ThermaRest uppblåsbara liggunderlag

estetdrägg; sa:
Alla talar lovande om äggkartongen (z-lite) och det kan jag förstå, den är mycket lätt och smidig.

Nackdelen med termaresten är att de är hala som bövulen och man har en tendens att hamna lite på sidan om, mycket varma och mjuka dock. Lagningssett är ett måste.

Jag tycker oftast att man tar sig väldigt långt med vanlig cellplast, och jag skulle gissa att cellplast och ett z-lite är en underbar kombination på vintern.

Inget klår dock en granrisbädd!!!

Lätt att fixa på fjället. Eller man kanske bär med sig?
 
marmotta; sa:
estetdrägg; sa:
Alla talar lovande om äggkartongen (z-lite) och det kan jag förstå, den är mycket lätt och smidig.

Nackdelen med termaresten är att de är hala som bövulen och man har en tendens att hamna lite på sidan om, mycket varma och mjuka dock. Lagningssett är ett måste.

Jag tycker oftast att man tar sig väldigt långt med vanlig cellplast, och jag skulle gissa att cellplast och ett z-lite är en underbar kombination på vintern.

Inget klår dock en granrisbädd!!!

Lätt att fixa på fjället. Eller man kanske bär med sig?

För att inte tala om olagligt som oftast.
 
hmm..svårt att välja

Z-light har en förmåga att samla svett i groparna(på liggunderlagets övre sida)under natten. Bra att komma ihåg när man vaknar på morgonen. Det är bara att försiktigt lyfta ut det och slå av det. Hellre svettsamling i underlaget som man får bort, än vetskapen om att den svettmängden finns någonstans inne i sovsäcken! Ett helt helt ok underlag.

Skall i år testa ett uppblåsbart underlag(65cm brett,7cm tjockt och nästan 700g). Alternativ finns... Lycka till.
 
Exped downmat 7

Har testat Exped vilket jag tyckte fungerade bra. 178 cm-52 cm, 7 cm och 790 gr. Blåser upp det med packpåsen, med lite övning så fungerar det.
 
Re: Exped downmat 7

Peikko; sa:
Har testat Exped vilket jag tyckte fungerade bra. 178 cm-52 cm, 7 cm och 790 gr. Blåser upp det med packpåsen, med lite övning så fungerar det.

Oj, visste inte att ett Exped var så pass lätt! Med tanke på de goda recensioner både 7:an och 9:an får så kanske det är dags att införskaffa ett.

Mvh /Joel
 
Snubben; sa:
marmotta; sa:
estetdrägg; sa:
Alla talar lovande om äggkartongen (z-lite) och det kan jag förstå, den är mycket lätt och smidig.

Nackdelen med termaresten är att de är hala som bövulen och man har en tendens att hamna lite på sidan om, mycket varma och mjuka dock. Lagningssett är ett måste.

Jag tycker oftast att man tar sig väldigt långt med vanlig cellplast, och jag skulle gissa att cellplast och ett z-lite är en underbar kombination på vintern.

Inget klår dock en granrisbädd!!!

Lätt att fixa på fjället. Eller man kanske bär med sig?

För att inte tala om olagligt som oftast.

Man får väl avpassa lägerplatsen efter vad som finns, nu finns det nästan hur mycket grönt ris på vindfällorna som helst, vissa blir kinkiga tom över detta men man får använda skallen, kommer riset hur som hamna i högar efter att markägaren tagit stammarna? Ja, isf är det bara ta för sig.
 
Inte helt bra...

Jag har själv Exped Downmat 7 och är aning besviken. Den är smal(händerna faller alltid ner på det kalla golvet, då jag inte sover helt i säcken). Vikten som nämnts gäller endast liggunderlaget. Därtill kommer packpåsen som används som pump(200g). Ett annat problem som jag inte tidigare tänkt på, men som dök upp på senaste vandring är höjden. Fötterna sticker så högt upp att de tar i innertaket på tältet(Nammatj 3 GT). Det hände inte med tunna underlag. Har nu köpt ett bredare Exped Airmat(65cm) och annat tält (Kaitum). Hoppas problemet löser sig nu. Nej, jag köpte inte nytt tält bara för att tårna tar i taket..:)
 
estetdrägg; sa:
Snubben; sa:
marmotta; sa:
estetdrägg; sa:
Inget klår dock en granrisbädd!!!

Lätt att fixa på fjället. Eller man kanske bär med sig?

För att inte tala om olagligt som oftast.

Man får väl avpassa lägerplatsen efter vad som finns, nu finns det nästan hur mycket grönt ris på vindfällorna som helst, vissa blir kinkiga tom över detta men man får använda skallen, kommer riset hur som hamna i högar efter att markägaren tagit stammarna? Ja, isf är det bara ta för sig.

Och, som sagt, vindfällen bara *dräller* det av på fjället
 
Sarala; sa:
Jag överväger om jag ska ta ett vanligt hederligt liggunderlag eller mitt uppblåsbara ThermaRest. Meningsskiljaktigheterna i denna fråga är många. Vad hade ni valt?

Hade jag haft ett ThermaRest skulle jag absolut ta det! Lånade sonens i höstas, sov skönare på det än på min gamla gula Karrimat.

Önskar mej ett
ThermaRest Prolite 4 i födelsedagspresent:), tycker det är en rimlig önskan med tanke på hur hemskt många :(år jag fyller...

Hälsn. BM
 
Re: Inte helt bra...

sarek4ever; sa:
Jag har själv Exped Downmat 7 och är aning besviken. Den är smal(händerna faller alltid ner på det kalla golvet, då jag inte sover helt i säcken). Vikten som nämnts gäller endast liggunderlaget. Därtill kommer packpåsen som används som pump(200g). Ett annat problem som jag inte tidigare tänkt på, men som dök upp på senaste vandring är höjden. Fötterna sticker så högt upp att de tar i innertaket på tältet(Nammatj 3 GT). Det hände inte med tunna underlag. Har nu köpt ett bredare Exped Airmat(65cm) och annat tält (Kaitum). Hoppas problemet löser sig nu. Nej, jag köpte inte nytt tält bara för att tårna tar i taket..:)

Exped downmat 7 finns nu även i DLX varianten. Lite bredare, längre och tyngre. Fördelar och nackdelar omvartannat beroende på hur man ser det. Håller med om att pumpen kunde gjorts lättare. Den är fordrad med motiveringen att den då är skön att använda som kudde. Den är inte alls skön som kudde enligt mig...

Mvh Micke


[Ändrat av Bollvik 2007-04-24 kl 14:09]
 
marmotta; sa:
estetdrägg; sa:
Snubben; sa:
marmotta; sa:
estetdrägg; sa:
Inget klår dock en granrisbädd!!!

Lätt att fixa på fjället. Eller man kanske bär med sig?

För att inte tala om olagligt som oftast.

Man får väl avpassa lägerplatsen efter vad som finns, nu finns det nästan hur mycket grönt ris på vindfällorna som helst, vissa blir kinkiga tom över detta men man får använda skallen, kommer riset hur som hamna i högar efter att markägaren tagit stammarna? Ja, isf är det bara ta för sig.

Och, som sagt, vindfällen bara *dräller* det av på fjället

...*muttrar*...ja, ja, ok! Jag missade den biten...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.