Hur utnyttja stavar bäst för uppspänning av tarp?

Kanske blir det ett nytt syprojekt, en ny tarp t.ex......

Jag har tittat runt på lite olika tarp-konstruktioner och givetvis tittat en del på Ray Jardines variant. En skillnad man kan se är hur stavar används för uppspänning i "standarduppsättning". Antingen spänns tarpen över stavarna, där stavarna placeras på samma sätt som i traditionella takåstält. Men den högt hållna (ej ironi) Ray Jardine sätter stavarna utanför tarpen och spänner linor från motsvarande position på tarpen som i förra varianten, till stavarna, och då med en svag vinkel uppåt. Jag kan inte få det till annat än att en del av spännkraften av duken kommer att vara riktad vertikalt uppåt och då inte på något sätt bidra till att hålla ner duken vid vind.

Jämför till exempel med Tarp nr. 1 (http://andersj.se/tarp-nr-1/).

Jag lutar åt att stavarna inne borde vara bättre ur denna synvinkel, eller tänker jag fel. FInns det nackdelar?

Peter HP
 
Har själv aldrig provat med stavarna under tarpen, alltid kört dem utanför så vet inte egentligen hur det funkar med stavarna under. Mina gissningar följer...

Slitage på duken kanske kan vara en faktor. Vidare tänker jag att stavarna kan röra sig en massa i förhållande till tarpen och i värsta fall ramla helt?

Sitter de utanför får man lite mer plats under och allt sitter förhoppningsvis stadigt i öglor i tarpens ände. Sedan kanske det blir enklare att spänn allt ordentligt om man just har något som håller duken uppåt så den inte trycks ned och något som drar ner så den inte åker upp?

Som sagt, mest teoretiskt från min sida, har aldrig kommit längre i tanken än att det borde skava/slita på tarpen och därmed hållt stavarna utanför.
 
De få gånger jag prövat att använda min tarp så har jag alltid haft , inte stavar men, störar utanför.

Verkade enklast så helt enkelt.

06f4f9f2deb872684d762f36685adebb.jpg


När bilden togs blåste det ganska ordentligt, inga problem :)

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
För att få upp en tarp behövs det ju dels nåt som håller upp den och dels nåt som håller ner den.

Det är ju ingen större skillnad på om det förstnämnda görs av stavarna eller av en lina till stavarna? Jämför med om du sätter upp tarpen mellan två träd.

En fördel är ju att tarpen inte behöver några förstärkningar där stavarna trycker, tarpen belastas bara i linfästena.
 
Den klassiska tältstången sitter i en öljett som är slagen genom en förstärkning i duken, Lätt med stavar genom att vända dem upp och ner.

Lätta tält brukar ha en strumpa fastsydd i förstärkt lapp i duken, som t ex Rajd. Strumpan passar över stavhandtaget.

Riggar man rätt med linan slagen runt stavhantaget bör ett par stänger utanför duken hålla väl så bra som ett par stänger i (genom) duken.

Har brukat staket som stolpstänger samt givetvis träd. Aldrig haft problem med tarp, men det är klart att gamla knopmärket är bra att ha i grunden.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Skor och stavar x 5 !! Lättpackning 13
Prylgalen Mindre säck med bäst bärsystem? Lättpackning 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.