Tider, Kanotmaraton

Funderar på att anmäla mig till Stockholms kanotmaraton i höst. Det jag är lite nyfiken på är vad tiderna för sådana lopp brukar ligga på? Både för elitklassen samt för havskajakklassen (kajak över 25kg). Hade tänkt att paddla min Nomad (träkajak enl. Björn thommassons design) ifall jag hinner bli klar med den.

MVH

Mattias Olsson
Naturvägledare
 
ÄventyrsCompaniet; sa:
Funderar på att anmäla mig till Stockholms kanotmaraton i höst. Det jag är lite nyfiken på är vad tiderna för sådana lopp brukar ligga på? Både för elitklassen samt för havskajakklassen (kajak över 25kg). Hade tänkt att paddla min Nomad (träkajak enl. Björn thommassons design) ifall jag hinner bli klar med den.

MVH

Mattias Olsson
Naturvägledare

Hej Mattias!

Räkna med att elitklassens bästa kanotister kör med en snittfart av 12-14 km/h förutsatt att vädret tillåter att de kan köra med tävlingskanoter. En tid på ca 3-3,5 timmar för de bästa är rimlig gissning, förutsatt att några av landets bättre paddlare ställer upp.

Havskajakklassen kör med tyngre kanoter och kommer därmed köra långsammare. Bli dock inte förvånad om de bästa kanotisterna i havskajakklassen dundrar på i 11-12 km/h. Det finns en del havskajaker som på längre sträckor nästintill kan mäta sig med tävlingskajaker.
Givetvis krävs en bra kanotist för att en "snabb" kanot skall gå snabbt.
En normaltränad havskanotist med en normalsnabb havskajak kör ca 7-8 km/h. Jag tror att de flesta deltagarna i havskajakklassen kommer köra på ca 5,5-6 timmar medans de bästa kommer köra på runt 4 timmar.

Den sträckning som Stockholm kanotmaraton går är delvis ganska öppen vid Baggensfjärden och rakan in mot mål. Om det blir blåsigt kommer tiderna påverkas negativt.

Hoppas att det går bra för dig!

///Erik, paddelplaskare på motionsnivå
 
Läste att Björn Thomasson med sin Nomad i "Rönneå-rännet" på 2 mil hade en snittfart på 10,5 km/h. Visserligen nedströms förmodar jag, men ändå! Nomad är ju dessutom tänkt för att vara snabb och lätt. (Kanske inte går att räkna den som havskajak om det nu var så att den klassen var för kajaker över 25 kg?
Hoppas du hinner bli klar med bygget och lycka till!
 
Enligt reglerna för stockholm kanotmaraton skall en "havskajak" väga 25 kg utan paddlarens utrustning. Kajaker som är lättare lastas med sandsäckar tills ovan nämnd vikt uppnås. Reglerna finns på http://www.kanotmaraton.com
Till havskajakklassen hör med andra ord alla kajaker som vid start och mål väger minst 25 kg. Det finns inga krav på vattentäta skott, liten sittbrunn etc.
 
Kanotmaraton

Jag känner till reglerna så det kan bli ett antal sandsäckar då Nomadens vikt skall ligga på 18 kg. Enligt Björn Thomassons beräkningar o tester skall farten ligga mellan 9,1-12,8 km/h. 7-8 km/h i 4 mil gör jag utan problem i en trögpaddlad plastlåda så jag är väldigt spänd på att testa den o se hur snabb den är.

Tack för hjälpen

Mattias
 
Rönne-Å Rännet paddlar fram och tillbaka, så det är lika mycket med som mot strömmen. Beträffande tider kolla resultatlistorna för andra långlopp, Göta Kanal-loppet, Rönne-Å Rännet, Kungsbacka River, etc, men titta noga vilken klass det handlar om, det finns många motionärer som tar det väldigt lugnt.
"Havskajak", får man lasta en tävlingskajak till 25 kg och köra i havskajakklassen?
 
Vad är en havskajak?

canoe; sa:
Rönne-Å Rännet paddlar fram och tillbaka, så det är lika mycket med som mot strömmen. Beträffande tider kolla resultatlistorna för andra långlopp, Göta Kanal-loppet, Rönne-Å Rännet, Kungsbacka River, etc, men titta noga vilken klass det handlar om, det finns många motionärer som tar det väldigt lugnt.
"Havskajak", får man lasta en tävlingskajak till 25 kg och köra i havskajakklassen?

Klassen havskajak är dåligt definierad. Då svensken tänker havskajak tänker han/hon på en eskimåkajak. Oftast brukar havskajak numera innebära turkanot dvs. en kajak som kan medföra packning för flera dagars paddling.

ASKR har egna regler som kajakerna måste uppfylla. En regel är att kajaken måste ha två vattentäta skott.

I Stockholm kanotmaraton har man bara 25 kg regeln.
Har man en tävlingskajak att offra kan man alltid lasta den med 13 kg sand. Vattenfylls kajaken eller om trillar i vattnet lär den sjunka som en bojsten. Jag skulle aldrig lasta min kajak med 13 kg sand och sedan köra ut på Baggensfjärden. Det brukar vara ganska kallt i vattnet i septmeber...

Den som lyckas pressa en Kavat över 10 km/h i snitt under Stockholm kanotmaraton gör definitivt en prestation. Den som snittar över 12 km/h i en Kavat kommer säkerligen bli kontaktad av maratonlandslaget.
Inget ont om Kavaten, men jag tror inte den är designad för att köras så fort förutom under kortare ruscher. Ingen normal turkanotist snittar 6 knop i flera mil. Götakanalloppet har en långfärdsklass för kajaker vars bredd mäter minst 50 cm i vattenlinjen. Loppet mätte förra året 55 km och segraren snittade lite mer än 9 km/h. Magnus Fischer som säkert paddlar snabbare än snittkanotisten höll knappa 8 km/h och detta i en kanal!

Hoppas att jag inte har trampat på någons ego.

///Erik
 
Re: Vad är en havskajak?

Klassen havskajak är dåligt definierad. Då svensken tänker havskajak tänker han/hon på en eskimåkajak. Oftast brukar havskajak numera innebära turkanot dvs. en kajak som kan medföra packning för flera dagars paddling. ///Erik

Har varit med om att min Gillöga inte ansågs vara en långfärdskanot. Den ansågs vara en tävlingskajak. Eller möjligtvis en skärgårdskajak, men den klasssen fanns egetligen ej.

En kompis köpte en plastkopia av en eskimåkajak i Tyskland. Den var lätt, ca 15 kg, nästan havcirkelformad i mitten och relativt smal, ca 50 cm. Jäklar vad rank o snabb den var. :) Han skulle kunna packa i 10 kg i den o paddla....
[Ändrat av kanotisten 2003-07-19 kl 10:46]
 
Re: Vad är en havskajak?

Arneri; sa:
Den som lyckas pressa en Kavat över 10 km/h i snitt under Stockholm kanotmaraton gör definitivt en prestation. Den som snittar över 12 km/h i en Kavat kommer säkerligen bli kontaktad av maratonlandslaget.
Inget ont om Kavaten, men jag tror inte den är designad för att köras så fort förutom under kortare ruscher. Ingen normal turkanotist snittar 6 knop i flera mil.

Jag håller med om att jag inte heller tror att någon i havskajakklassen snittar 12 km/h i 4 mil. Det jag däremot är lite frågande till att du pratar om Kavaten. Jag hade ju tänkt paddla i en Nomad som i och för sig är en vidarutveckling av Kavaten men är betydligt snabbare. Enligt Björns info är Kavatens hastighet 8,2-11 km/h medan Nomadens är 9,1-12,8 km/h. Björn har ju paddlat Nomaden i flera långlopp o hållt ett snitt över 10km/h med den.

Mattias
 
Ursäkta mig, jag fick för mig att du bygger en Kavat. Värmen tar sina offer. Nomaden borde givetvis vara snabbare än en Kavat, men fortfarande, 10 km/h är ingen dålig snittfart. Kör du halvmaran kan du säkert snitta 10 km/h. 40 km är dock dubbelt så långt som de flesta långlopp och jag tror att de flesta kanotister kommer tappa fart den sista milen, därav min pessimism.
Visst finns det snabba havskajaker/skärgårdskajaker; VKV Seagul Elit, VKV Anita, Inuk, Cobolt Sibir Expedition, Viviane för att nämna några vanliga kajaker i våra svenska vatten.

Lycka till med bygget och hoppas att du blir färdig i tid!

///Erik
 
Toppfart mm

En liten komplettering till ovanstående. Efter ett tvåmilalopp i 10,5 km/t i Nomad är jag helt slut. Dubbla distansen hade reducerat medelfarten en hel del. Jag har ingen tävlingsbakgrund och är inte mer än normaltränad men jag skulle ändå bli förvånad (positivt överraskad) om någon håller en Nomad i 10,5 km/t under 4 mil. Vidare paddlar jag snabbare på korta ruscher med en standardpaddel men håller högre snittfart på långa distanser med eskimåpaddel (framför allt Alaska). Med en högst ovetenskaplig gissning beror bra marschfart kanske till 40 % på tekniken, till 25 % på styrkan, 25% på kajaken och till 10% på paddeln. Snabb kajak är alltså ingen undermedicin för att paddla snabbt. En lång kajak som Nomad kräver också lite mer muskelkraft eftersom den våta ytan och därmed friktionen är större. Men i gengäld hamnar vågbildningsmotståndet en aning högre upp i fartområdet och ger där en liten fartfördel.

När det gäller just Rönne-Å-Rännet går tävlingen som nämnts både upp- och nerströms vilket torde innebära en nackdel fartmässigt, eftersom man tillbringar mer tid med lägre fart motströms än med högre fart nerströms. I år var strömmen kraftigare än vid tidigare tillfällen jag deltagit.

Upplastning till 25 kg reducerar farten, liksom dåligt väder. Men dåligt väder kan ge Nomad en fördel jämfört med många andra havskajaker, framför allt i motvind. Nomad går lite blötare men bromsas mindre – merparten kajaktillverkare sneglar mer på bekvämlighet än fart i det avseendet (Nomad kan gå torrt även i krabb motsjö men det kräver lite teknik med tyngdpunktsförskjutningar).

F ö tycker jag mycket illa om alla försök att placera in kajaker i fack efter vikt, bredd, antal skott, utrustning eller något annat mer eller mindre långsökt kriterium! Vem vinner på att havskajaker är tunga, klumpiga, breda, har stora sittbrunnsöppningar och roder (jodå, det var faktiskt kriteriet för att få delta i en havstävling i Sydsverige för några år sedan) eller tvingas ha säkerhetsutrustning som skall rädda äran, ansiktet och livet på sådana paddlare som glömmer att säkerhet är en konsekvens av omdöme, kompetens och förutseende?

Samma grundmurade rädsla för utveckling och nytänkande har bromsat utvecklingen av segelbåtar i nästan 100 år genom att med mätningsregler straffa allt som inneburit fartfördelar – vilket medfört att tävlingar konsekvent vunnits av sådana båtar som lurat reglerna bäst, inte de som varit först över mållinjen. Regler tvingar alltid fram rule cheaters utan praktiskt användningsområde. När de omständliga seglingsreglerna sent omsider förenklades (och till vissa delar skrotades) slogs alla gamla seglingrekord inom ett par år och rigg- och roderhaverierna minskade.

Varför skall inte en tävlingskajak vinna om förhållandena tillåter den att vara snabbast eller om någon råkar vara så duktig att han/hon i en tävlingskajak kan slå havskajaker i grov sjögång? Vad är det för glädje med att vinna om de bästa är utestängda? Skyddad verkstad? Varför hindra utveckling – framtidens havskajaker kanske väger 10 kg, är smäckra och snabba och bygger på helt annat säkerhetstänkande.

…och lycka till, Mattias!

Björn
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.