall jag mig ibland illa till mods, det kommersiella intressena är alltför uppenbart allrådande.

Jag har ingen uttalad plan för min resa ännu och kan tänka mig att hålla mig i norden eller att ta tåget eller flyget en bit ner i Europa för att cykla där. Ungern och Tjeckien är två länder jag intresserar mig för... Även baltstaterna känns lockande.

Om du har några tips på trevliga trakter att cykla i är jag mycket intresserad av att få höra det!
Är det något speciellt jag bör tänka på som långfärdscyklist? (Som inte är uppenbart med sunt förnuft)
Vad bör jag undvika?

Gör gärna inlägg så jag får fina uppslag!

/Magnus

Är inte 3-4 veckor för kort tid för cykelsemester? Balticum är bra för cykling och enkelt att åka till. Några veckor borde räcka för en kort tur genom östeuropa. Om du åker till Baltstaterna, Polen och Ukraina så har du många fina platser att besöka. Det är även enkla länder att cykla genom och inga större problem vid gränserna och inga visum behövs.

Sitter själv i Tehran och försöker att fixa visum till Turkmenistan, Uzbekistan och Kazakhstan och börjar bli trött på att vänta...

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Ojdå! Du är verkligen ute på en långtur! Vilka tips skulle du ge en nybörjare? Du borde ju ha en och annan lärdom...
 
På sommaren

kan det vara rätt varmt i sydeuropa så då och där skulle jag föreslå en tur i bergsområden.

Det finns mycket publicerat på nätet om olika genomförda turer kolla gamla trådar. Runt Östersjön eller tor Nordkapp skulle kunna vara en variant eftersom du har rätt mycket tid på dig.

Thure
 
Vad sägs om danska och tyska västkusten? Har inte gjort det själv men har tänkt på det när jag åkt bil i området (på väg ner till den tyska ön Sylt som jag starkt kan rekomendera!). Vet dock inte hur det är med tältplatser. Men platt är det, ifall man inte gillar uppförsbackar.

Själva ön Sylt är för liten att tillbringa 3-4veckor på cykeln på, men tillsammans med danska västkusten kan du nog få ihop ett par dagar.

http://www.westerland.de/sport-freizeit/fahrradtouren/artikel/628/fahrradtoure.html (tyvärr bara på tyska...)
 
Tack Per och Thure för "värmetipset"! Antar att det är lika illa eller kanske t o m värre på trampcykel jämfört med motordriven. Förra sommaren tajmade jag in de tre varmaste veckorna på mc-resan och trodde jag skulle "flyta bort" på kuppen. Hade nästan glömt detta men är absolut tänkvärt!

Spenderade många dagar i Tyskland förra sommaren med slutsatsen, om man nu kan dra en slutsats från det lilla man ser,, men i alla fall att många tyskar vi mötte var väldigt trevliga och hjälpsamma.

Jag ska forska i ditt tips Karolina...
 
Cyklade runt Island för några år sedan (tog ca 3 veckor - 160 mil) och är man ute efter vacker, karg natur som det inte går att hitta någon annanstans så är det ett toppen-alternativ, drömmer mig fortfarande tillbaka. Dock bör man gilla motvind och temperaturer runt 10-15 grader - när det är som varmast :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.