Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton?

Jag hade GPSen på under 20-km-sträckan från Gustavsberg till Sjöhistoriska. Fick då sträckan till lite över 21 km. Är det nån fler som har gjort en liknande iakttagelse?

Med tanke på mötande båtar som gjorde att man fick välja spår lite hur som helst, samt de ganska stora vågorna efter Skurusundet så var det nog så att jag vinglade en hel del, men jag vet inte om det kan vara förklaringen.
 
Långa

Jag körde också med GPS under loppet. Tycker det var perfekt för att se vilket hastighet man paddlade med.
Jag spårade 40.08 km inklusive några hundra meter extra vid starten. Så på 40 km sträckningen tycker jag dom har fått till avståndet bra. Jag antar att arrangörerna har justerat banlängden genom placeringarna av rundningsbojjarna så att banan blir så nära 40 km som möjligt.
 
Tillåtet?

Tja,
Får man köra med gps under racet? Det kanske bara är under rena maratontävlingar som det är stopp för det, men gps är ju grymt som farthållare om man inte ligger i en klunga och sliter. Låg själv ensam ända från Baggensfjärden in till mål och hade gärna velat haft nåt sätt att hålla farten...

/Martin N, 3.47
 
Tillåtet är det nog, jag tror det t o m stod i reglerna om invägning att till minimivikten fick räknas bl a GPS.

Jag brukar paddla ensam med GPS och då kan man ha lite koll på hur fort man paddlar, men igår hängde den innanför flytvästen och jag hade fullt upp med paddlingen och vågor osv så jag kollade inte GPS:en förrän efter målgång. Fast med din tid 3.47 så inser jag ju att vi paddlar lite olika du och jag. :)

(Hittade senare detta:
"I minimivikten får säkerhetsutrustning inkluderas såsom pump, reservpaddel, kapell, ombyteskläder, flaskor, kompass. GPS etc. Om kanoten inte uppfyller kravet på minimivikt läggs en barlast i kanoten.")
[Ändrat av Mezzner 2004-08-29 kl 09:47]
 
En förklaring till att 20 km gick ganska mycket långsammare kunde vara att det bara vore motionärer som är sämre tränade som väljer den kortare sträckan (som jag alltså). Fast det håller ju knappast eftersom det fanns klart meriterade paddlare även på 20 km, och deras tider är ju 2.08 och uppåt för alla K1...

Lite skumt; fast vinden kanske tilltog?
Jag tror dock att mellantiderna som nyss kommit upp kan komplettera bilden.
 
Tack

Det kändes verkligen bra igår och jag fick i mig det jag ville under loppet. Idag dan efter har jag lite skavsår i händerna men annars är det lugnt. Kan dock inte låta bli att bli impad av "finnen" som har rekord i Blå Bandet (runt kusten) som snittade tio (10) mil per dag i tjugo dar, Sjukt starkt och uthålligt!!
Bra tid själv Erik, syns nästa år om inte tidigare!

/Martin
 
Mer vågor på sista 20km

Mezzner; sa:
En förklaring till att 20 km gick ganska mycket långsammare kunde vara att det bara vore motionärer som är sämre tränade som väljer den kortare sträckan (som jag alltså). Fast det håller ju knappast eftersom det fanns klart meriterade paddlare även på 20 km, och deras tider är ju 2.08 och uppåt för alla K1...

Lite skumt; fast vinden kanske tilltog?
Jag tror dock att mellantiderna som nyss kommit upp kan komplettera bilden.

De inledande 20km gick på mer skyddat vatten medan de avslutande hade mer öppen sjö som säkert drag ner snittfaren för alla deltagare (jag hade 8 minuter långsammare).
Enligt min GPS var Svinudden banans mitt (19941 meter) och då återstod större delen av Baggensfjärden och Lilla Värtan där det var vågor och båtar som drog upp svall.
 
Mezzner; sa:
Jag tror dock att mellantiderna som nyss kommit upp kan komplettera bilden.

Ja, utifrån mellantiderna kan man konstatera att Mikael W. och Erik G. som är jämngoda kanotister och paddlade samma sorts kanoter (XP) paddlade lika snabbt från Tollare och in i mål. Trots detta fick Mikael en bättre snittfart än Erik och paddlade på den tidigare sträckan (30 km) ca 7 minter snabbare. Sannolikt är att 20 km banan är något längre än 20 km.
 
Skönt! Jag tyckte väl det måste finnas en förklaring till varför jag paddlade 10 min sämre än förväntat...;)

Om min GPS har skött sig var mitt spår 21,3 km. Säkert kunde man ha paddlat rakare (eller mer troligt: med motorbåt och GPS som kanske använts från arrangörerna så blir det betydligt rakare och lite kortare).

Sen drabbar säkert stark motvind de sämre paddlarna hårdare, vilket i mitt fall säkert motsvarar minst 5 minuter.

Henrik Ortmans mätning skulle möjligen indikera att 40 km-banan var ca 100 m för kort, och då blir det ju viss total effekt om 20 km-banan var ett antal hundra meter för lång.
Men strunt i det; det var ju ingen orättvisa mellan de tävlande.




[Ändrat av Mezzner 2004-08-29 kl 13:34]
 
Jag startade min gps på startlinjen och stängde av vid bryggan efter målgång och fick 39.8 km och då har jag inte gått närmsta vägen diekt så den är något kort men det är klart bättre beräknat än det brukar vara det händer ibland att man går i mål på tävlingar och får snittider/km som ligger kring 3.50 enligt min klocka skall min snittfart ha varit ca 5:14/km.

Annars måste jag säga att jag tycker att banan är för fegt lagd 20 km banan är ok men de första 20km är för skyddat och jag skulle vilja påstå att Dalslands kanotmaraton är likvärdig eller något känsligare för väder och vind. Jag är övertygad om att jag skulle paddlat fortare i min racinglåda så skall det inte vara på ett havslopp. Speciellt inte när det blåser såpass mycket som det ändå gjorde.

Att Erik och Micke paddlade lika fort sista biten tyder på att erik inte direkt förtog sig när han paddlade. De första 20 km på långa banan är otroligt tunga för en elitkanotist att paddla i en trög havskajak efterssom det är så skyddat. Man tar lätt i för mycket i försök att hitta flyt och blir trött efterssom båten inte svarar på tycket. Detta kände jag var mitt största problem trotts att jag paddlade i en betydligt snabbare kajak än Micke. De två lite öppnare partierna kom som en befrielse för mig. När man sedan är trött och och skall paddla på lungt vatten är det fruktansvärt tungt därför borde erik som var fräch ha paddlat några minuter fortare. Hade det tagits tid på de båda om de paddlat 20 respektive 40 km i tävlingsbåtar ensamma och klockat de båda på sista 20 tror jag det skulle blivit mycker jämt medd en liten fördel till micke som är bättre på att hålla tempo än erik som lever på att han är lite snabbare .
 
Hihi, där ser man; jag hade funderingar innan loppet på om det verkligen var 40 resp 20 km. Maraton ska ju vara 42 195 m, och halvmaraton 21 098 typ.

Funkar visst inte så på vattnet...

Fast korta sträckan var väl rätt precis halvmaraton eftersom min GPS visade 21 300 och jag bytte sida nån gång i onödan i Skurusundet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Nån som testat Nelo Viper 60 (eller motsvarande)? Paddling allmänt 3
LillaElin Kapsejsat nån gång? Paddling allmänt 15
ljaw Nån som vet vad detta är för kajak? Paddling allmänt 18
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
torger Nån som testat Valley Rapier 18? Paddling allmänt 2
ÄventyrsCompaniet Kajakexpedition - Nån som vill hänga på ? Paddling allmänt 3
jumpalärarn Tror Du nån vill hyra i tex. Misterhult??? Paddling allmänt 15
sxefan Nån som varit i nordnorge?? Paddling allmänt 0
Sallle Nån som paddlat en Voyager? Paddling allmänt 0
fernvik Nån som vet nåt om dessa ? Paddling allmänt 0
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
Shakespeare Nån som paddlat runt Öland? Paddling allmänt 3
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Nån som testat VKV Rush ? Paddling allmänt 0
erik_rask Fler Nigel-kurser i Sverige Paddling allmänt 0
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Pettsson Fler Köp/säljsidor för Kajaker?????? Paddling allmänt 4
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Merckx Gps Paddling allmänt 8
fuchs GPS till långlopp Paddling allmänt 14
nj-tec Paddla med GPS Paddling allmänt 12
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
thureb Hållare GPS Paddling allmänt 36
Niftigolebb Laddning av Gps och mobil. Paddling allmänt 34
Pumpagubben Fäste till GPS/Klocka Paddling allmänt 7
salgo60 GPS till paddling Paddling allmänt 29
Skogsfinnen GPS och paddling Paddling allmänt 5
Ödling Gps /solpanel Paddling allmänt 7
jjjjy66 Hur många av er har en GPS? Paddling allmänt 0
jamner GPS i kajak Paddling allmänt 2
kuah GPS mottagare Paddling allmänt 4
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
jongranath GPS vs Kompass Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.