Tarp/poncho-kombination!

Med risk för att sno tråden lite: Jag funderar också på en poncho med samma användningsområde. Men jag stör mig på att alla ponchos rent generellt verkar ha för små ärmar, om de nu ens har några. Jag saknar funktionen att skydda armarna från regn, från armbåden och neråt. Vissa produktbilder redovisar glada bärare med uppdragna ärmar och bar hud exponerad för regnet. Men jag menar att det inte alltid funkar i vårt klimat. Varför inte producera ponchos som täcker 10-20 cm extra av armarna? Kanske kommer detta med automatik om man köper en tarp-poncho?

Jag upplever samma sak och har ibland löst det problemet med att ha ett par bitar av en sopsäck med mig som jag har tejpat ihop till ett par tuber i lagom storlek - men det var ju en väldigt provisorisk lösning som inte alls håller länge.

Sen har jag sett att det finns ben och arm-holkar i tyvek och cuben fiber som man kan köpa.

/Andreas
 
Jag fattar inte riktigt. En tarp som täcker en hängmatta blir ju skitstor! Jag har 3x4 meter press till min hängmatta, och det tycker jag är precis lagom till hängmattan. Men att ha det som poncho? Eh, nej tack.
 
Nu är den avsedd för marken...men den är stor nog för att ligga bekvämt under iallfall...kanske funkar för dig?
http://sixmoondesigns.com/raingear/GatewoodCape.html

13362591983_6eb77bed03_b.jpg

Kan varmt rekommendera Gatewood capen som tarp. Inget för blåsiga tältplatser dock. Lite liten när man är 193cm, men det är de flesta tält också.

Jag har dock inte använt den som poncho, men enligt recensioner lär den fungera hyfsat.

Sixmoondesigns.com är ett välrenommerat bolag.

Inlägget skrivet med mobil
 
Kan varmt rekommendera Gatewood capen som tarp. Inget för blåsiga tältplatser dock. Lite liten när man är 193cm, men det är de flesta tält också.

Jag har dock inte använt den som poncho, men enligt recensioner lär den fungera hyfsat.

Sixmoondesigns.com är ett välrenommerat bolag.

Inlägget skrivet med mobil

Vid närmare eftertanke undrar jag hur bra denna tarp funkar över en hammock. Några armar har den inte heller, men jag tror att i de flesta fall duger det att gå med vindskjorta under poncho-tarp. Visst blir armarna blöta, men inte utsatta för vind iallafall. På kalfjället med temperaturer ner mot noll är jag nog skeptisk dock.


Inlägget skrivet med mobil
 
För liten och för tung, men tack för tipset!

Poängen med min önskan är att den ska ersätta min nuvarande tarp och min nuvarande poncho. Och i sann gramjägaranda så ska den nya saken då självklart inte väga mer än de två den ska ersätta. Min tarp väger 315 gram och min SeaToSummit poncho väger 325, tillsammans alltså 640 gram. Förutom att Daves tarp/poncho bara är lite över 2x2 meter så väger den över 1300 gram!

Zpacks.com säljer en cuben fiber tarp på 3,35x2,6m som väger bara 185 gram (http://www.zpacks.com/shelter/hammock_tarps.shtml). Och det är mer en sådan vikt jag önskar, om jag bara kunde hitta en sådan med inbyggd ponsho :)

Varje gram räknas, eller hur :)

/Andreas

Golite har en lätt poncho, ca samma storlek som STS-ponchon du har dock. Vikt 210 g.
http://www.golite.ch/pi/en/Poncho-Tarp.html
Jag har själv en STS, och trivs bra med den, men när hunden är med blir det alltid lite svårt att få plats och hålla allt torrt.
Jag har tänkt jag ska köpa en Golite eller en liten tarp i samma storlek som STS-ponchon och sätta upp dem tillsammans med lite överlappning.

Gör du på samma sätt över hammocken kan du få lite olika vikter.
Använd dina nuvarande prylar, mer skydd över huvudet, men fortfarande 640 g.
Ersätt STS med Golite, 310+210 =520 g.
2 st Golite 210+210 =420 g, 2,64×2,84 m med 10 cm överlappning.
Golite och Zpacks rectangle tarp 2,1×2,7 m, 210+153 =363 g ca 3,3×2,65 m. Med lite överlappning över hammocken. Dyrt, men nästan halvering av vikten.
 
Med risk för att sno tråden lite: Jag funderar också på en poncho med samma användningsområde. Men jag stör mig på att alla ponchos rent generellt verkar ha för små ärmar, om de nu ens har några. Jag saknar funktionen att skydda armarna från regn, från armbåden och neråt. Vissa produktbilder redovisar glada bärare med uppdragna ärmar och bar hud exponerad för regnet. Men jag menar att det inte alltid funkar i vårt klimat. Varför inte producera ponchos som täcker 10-20 cm extra av armarna? Kanske kommer detta med automatik om man köper en tarp-poncho?

Jag brukar dra in armarna i ponchon och hålla tummarna runt ryggsäckens axelremmar.
Det funkar bra, men för stavgångare går det ju inte. Det begränsar ju även i svår terräng, men i fjällen brukar det ändå bli tält och vanliga regnkläder för mig.
 
Så nu letar jag efter en kombination som i första hand är en tarp som även kan dubblera som en poncho. Allstå en tarp med en poncholuva i mitten. Tarpen ska självklart ha alla de vanliga detaljer en tarp har så jag kan sätta upp den mellan ett par träd över min hammock, men den ska även ha de extra detaljerna som gör det till en poncho!

Jag har testat en gång med en spinnakerduk som jag bara gjorde en slits i, 180×280 cm, det blev väldigt klumpigt och osmidigt att använda.
ska man ha något som är större än ca 150 cm bred ska man nog pröva att kunna vika in kanterna mot kardborreband eller tryckknappar eller liknande.
 
Så nu letar jag efter en kombination som i första hand är en tarp som även kan dubblera som en poncho. Allstå en tarp med en poncholuva i mitten. Tarpen ska självklart ha alla de vanliga detaljer en tarp har så jag kan sätta upp den mellan ett par träd över min hammock, men den ska även ha de extra detaljerna som gör det till en poncho!

Jag har testat en gång med en spinnakerduk som jag bara gjorde en slits i, 180×280 cm, det blev väldigt klumpigt och osmidigt att använda.
ska man ha något som är större än ca 150 cm bred ska man nog pröva att kunna vika in kanterna mot kardborreband eller tryckknappar eller liknande.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.