ThermaRest uppblåsbara liggunderlag

Jag ska upp och vandra i fjällen till sommaren (1 vecka). Jag överväger om jag ska ta ett vanligt hederligt liggunderlag eller mitt uppblåsbara ThermaRest. Meningsskiljaktigheterna i denna fråga är många. Vad hade ni valt?
 
Sarala; sa:
Meningsskiljaktigheterna i denna fråga är många.

Precis.

I linje med mitt pedagogiska förhållninssätt kan jag inte svara på din fråga om du inte
1. Söker på forumet och läser några av alla de inlägg som finns i frågan.
2. Berättar vad du har för krav på ett liggunderlag.
 
Thermarest överlägset

i komfort. Lite tyngre men det är det värt många gånger om vid tältning på lite ojämnt underlag. Många trådar om detta finns det.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Har både och, dvs på våren kör jag med dubbla vanliga cellplastunderlag och på sommaren kör jag med thermarest. Tyvärr valde vi utifrån lättast möjliga med den följden att det fungerar bra så länge man ligger på ryggen men när man vänder sig på sida så "trycker" man "genom" vilket gör det både hårt och kallt på de ställena. Ett annat problem för min del är att när jag ligger på ryggen är 53 cm's bredd för smalt med den följden att armarna hamnar utanför underlaget vilket är oskönt.

Skall köpa Therm-A-Rest ProLite 4 och oavsett om många kommer att tycka att det är för stort (läs tungt) kommer jag att gå på största modellen för min egen del. Nattsömnen är för viktig för att få störas av ett liggunderlag som inte fungerar till 100%.

Hittade ett ställe jag skall köpa mina underlag ifrån som ser ut att ha hyfsade priser jämfört med i sverige.

http://www.outdoor-discount.com/
 
Sarala; sa:
Jag överväger om jag ska ta ett vanligt hederligt liggunderlag eller mitt uppblåsbara ThermaRest. Meningsskiljaktigheterna i denna fråga är många. Vad hade ni valt?

Jag röstar på Therm-A-Rest,men det är ju jag och min kropp.
Vilket du väljer beror ju på flera saker,störst vikt bör du kanske lägga på vilken komfort du eftersträvar.
Sover du bra på cellplast,eller bättre på ett uppblåst underlag?
Orkar du med den ev. viktökning ett uppblåst innebär?


peter
 
Å tar du med Thermarestet så tamedlagningskittet eller silvertejpen. En vecka på ett pafft liggunderlag kan knäcka den bäste fakiren :)

Sorkar, hundar, vassa stenar, taggiga buskar och blixnedslag är källor till paffa liggunderlag.
 
Ett självuppblåsande är mycket bekvämare, så det väljer jag. Stirra dig inte blind på Thermarest, det finns många andra fabrikat.
 
Lättviktsluftmadrass!

Sarala; sa:
Jag ska upp och vandra i fjällen till sommaren (1 vecka). Jag överväger om jag ska ta ett vanligt hederligt liggunderlag eller mitt uppblåsbara ThermaRest. Meningsskiljaktigheterna i denna fråga är många. Vad hade ni valt?

Hej!
Det är viktigt att få sova ordentligt och ett ThemArest har bättre komfort, men är tyngre. Ett ännu bättre alternativ (om man inte är alldeles för bred) är en lättviktsluftmadrass. Bl a Vaude har en som de säljer. Liknar ThermAresten genom att ha en enda ventil, men är mycket lättare och ligger runt 500 gram och tar mindre plats, volymmässigt. Priset låg också de runt en femhundring. Någon skrev att det är viktigt att ha reparationsprylar med och det får man normalt sett både till ThermAresten och lättviktsluftmadrasser. Den senare ger dessutom ännu bättre komfort och jag löser den i mina ögon enda nackdelen, att den är lite smal med att lägga skalplagg och fleeceplagg där mina händer/armar hamnar för att inte bli kall på natten. Konstigt nog har jag inte hamnat bredvid madrassen när jag vänder mig under sömnen.

Har ibland sett att Stadium har dessa madrasser. Se bara till att det endast är EN ventil, annars blir det jobbigt att tömma den. Kom också ihåg att den inte ska var mer än fylld till 60-70% för att ge max komfort. Nåväl, lycka till!
Christer
 
Sarala; sa:
Jag överväger om jag ska ta ett vanligt hederligt liggunderlag eller mitt uppblåsbara ThermaRest.

Gör ett par helgturer i dina hemtrakter där du byter liggunderlag mellan turerna. Jämför vikt / komfort och välj det du vill ha, oavsett vad alla andra säger.
 
Semi-traditionellt!

Har själv ett uppblåsbart från Therm-a-rest, men det väger ju för bövelen runt 1 kg. Det är minst ett halvt kilo extra att släpa på jämfört med ett traditionellt underlag. Jag överväger nu mycket seriöst att skaffa Z-lite från Therm-a-rest, 430 gram och enligt representanten från Therm-a-rest på Fair Enough mindre vattensugande än ett traditionellt. Dessutom är det trevligt att det viks ihop och inte rullas ihop. Så det så!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.