Sea to summit tarp + myggnät

Jag har länge funderat på att skaffa något lätt tak över huvudet när jag är ute själv. Lutade länge åt ett tält typ Jack Wolfskin Gossamer. Det väger dock 1750 g. Vilket "bara" är ett kilo lättare än det Vaude Taurus 3 som jag har och är väldig nöjd med när inte vikten är avgörande. När jag är ute själv och vill ha ner vikten ordentligt är det dock för stort och tungt. Nu till frågan..

Jag har fått upp ögonen för "Sea to Summit Ultra-Sil Tarp-Poncho 15D" som är sjukt lätt och som verkar täcka mina behov. Jag vill dock ha myggnät till och tänker mig då "Sea to Summit Mosquito Net Single Impregnerat ". Bottenytan på nätet är dock så stort att jag blir osäker på om jag verkligen kan få det helt under duken. Jag är också osäker på om det fungerar att fästa upp det på ett bra sätt i tarpen. Kombinationen blir otroligt prisvärd (dryga tusenlappen) och extremt lätt.(485 g) det enda som tillkommer är tältpinnar och tältlinor vilket jag tänkt plocka från tält jag redan äger, men i princip kasserat.Någon som har erfarenhet av kombinationen? Eller kan rekommendera något motsvarande?
 
Har själv Ultra sil ponchon och den funkar helt ok som "regnjacka" tillsammans med gaiters och ett hemmagjort midjeband...men vad som jag tror är mindre bra om du ska använda den som primärt sov/regnskydd är att den "bara" är 140cm bred.


Är det inte lika bra att köpa den mera anpassade modellen "Escapist 15D Tarp/Inners" som dom också har?

Tarpen, vikt 270g och är 200x260cm.
Innerdel, vikt 140g och är 220x120x100cm

Skulle ge en totalvikt på 410g.
På det tillkommer ju snören och pinnar så klart, men det får man ju labba med själv.
 

Bilagor

  • Escapist-AESTAR_CORNER-3.jpg
    Escapist-AESTAR_CORNER-3.jpg
    28.6 KB · Visningar: 1,288
Tarpen på 2 * 2,6 m väger 300 gram enligt packpåsen. Då är snören inkluderade.
Myggtältet väger 385 gram enligt sin påse.
Jag köpte även markskyddet, 165 gram.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.