tips på att cykla i Nordamerika!

Hej!
Vi ska cykla i USA och kanada om en och en halv månad. Jag undrar om det är någon som har varit där och cyklat innan och kan ge lite tips. Även alla andra får givetvis ge tips.
Allt är välkommet.
MVH Martin
 
Behöver också hjälp

Hej!
Jag ska också cykla i Nordamerika, fast i slutet av februari. Los Angeles - N.Y har jag tänkt mig.
Är också tacksam för tips.

Vem har de bästa kartorna/guiderna för USA? Vilka sorters vägar ska man hålla sig till? Hur är möjligheterna att campa i naturen? Hur bemöts man av folk?

Även saker som vart man gör av sitt bagage vid besök i storstäder/affärer/toalettbesök. Kan man låta väskorna sitta på? (har självklart värdesakerna på mig). Någon cykel ni kan rekommendera?

Är väldigt mycket nybörjare när det gäller långfärdscykel, så alla tips är av värde.

MVH/ David
 
Hej!
Jag ska också cykla i Nordamerika, fast i slutet av februari. Los Angeles - N.Y har jag tänkt mig.
Är också tacksam för tips.

Vem har de bästa kartorna/guiderna för USA? Vilka sorters vägar ska man hålla sig till? Hur är möjligheterna att campa i naturen? Hur bemöts man av folk?

Även saker som vart man gör av sitt bagage vid besök i storstäder/affärer/toalettbesök. Kan man låta väskorna sitta på? (har självklart värdesakerna på mig). Någon cykel ni kan rekommendera?

Är väldigt mycket nybörjare när det gäller långfärdscykel, så alla tips är av värde.

MVH/ David



USA är perfekt för cykling. Lyckas du bara tråckla dig igenom L.A så kommer du att få en behaglig resa. Kan emellertid vara ett frågetecken angående din färd över Klippiga bergen vilket du antagligen kommer att göra i mitten av mars. Du får kasta ett öga på väderkanalen med jämna mellanrum då vädret kan vara nyckfullt just där.
Vägarna är nästan alltid breda och med rejält tilltagna helstreckade vägrenar. Om det saknas alternativa vägar är det dessutom tillåtet att cykla på motorvägarna, vilket framförallt gäller i västra USA.
Det finns "State parks" som erbjuder billiga campingplatser för cyklister, s.k. "Hike & Bike". I västra USA kan det handla om 3 - 5 dollar natten på dessa platser, men det kan variera. Gå in på ett turistkontor eller "Chambers of commerce" där du får all tänkbar information och även detaljerade delstatskartor som de delar ut gratis. Du kan alltid ta för givet att besöka dessa så fort du kommer in i en ny delstat så får du mycket värdefull information.
Ett annat och helt suveränt alternativ är cykelorganisationen "Warmshowers.org". Gå in på deras hemsida och bli medlem (gratis) så kan du söka värdfamiljer under resans gång. Jag har haft mycket stor nytta av denna organisation.
Ett annat alternativ är att knacka på hos ambulansstationer och brandstationer och fråga om du får tillåtelse att slå upp ditt tält på området. Inte sällan slutar det med att du blir inbjuden att sova inomhus. Du får åtminstone låna duschen och dricka ett par kubikmeter kaffe i en skön fåtölj i tv-rummet under kvällen...

Amerikanarna är otroligt gästvänliga, trevliga och nyfikna på ett skönt sätt. Du behöver inte vara rädd för att lämna cykeln obevakad utanför en affär, men känner du dig osäker brukar det sällan vara ett problem att få parkera den i entrén.
USA är ett fantastiskt vackert land och dessutom billigt att färdas igenom om man struntar i restauranter och hotell. Jag brukar exempelvis äta en skål med nudlar på bensinstationerna eller affärerna när det är dags för påfyllning. Med lite vilja grejar du det på mindre än 10 - 15 dollar om dagen.
Hur har du planerat din färdväg? Gissar att du tar en något sydligare rutt med tanke på att du ger dig iväg i februari, men har du tid och möjlighet ska du försöka lägga in South Dakota i rutten. Black Hills, Mt Rushmore, Badlands, prärien och så mycket mer. Delstaten har allt.

Kör hårt!
/Anders Forselius
 
Tack!

Tack så hemsk mycket för grymt svar!
Jag har tänkt mig en lite sydligare rutt, ja. Lär bli kallt om man söker sig uppåt.

Har du några mer tips på ställen man bör trampa igenom? Hur är det med infarten till N.Y? Någon väg du kan rekommendera där?
 
Tack så hemsk mycket för grymt svar!
Jag har tänkt mig en lite sydligare rutt, ja. Lär bli kallt om man söker sig uppåt.

Har du några mer tips på ställen man bör trampa igenom? Hur är det med infarten till N.Y? Någon väg du kan rekommendera där?

New York är faktiskt busenkelt att ta sig igenom. Det löper en cykelväg utmed Hudson River på Manhattan och för att ta dig dit kan du exempelvis ta en färja från Sandy Hook i New Jersey. S.H är ett litet färjeläge som ligger ute på "landsbygden" rakt söder om Manhattan:

www.sandy-hook.com/seastreak-ferry.shtml

Såvida du inte bokat biljetten till L.A redan kan du överväga att istället starta i San Francisco så du får se lite mer av Kalifornien. Vingårdarna i Central Coast Valley (kända från filmen Sideways) är en höjdare liksom Big Sur. L.A kan däremot vara ett gissel med cykel.
Jag har ingen erfarenhet av Arizona och Nevada med cykel, men Erica Österlund befinner sig där just nu om du har några frågor. Du kan spana in hennes hemsida:
www.ericaosterlund.com/

Om du hade startat ett par månader senare hade jag rekommenderat dig att starta från andra hållet och ta en nordligare rutt genom bl.a. Chicago, Wisconsin, Minnesota, South Dakota, Montana, Wyoming, Idaho fram till Astoria i Oregon och sedan Stillahavskusten söderut till San Diego. (Man bör ta Stillahavskusten i den riktingen p.g.a den konstanta vinden från norr.)

Ett hett tips är att du använder en cykelryggsäck när du trampar. Förutom att den alltid ger dig iskallt vatten (de bättre modellerna) så är den en fantastisk airbag om du mot all förmodan skulle bli påkörd. Det är en suverän livförsäkring!

/Anders Forselius
 
Det låter så himla härligt alltihop, och jag ser absolut verkligen fram emot min egen cykeltur.

MEN finns det info om riskerna så skulle jag minst lika gärna läsa den! en god vän som varit mycket i usa frågade om jag verkligen ville tälta bland skallerormar och björnar. själv hade jag bara funderat på hur jag skulle klara nattsvart mörker och ev rädsla för illasinnade människor, och så lägger hon farliga djur till detta!

jag har ännu massvis med månader på mig, så all info är välkommen... hur löser ni tältning i öken i sällskap med vad vet jag.
 
Vad gäller områden med stor förekomst av björnar (typ nationalparker som Yellowstone) brukar det råda allmänt campingförebud och man är hänvisad till speciella campingplatser. För att minska risken för björnkontakt är det dessutom förbjudet att ha livsmedel i sitt tält på dessa campingar. Därför finns det speciella matbehållare med lås uppsatta på behörigt avstånd från tältplatserna. Jag tror inte du behöver vara orolig för björnar, tvärtom; du ska vara glad om du ser någon.
Ormar är inget som helst problem om man håller en kurs norr om "ökenstaterna". Jag har bara sett orm vid ett par tillfällen i landet. Det finns däremot andra saker du ska vara mer bekymrad för; sprinklersystem! Tror nästan varenda j-kla park är utrustad med sprinklersystem i USA. Syna marken noga innan du slår upp tältpinnarna på "fina" gräsmattor...

/A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
Magnus 1978 Tips på cykelsemester, 3-4 veckor? Långcykling 27
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.