Glömda liggunderlag..

Tjaba!

Det finns otroligt många diskusioner angående tält och sovsäckar, men liggunderlag då?
Jag har hittills använt ett gammalt hederligt liggunderlag, inte uppblåsbart eller så. men nu har jag köpt ny rygga, och då går det inte längre att spänna liggunderlaget under locket, för det är så smalt, och har kanter (locket asså).
jag vet att Therm-a-rest har liggunderlag som både viks på mitten och rullas = mindre packvolym. Men de är ju DYRA!
Finns någon annan tillverkare?!?!
Något alternativ!?
Vill ha ett på minst 2 cm, så det klarar bivackövernattningar!!
Någon med bra tips ute i vida världen!?

Ha det gott!! =)

/Sara
 
Lumparvana...

När jag gjorde lumpen fick vi lära oss att först vika liggunderlaget på bredden och sedan till en fjärdedels längd.
Då blev det lagom stort att sätta bakpå armens ryggsäck, utan att något stack ut på sidorna.

Vanan har suttit i, men det kan nog vara svårt att göra så med ett tjockare liggunderlag.
Dessutom blir det fula veck, men det gör kanske inte så mycket...
 
Artiach

Spanska Artiach tillverkar en rad olika upplàsbara liggunderlag i diverse prisklasser, vilka sáljs mycket i t.ex Norge.

MVH

mats
 
Ett "rektangulärt" alternativ...

... är Cascade Design Z-Rest. Samma typ som de gamla hederliga liggunderlagen fast med "mönster", som ska öka komforten och isoleringen, och viks ihop till ett "block" (istället för att rullas). Tjockleken ska vara 20 mm.

Jag har aldrig använt det själv utan du får leta i recensionsbanken eller i forumet för att få ett utlåtande. Jag har själv funderat på den andra varianten av det här liggunderlaget (som rullas ihop på vanligt sätt) när det blir dags att pensionera mitt mest slitna. För mig är inte de uppblåsbara ett alternativ eftersom de väger mer, inte är lika smidiga under rast och jag ändå sover riktigt gott.

/Tommy
 
Artiach

Kollade lite mer om Artiach, och det visar sig att det den norske generalagenten även ár generalagent för Sverige: här info om liggunderlagen: http://www.jemco.no

Liksom Artiach är även de övriga märkena han för, Lorpen socker, Laken drick-behâllare etc. marknadsledande kvalitets-márken
här i Spanien.
MVH /Mats
 
Vertikalt..

En simpel och bra lösning är att spänna ligglagget i vertikalt läge på baksidan av ryggan. Det blir lättare att ta sig fram i snårig terräng och ryggan får ett bra stöd som gör att den lättare står av sig själv.

MOAHAH, upptäcker i skrivande stund att första snöll nu har börjat falla över umeås vackra höstfärger.. :)

/Per
 
hej o tack...

..för alla svar hittills!! jag forsätter spana runt!

Per - jag blir VÄLDIGT-JÄTTE-MEGA-avundsjuk på dej när du säger sådär!!! kan inte snön komma hit också snart, jag läääängtar!!!!!!
väldigt ekonomiskt tips förresten, tack för det :)


Sara
 
jag har sett att Mckinley har gjort ett uppblåsbart liggunderlag som therm a rest på natur kompaniet och intersport, men jag vet inte tjockleken eller priset på de. Jag kör jag med threm a rest som funkar mycket bra. De är lite dyra men det är dom klart värda.
 
Thermarest kommer att vara din följeslagare i många år om du tar beslutet att lägga dina pengar på ett sånt.
Det är bara så att de håller en överlägsen hållbarhet när det gäller användning i de allra flesta fall ,utom extrem alpin miljö eller när det är riktigt kallt.
Men vid normalt bruk är det oöverträffat som liggunderlag.
Visst finns det billigare val ,men de flesta håller inte i längden.
/Bosse.
 
madrasser

Jag har tittat på McKinley i butikerna och bara hittat
heffatunga madrasser. Mitt Ridgerest väger 4 hg, tror jag,
och redan det är för mycket.

il C.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.