GoLite 2010 Poncho Tarp

Inte av just den men Poncho-Tarp är jäkligt funkis och GoLite har hög kvalitet på sina produkter, hade ett tarp-shelter (Lair 2?) och två av deras tält tidigare, Hex3 och Trig2, välgjorda alla 3.

Måtten är 2.64 x 1.47, det är vettig storlek för en skandinav..
http://www.golite.com/Product/ProdDetail.aspx?p=370006110

Min ponchotarp från Integral Designs är något mindre , 2.45 x 1.5 , en extra decimeter på längden skulle jag gärna ha.. Eller ännu hellre två, 2.75 x 1.6 vore väl idealet för mig som är rätt lång.
 
har en liknande

Sea To Summits ultrasil har jag. Är lite flygig när man ska ha den över ryggan (men med rätt teknik får man den på sig utan att få nervsammanbrott).
Den är 1,45 x 2.8, 283g, och det blir ett bra skydd (om än minimalististkt).

Problemet med min och den du pekar ut är antalet fästpunkter. jag rekomenderar 3per sida samt alla hörnen förståss. Poncholuvan används för upphängning/toppögla.

Med den moddningen så kan man göra fler och framförallt bättre uppsättningar.

Är man flera så kan man knäppa samman...

BZ/
 
Jag har beställt en jag ska hämta upp idag. Tänkte köra den och en Super Light bivy från MLD som sommarlösning i år istället för tält. Ska bli sjukt spännande och se vad den går för. Det är ju en chansning att köra poncho tarp istället för regnjacka och en "riktig tarp" som har debatterats hit och dit men priset var så lågt nu att jag kände att det var värt det. Återkommer när jag testat den i fält!
 
Jag har beställt en jag ska hämta upp idag. Tänkte köra den och en Super Light bivy från MLD som sommarlösning i år istället för tält. Ska bli sjukt spännande och se vad den går för. Det är ju en chansning att köra poncho tarp istället för regnjacka och en "riktig tarp" som har debatterats hit och dit men priset var så lågt nu att jag kände att det var värt det. Återkommer när jag testat den i fält!

Egentligen ganska lätt att testa lite försiktigt. Om du har en lätt regnjacka med i packningen så adderar den ju bara 200-300 gram och kan då användas vid behov. Största svårigheten är väl om man skall slå läger och det spöregnar. Jag har hört personer som väljer en lite tätare och mer regnavvisande vindblus i samband med poncho/tarp för att klara ett antal minuters regn i samband med lägerslagningen.

Jörgen
 
Jag har beställt en jag ska hämta upp idag. Tänkte köra den och en Super Light bivy från MLD som sommarlösning i år istället för tält.

Jag har exakt samma tanke, har sedan tidigare en Hunka från Alpkit. Jag chansar på att vänta med att beställa till efter påsk så kanske du hinner ge ett första intryck.
 
Första intrycket är att poncho-läget känns riktigt bra, den räcker en bit under knäna och själva luvan som tidigare fått kritik för att vara för stor har krypt så att den nu sitter riktigt bra på huvudet och det finns inte en chans att den kommer att blåsa av. Med min lilla helgpackade rygga under känns den dock något sladdrig och jag tror man måste fixa ett litet resår-snöre att dra runt midjan för att slippa irritera sig på det.

Den har bara 8 fästpunkter som tarp, och det hade såklart varit nice med fler, men jag tror de duger gott för mina behov som rookie-tarpare.

Passade även på att köpa en vindblus från Montane (featherlight smock) som Jörgen skrev och den bör klara lite vatten i fall det skulle vara så. Tyvärr har den något korta ärmar trots att jag är en medium och beställde en large. Bortsett från det, väl investerade 25 pund.

http://www.youtube.com/watch?v=0IaYJBG7Puk
 
Låter som det blir ett köp, nu gäller det bara att kolla igenom övriga prylar som kanske kan slinka med på samma fraktavgift :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.