Tips om sovsäckar efterlyses!

Även om jag kommer in sent vill jag att du frågar dig själv om du är en ivändare eller medvändare?
Det ävgör en hel del eftersom du behöver en säck med större innervolym för det första.
Som tjej kan du spara många gram på en sovsäck av rätt längd. Jo det finns många för alla.
go tur


Så härligt att få en massa svar!

Jag är inte riktigt säker på vad du menar, men jag antar att du undrar hur jag sover, och jag ligger väldigt stilla. Är dessutom nästan dvärg så jag behöver inte en väldigt rymlig sovsäck.

Velar fortfarande, kan bli två WM, en superlätt och en varmare. Vill gärna få ner vikten så mycket som möjligt på sommaren.
 
Föreslår att du struntar i liner och väljer en varmare säck istället. Understället räcker för att hålla säcken ren. Liner är bara massa bök i onödan. Du får mer värme för vikten (och pengarna) på det sättet. Med blixtlås kan du använda säcken som täcke om det skulle bli varmt.

Gör inget om du tar en för stor sovsäck, då korvar du ihop den så att det inte är tomrum neders.

Den här är ok i kvalite, loft o pris. http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lite-Line-400,down-sleeping-bags,4.html. Har en själv o den är i klass med PHD o WM vad gäller loft o dunkvalité.

Om du vill ha en supervarm för ett kilo så verkar denna fantastisk, 600 gram finfint dun, bra förpackad i pertex med en långt blixtlås: http://www.sleepingbags-cumulus.com/Panyam-600,down-sleeping-bags,3.htm
 
Tomrum kyler!

Om du är så liten som du säger så ska du inte under några omständigheter skaffa en stor sovsäck! Det är inte bara längden på sovsäcken som spelar roll utan även bredden, allt tomrum kyler. Det är din kroppsvärme som ska värma upp både sovsäck och tomrummet i säcken.

Mitt råd till dig är att fundera på en skräddarsydd sovsäck från Roberts.pl, då kan du minska volymen på sovsäcken både på längden och på bredden, satsa även på värmekrage för minskat kallras, pumpeffekt.

Den skräddarsydda sovsäcken kan du exempelvis använda inuti en sovsäck från WM, stl 167cm är endast kortare, inte smalare. Jag har själv en slimmad sommarsovsäck från Roberts som jag använder som utfyllnad i större sovsäckar. Funkar utmärkt.
 
Tycker det låter som ett bra förslag:

* En dunsäck nu som kompletteras med robust yttersäck som används tills en till dunis köps eventuellt. Tyngre men funkar säkerligen alldeles utmärkt ett tag.
* Innervolymen spelar väldigt stor roll för uppvärmningstiden samt för det generella uppvärmningsbehovet för dig i säcken under natten. Se till att få en som är rätt längd på, det sparar gram och onödig "uppvärmningskostnad" om du förstår vad jag menar ;)
* En säck kan oftast inte användas året runt, därför har jag valt att köra som dig, dvs en mycket lätt dunsäck som fungerar på sommaren och sen vår, tidig höst (min Atom) och en förstärkningssäck som fungerar solo under vår och höst (min Litium) och kombinerar de två säckarna och får en finfin vintersäck (Atom+Litium). Skalprincipen.. ;)

// Jocke, http://www.natursajten.se
 
Tycker det låter som ett bra förslag:

* En dunsäck nu som kompletteras med robust yttersäck som används tills en till dunis köps eventuellt. Tyngre men funkar säkerligen alldeles utmärkt ett tag.
* Innervolymen spelar väldigt stor roll för uppvärmningstiden samt för det generella uppvärmningsbehovet för dig i säcken under natten. Se till att få en som är rätt längd på, det sparar gram och onödig "uppvärmningskostnad" om du förstår vad jag menar ;)
* En säck kan oftast inte användas året runt, därför har jag valt att köra som dig, dvs en mycket lätt dunsäck som fungerar på sommaren och sen vår, tidig höst (min Atom) och en förstärkningssäck som fungerar solo under vår och höst (min Litium) och kombinerar de två säckarna och får en finfin vintersäck (Atom+Litium). Skalprincipen.. ;)

// Jocke, http://www.natursajten.se

Klokt!
Jag kör ungefär samma, t-lim 0 resp -14 grader..
Men jag tycker man får understryka att säcken man har ytterst måste vara extra vid, annars trycks den inre säcken bara ihop och det blir iofs dragfritt men inte särskilt varmt.
Exempelvis så är min sommarsäck med 250 gram 800cuin dun ska enligt kalkylen ligga på 115 liter i volym, betydligt mer än mig som väger 75 kg och precis flyter i vatten.. Så yttersäcken måste ha rätt mycket plats över.. Min extra wide säck från roberts är inte stor så det ekar men kan precis dra upp knäna till bröstet i säcken, trots det fylls den med mig och sommarsäcken inuti.. Men bara lagom mycket. :)

Men beställer man från roberts så kanske man kan beställa en kil som passar på dragkedjan på sovsäcken så man får extra volym vid behov, och kan anpassa efter årstiden.. Det borde dom kunna fixa! :)

Även om det är ganksa skönt med en lite för bred säck på vintern, så man kan byta kläder utan att behvöa krypa ut ur värmen.. Även om en iläggs-kil är mer optimalt. ;)
På tal om optimalt så bad jag Roberts.pl sy in en dunkrage i min sommarsäck, är både skönt kalla sommarnätter och grymt skönt vintertid när den ska användas som innersäck..
 
Klokt!
Men jag tycker man får understryka att säcken man har ytterst måste vara extra vid, annars trycks den inre säcken bara ihop och det blir iofs dragfritt men inte särskilt varmt.

Något som är helt sant om den tilltänkta användaren är 180cm och väger 90kg. Är man liten så gör man tvärt om, den inre sovsäcken ska vara både smalare och kortare istället för en extra vid yttersäck. Min Voyager Light 300 från Roberts har måtten 68/42 på bredden istället för de normala 77/50, vilket gör att både jag, säcken och extrakläder med lätthet får plats i min Haglöfs Zensor 3.
 
Får så många bra tips! Inte för att det gör saken lättare... tänk om man hade obegränsat med pengar .... :)

Jag är 1,60 lång, väger 54 kilo så jag har sällan problemet att NÅGOT är för smått. Så tomrum kommer det nog att bli oavsett vad jag väljer, ska dock kolla in Joakims tips om costum made. Å

Återkommer!
 
Prislista från Roberts

Den bifogade prislistan från Roberts är från 2009 men priserna var i princip samma när jag beställde nu i somras.

Kostnaderna för de förändringar jag gjorde på en Voyager Light 300g var:
  • Pertex Quantum +25 €
  • Liten innerficka +0 €
  • Smalare och kortare sovsäck +10 €
  • Värmekrage +15 €
  • Fillpower 850 istället för 700 +20 €
    (detta är nog det pris som kan variera mest från år till år)
Färger beror lite på vad de har hemma för stunden, min sovsäck ser ut som Makalu modellen i gult och svart fast utan tryck på bröstet.

Frakt gick på 15 €.

Slutpriset för en skräddarsydd +7 sovsäck för kvinnor (+0 för män) på ca 650g, inklusive frakt blev 260 €

Jag valde att behålla 300g dun i sovsäcken med mindre volym, min sovsäck är alltså lite tjockare än andra Voyager 300g, så här i efterhand skulle jag ha bett dem att använda en del av extra dunet till termoklaffen bakom dragkedjan i stället för den syntetisolering som sitter där nu.

Roman på Roberts är väldigt lätt att ha att göra med och han svarar tålmodigt på alla frågor du kan komma på, tycker han något verkar konstigt så poängterar han detta.
 

Bilagor

  • Sleeping bags.prices.2009.06.01.standard.eur (1).doc
    245 KB · Visningar: 122
Vinterbruk betyder ju en hel del var man brukar sovsäcken i tält eller snöka, den senare brukar vara "varmast" dvs kring 0°. Dubbla liggunderlag och snöborste kan inte nog nämnas. Även min 2.5 kg dun kan verka sval i vintertält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
monkeyboy Tips om sovsäckar Bo och sova 0
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.