Tappa Vikt

Här är lite enkla siffror:

Optimal viktnedgång för att tappa fett är ca 0,5 kg per vecka, i medel altså. Tappar du snabbare är risken för jojo-effekt stor. 1 kg fett motsvarar 7000 kcal, du ska altså äta 3500 kcal mindre än du gör av med per vecka, eller 500 kcal/dag. En man på runt 80 kg med normalt arbete gör av med 2500 kcal per dag, en kvinna på 65 kg gör av med 2000 kcal. Du ska altså äta som dina 65-kilos tjejkompisar. Titta på hur stora portioner dom äter, det är en lagom bantarportion. Du kommer att känna dig hungrig i början, men det går över. Sov ordentligt och undvik socker, det gör dig hungrig

För att se hur snabbt du går ner, väg dig ofta och skriv upp. Vikten pendlar ganska mycket från dag till dag, så väger du dig en gång i veckan är risken stor att du inte ser hur snabbt/långsamt det går.
 
Hej!

Detta blir lite tjatigt, men instämmer med föregående om viloläge.
Har för mig att kroppen ställer in sig på svält och plockar på sig varenda gram fett den kan komma över, men jag kan ha fel där...
Sen gäller det att förbränna mer än vad man får i sig men viktigast att inte stirra sig blind på olika dieter utan belöna dig själv med bra mat utan att skapa lighthysteri.

Kort sagt: Ät gott men förbränn mer än vad man fyller på..

Lycka till

Det här har sannolikt inget med viloläge att göra.
 
Det här har sannolikt inget med viloläge att göra.
Håller med. Det skulle förutsätta att kroppen har ett energisnålare sätt att utföra saker på än vanligt, vilket låter mer än lovligt konstigt. Det som händer är förmodligen att man rör sig mindre, tänker mindre osv för att konservera energi. Kroppens egna lilla mind game ;)

Det finns inga genvägar. Stoppar man i sig mindre energi än man förbrukar så ökar man i vikt och vice versa.

Ett enklare sätt än att äta mindre är att dricka vatten. Ta bort alla söta drycker, saft, juice och sånt. Det är en stor energikälla som de flesta inte direkt lider av om de ersätter den med vatten. Betydligt lättare än att inte få äta sig mätt eller lägga om hela sin mathållning. Ta bort lunchlättölen också.

Kombinera med motion och strunta i alla veckotidningsartade metoder, de funkar inte och är bara dumma.
 
Håller med. Det skulle förutsätta att kroppen har ett energisnålare sätt att utföra saker på än vanligt, vilket låter mer än lovligt konstigt. Det som händer är förmodligen att man rör sig mindre, tänker mindre osv för att konservera energi. Kroppens egna lilla mind game ;)

Kroppen har faktist det. Energifördelningen omfördelas mot de vitala organen och kroppen går ned på sparlåga men som du säger så påverkar det givetvis resurserna. Det innebär dock inte som många här verkar tro att kroppen plötsligt börjar trolla fram energin ur luften eller nåt.
 
Kroppen har faktist det. Energifördelningen omfördelas mot de vitala organen och kroppen går ned på sparlåga men som du säger så påverkar det givetvis resurserna. Det innebär dock inte som många här verkar tro att kroppen plötsligt börjar trolla fram energin ur luften eller nåt.
Vi menar samma sak. Kroppen har ett snålare sätt att existera, men den har inte ett snålare sätt att utföra arbete på. Det kvittar hur mycket man svälter, de går alltid åt lika mycket energi att springa en mil eller lyfta hundra kilo en meter. Mind gamet består i att kroppen påverkar vårt psyke att inte göra något som är onödigt för själva existensen.

Kroppen börjar inte helt plötsligt lagra fett extra mycket bara för att den är i svältläge. Den gör det lite extra jobbigt att motionera bara - den jäkeln :(
 
Lchf

Hej!

Jag har själv inte haft problem med övervikt men läst om LCHF med stort intresse ändå. Ex är www.kostdoktorn.se en blogg där det finns närmare info om detta. I högerkanten finns en blå knapp där du kan börja läsa. det var även en länk på sidan idag till denna http://suvi.se/?p=2927 där det presenteras i lättläst format.
I korthet:
Skippa det mesta av kolhydraterna (framför allt. socker, pasta, bröd, ris och mjölprodukter) och ersätt energiintaget med fett (gärna animalisk mättat fett). Genom att minska på kolhydraterna så minskar du på insulinpåslaget i kroppen. Insulin har en fettlagrande egenskap samt hindrar fett från att ta sig från fettdepåerna för att bli förbrännda. Mången är de som faktiskt vittnar om att detta gjort underverk för deras vikt och framför allt allmänna hälsan och välbefinnandet.

Debatten om denna kost är rätt het just nu i media. Vad som är rätt och fel får väl var och en avgöra men det kostar ju inget att läsa lite om det och prova i en månad eller så.

Själv har jag anammat delen om att minska på mjöl och andra processade kolhydrater och äta mer ägg, smör och grädde. Det känns bra för mig.

mvh
Johan
 
Genom att minska på kolhydraterna så minskar du på insulinpåslaget i kroppen. Insulin har en fettlagrande egenskap samt hindrar fett från att ta sig från fettdepåerna för att bli förbrännda.
Hur skall man förstå det första påståendet i andra meningen? om "insulinpåslaget" försvinner så lagras inte energin i fettdepåerna?Kroppen tar upp energin på ett sämre sätt, sämre verkningsgrad i mag/tarmkanalen?

Esoteriska resonemang om "insulinpåslag" är perfekt för folk som letar efter genvägar för sitt viktproblem. Vem kan så mycket om kemin i matsmältningen att man kan ifrågasätta tvärsäkra påståenden om vilka funktioner ett visst hormon har? för mig låter det som kvalificerat struntprat. Socker är i sammanhanget dåligt för att det innehåller mycket energi.

Bloggen du refererar till... "Stora mängder motion kan troligen ge viss viktnedgång. Om inte annat förbränns mycket muskelglykogen (lagrade kolhydrater), varför du därefter tål lite mer kolhydrater i kosten utan att få större insulinstegring. Enkelt uttryckt - rör du dig mycket behöver du inte vara riktigt lika noga med vad du äter." Bland det absolut dummaste jag läst i frågan. Nästan så man misstänker att författaren inte har någon som helst erfarenhet av "stora mängder motion". Vare sig praktiskt eller teoretisk.
 
Förbränningsapparaten

Brukar tämligen mycket i att processa maten, mat med myckenheter av fibrer är jobbigare för systemet. Nästa stora brukare är transportapparaten, gå med last för ökad effekt, men gå minst 45 minuter i taget.
Svält är den sämsta av viktminskningsmetoderna. Kroppen vet hur den skall överleva...
Men om man över tiden äter mindre än man förbränner och helst ökar dosen av motion så går man ner. De första 14 dagarna med små portioner är jobbiga, sen har kroppen och magsäcken börjat vänja sig. Men att äta lite och relativt ofta, inom det tillåtnas gränser ger snabbast resultat. D v s det tillåtna knappa kilot i veckan.....det är tiden som gör det.
När du väl återkommit till din naturliga idialvikt, behåll då kontrollen på vad du stoppar i dig. Det är det svåraste av allt.
Det finns yrkesgrupper som gör det här ständig, från modeller till skådespelare.
Veckotidnings och hälsokost tips i den lilla ära de förtjänar, men det som fungerar bäst är små tallrikar och kontroll på vad som finns på dem.
Läs gärna http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3100 författaren, var chefsdietist på LUS, hon vet vad hon skriver om.
 
@noob

Kika på länken nedan. Där förklaras det i korthet vad jag refererade till gällande insulin under rubriken "Teorin bakom LCHF"

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Längre ned, i form av ett citat, på den andra länken i mitt först inlägg så kan du också läsa om teorin kring varför mindre kolhydrater och i nästa steg insulin är att föredra. Enligt LCHF-teorin.

Som jag skrev så äter jag själv inte strikt enligt detta då jag aldrig haft problem med övervikt. Men min diabetessjuka farmor ska jag försöka få att prova detta då jag tycker mig ha läst om tillräckligt många fall där detta hjälpt över förväntan. Det har jag även om övervikt varför jag ville tipsa trådskaparen.

Ditt citat , (som du vände dig emot) ang motionen. Det är väl ingen hemlighet hos diabetiker att man kan minska på sin medicin genom att motionera.

OT är jag dock helt övertygad om att livsmedelsverkets rekommendationer om att dagis- och skolbarn ska dricka lättmjölk och andra light produkter är helt galet. Alla behöver fett, i synnerhet barn, tror jag.

Hoppas detta klargjorde lite mer om teorin.


mvh
Johan
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.