Rekommenderad träningsvolym för kanotmaraton

Dalsland kanotmaraton närmar sig och med det det dåliga samvetet att jag inte tränat tillräckligt mycket.

Om man som motionär har som avsikt att ta sig igenom loppet på säg nånstans 6 - 7 timmar utan att ta slut katastrofalt sista etapperna, hur stor träningsvolym borde man ha skrapat ihop under säsongen? Mina 22 mil hittills känns som lite futtigt... fast det är ju några veckor kvar än.
 
Frågar du en elitpaddlare så är det nog deras träningsvolym per vecka...

Det handlar nog om hur ont du ska ha efteråt. Det viktiga är att du kan dricka ordentligt under loppet. Och med en Epic 18X så bör det inte vara några problem.

Första sträckan handlar mer om överlevnad bland svall och sen gärna lite tur så man inte hamnar i värsta klungan vid första lyftet. Tittar man på tiderna så har loppet tuffat till sig och det är svårt att hinna före klungan...

Kapell på på första sträckan sen tar du av det. På andra sträckan försöker du hänga på några som paddlar "ditt tempo". Släpp dom om det går för fort och dra ifrån om dom slöar.

Jag har lite mer mil under kölen och paddlar nu var annan eller var tredje dag de kommande veckorna. Har tänkt att ligga på min 15 km per gång och med några pass på 30 km. Längre kör jag inte hemma utan litar på tävlingsadrenalinet ;-)

Lycka till

Erik B, 2005 7:32, 2007 7:02, 2009 ???
 
8-8.5 km/h är en ganska behaglig promenadlunk och kräver ingen större muskelansträngning.
Du säger att du uthållighetstränar så det är väl bara att plaska på?

Till helgen går SADE mellan Nynäshamn och Runmarö. 60-70 km träning beroende på bansträckningen. Utmärkt tillfälle att få några extra mil i kroppen. Har vi tur blir det mycket medvind och då behövs inte så mycket paddling.
 
8-8.5 km/h är en ganska behaglig promenadlunk och kräver ingen större muskelansträngning.
Du säger att du uthållighetstränar så det är väl bara att plaska på?

Jo det är väl det antar jag... problemet när man inte är född i en kajak är nog att paddla avslappnat och effektivt så den där promenadlunken kan bli seeeg mot slutet. Men jag får se. Min allmäna uthållighetsträning siktar på ganska korta arbetstider med högre intensitet, typ upp till en timme. Alla tror man springer maraton när man säger man håller på med långdistanslöpning men jag har faktiskt aldrig sprungit så långt :). Att köra hårt i sex timmar blir något helt nytt för mig. Men nån gång ska ju vara den första.
 
Gissar att dina största problem med för lite tid i kajaken innan racet kan bli rumpan och ev. lite domningar i benen. Fenomen som märks mer efter ett par timmar i kajaken. Lyften är inte bara av ondo! Motverkas en del genom bra sittställning med lagom böjda ben och rörelse.
Axlar/armar kan man ju vila genom att paddla långsammare, precis som Erik skriver är det ju rätt lättsam paddling upp till 8km/h. Från 9 kmh och uppåt kostar varje 0.5 km/h i snittfart en del i kraftinsats, speciellt för oss som inte klarar racingkajaker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.