Tappa Vikt

Ditt citat , (som du vände dig emot) ang motionen. Det är väl ingen hemlighet hos diabetiker att man kan minska på sin medicin genom att motionera.
Diskussionen handlar inte om insulinets inverkan på diabetikers liv eller hur de sänker sina insulinnivåer. LCHF är säkert en vettig strategi för att uppnå vissa mål men som metod för att reglera vikten är den inte mer än likvärdig andra kostmetoder som ger samma mängd energi. Det är vad jag tror :)

"Stora mängder motion kan troligen ge viss viktnedgång." Häpnadsväckande...
 
Diskussionen handlar inte om insulinets inverkan på diabetikers liv eller hur de sänker sina insulinnivåer. LCHF är säkert en vettig strategi för att uppnå vissa mål men som metod för att reglera vikten är den inte mer än likvärdig andra kostmetoder som ger samma mängd energi. Det är vad jag tror :)

Det kom en ny studie för några veckor sedan som bekräftade just det.

Helt otroligt att folk inte kan fatta att kalori in kalori ut är det enda som gäller i stora drag. Folk är så lättlurade att de går på alla olika dieter och tror att de hittat något unikt och speciellt. Jag har en polare som gick ned 30 kg på ett par månader genom att ENDAST äta hamburgare plus lite komplement. Det mest fascinerande med det var väl hur faan han inte tröttnade på hamburgare.

http://www.max.se/news.aspx?id=1091&pageIndex=3

http://www.youtube.com/watch?v=bvsP3xSBxms
 
Senast ändrad:
Jo det bästa tipset är nog som föregående skrev, "Ät gott men förbränn mer än vad man fyller på".
 
Jo, att gå ner i vikt är ju inga konstigheter. Gör du av med mer energi än du stoppar i dig går fettet åt så småningom.

Som någon skrev - ät lite mindre, rör dig lite mer. Det är vad jag, som är i ungefär samma storlek som du, ska försöka göra i sommar. Konsten är väl att lyckas säga nej till den där andra (eller tredje, eller fjärde) portionen. God mat är ju så förbaskat...gott.

Att låta bli mat helt och hållet är inte någon bra idé. Jag vet, jag har testat. Efter att ha ätit ett (1) äpple på fyra dagar en gång, kunde jag konstatera att man blir jättekonstig. Verkligt märklig.

Att gå på fest efter det var jättedumt.
 
Men hallå..

Jag är 32 år gammal, har i hela mitt liv varit tränad och löpt mycket i mina yngre dagar. spelat hockey , fotboll, gjorde lumpen som jägare Amfbat KA1.

Mitt yrke och livssituation gjorde att jag vid 26 års ålder slutade med mitt aktiva liv..

Hamnade i en hobby och yrke med bara sittande.. tyvärr har jag ej haft karaktär att ta itu med min skenande vikt, min fru, när vi träffades för 6 år sedan visar mig kort ibland,med rutor på magen och en ganska tanig kropp, men vältränad, jag får ibland dåligt samvete för hur jag misshandlat mig, både fysiskt och mentalt har jag brutit ner min kropp i dekadens och här idag sitter jag med 89kg, är 186cm. Jag vill tillföra en sak, men vill gjärna ha konkret diskussion, ej pajkast, saken är denna.

Jag startade i smyg innan vårt bröllop, gick direkt en morgon och spenderade 1800:- på ICA och handlade påsar N******et, samt V***Väkt****as 111kcal portioner á 33g, skaffade shaker, samt endel frystorkad frukt( massor )

Jag startade varje dag likadant, varje morgon en påse i shaken, med 3 timmars mellanrum tog jag en påse att blanda med vatten ( enformigt=yes), när dagen blev kväll åt jag en skiva torkad apelsin eller liknande.
Drack massor av vatten, flera lite varje dag, pinkade som en häst, njurarna och min ämnesomsättning gick de första 4 dagarna på tokvarv, svettades och vart trött som tusan, luktade skit och trodde jag blev sjuk, snuvade och likande symtom.

Sedan rullade det på, inga svettningar, inga konstigheter, bara massor av vatten mellan varven av påsmat, alltid flytande, enda fasta födan jag tog på 18 dagar var ngn skiva torkad frukt eller en hyvlad skiva från en morot just för sockersug vid grilldoft eller liknande, jag triggades enormt av dofter, så på våren då grannarna plockade fram grillarna fick jag abstinens, skivade morot varjegång jag insåg att suget kom. aldrig mer än 1 skiva, som jag hackade upp i små pyttebitar.

På 18 dagar med nästan enbart flytande kost med ca 560kcal/dag så minskade jag mitt midemått med 2 hål i skärp, alla jeans blev för stora, gick från 96kg ner till 90.5kg tills jag helt enkelt rent socialt var tvungen att sluta med detta test jag utförde.

Jag sprang aldrig under 18 dagar, jag promenerade ej annat än till toaletten typ 25ggr /dag.

Jag satt framför datorn från 08:30 till 20:00 i 18dagar.

nu är det mest morötter och massor av havregryn och vatten , öl, grillat och frukt, rör mej icke i onödan, men visst fungerar påsar och annat, men allt handlar om målmedvetenhet och läggning, alla är olika, men jag vet att detta test funkade på mig.

Men vi höll på att separera på grund av mitt "test"
 
Jag är 32 år gammal, har i hela mitt liv varit tränad och löpt mycket i mina yngre dagar. spelat hockey , fotboll, gjorde lumpen som jägare Amfbat KA1.

Mitt yrke och livssituation gjorde att jag vid 26 års ålder slutade med mitt aktiva liv..

Hamnade i en hobby och yrke med bara sittande.. tyvärr har jag ej haft karaktär att ta itu med min skenande vikt, min fru, när vi träffades för 6 år sedan visar mig kort ibland,med rutor på magen och en ganska tanig kropp, men vältränad, jag får ibland dåligt samvete för hur jag misshandlat mig, både fysiskt och mentalt har jag brutit ner min kropp i dekadens och här idag sitter jag med 89kg, är 186cm. Jag vill tillföra en sak, men vill gjärna ha konkret diskussion, ej pajkast, saken är denna.

Jag startade i smyg innan vårt bröllop, gick direkt en morgon och spenderade 1800:- på ICA och handlade påsar N******et, samt V***Väkt****as 111kcal portioner á 33g, skaffade shaker, samt endel frystorkad frukt( massor )

Jag startade varje dag likadant, varje morgon en påse i shaken, med 3 timmars mellanrum tog jag en påse att blanda med vatten ( enformigt=yes), när dagen blev kväll åt jag en skiva torkad apelsin eller liknande.
Drack massor av vatten, flera lite varje dag, pinkade som en häst, njurarna och min ämnesomsättning gick de första 4 dagarna på tokvarv, svettades och vart trött som tusan, luktade skit och trodde jag blev sjuk, snuvade och likande symtom.

Sedan rullade det på, inga svettningar, inga konstigheter, bara massor av vatten mellan varven av påsmat, alltid flytande, enda fasta födan jag tog på 18 dagar var ngn skiva torkad frukt eller en hyvlad skiva från en morot just för sockersug vid grilldoft eller liknande, jag triggades enormt av dofter, så på våren då grannarna plockade fram grillarna fick jag abstinens, skivade morot varjegång jag insåg att suget kom. aldrig mer än 1 skiva, som jag hackade upp i små pyttebitar.

På 18 dagar med nästan enbart flytande kost med ca 560kcal/dag så minskade jag mitt midemått med 2 hål i skärp, alla jeans blev för stora, gick från 96kg ner till 90.5kg tills jag helt enkelt rent socialt var tvungen att sluta med detta test jag utförde.

Jag sprang aldrig under 18 dagar, jag promenerade ej annat än till toaletten typ 25ggr /dag.

Jag satt framför datorn från 08:30 till 20:00 i 18dagar.

nu är det mest morötter och massor av havregryn och vatten , öl, grillat och frukt, rör mej icke i onödan, men visst fungerar påsar och annat, men allt handlar om målmedvetenhet och läggning, alla är olika, men jag vet att detta test funkade på mig.

Men vi höll på att separera på grund av mitt "test"

Vad vill du diskutera?
 
Noob Det finns inga genvägar. Stoppar man i sig mindre energi än man förbrukar så ökar man i vikt och vice versa. Ett enklare sätt än att äta mindre är att dricka vatten. Ta bort [B sa:
alla [/B]söta drycker, saft, juice och sånt. Det är en stor energikälla som de flesta inte direkt lider av om de ersätter den med vatten. Betydligt lättare än att inte få äta sig mätt eller lägga om hela sin mathållning. Ta bort lunchlättölen också.

Kombinera med motion och strunta i alla veckotidningsartade metoder, de funkar inte och är bara dumma.
Finns genvägar! Att sen strunta i "kvällstidningsdiet" kan vara bra för endel, jag vet att de fungerade, iaf på mig.
Att göra det en längre period skulle jag avråda men som kick off är dt bra med snabbt resultat om man kan hantera de olika bieffekterna/abstinensen.
Ville bara klargöra att folk ska ej va snabb att döma innan man testat själv olika sätt att sänka sin vikt. Teori är en sak praktik en annan..
 
På 18 dagar med nästan enbart flytande kost med ca 560kcal/dag

gick från 96kg ner till 90.5kg tills jag helt enkelt rent socialt var tvungen att sluta med detta test jag utförde.

Men vi höll på att separera på grund av mitt "test"

Finns genvägar! Att sen strunta i "kvällstidningsdiet" kan vara bra för endel, jag vet att de fungerade, iaf på mig.
Att göra det en längre period skulle jag avråda men som kick off är dt bra med snabbt resultat om man kan hantera de olika bieffekterna/abstinensen.
Ville bara klargöra att folk ska ej va snabb att döma innan man testat själv olika sätt att sänka sin vikt. Teori är en sak praktik en annan..
Du stoppade i mindre energi än du gjorde av med och gick därför ner i vikt. Vad är det du menar är så spektakulärt med det?

Verkar vara en rätt besvärlig metod...
 
tycker allt tjat om träning och motion är så överdrivet, den mentala biten är det som för de flesta är svårast. Om nu det är sååå glasklart med energi in och uttag kcal in och bla bla så borde väl alla se ut som taniga japanare?

nä , latheten o brist på motivation är det som gör folk fet, kom just hem fra US o där ser alla ut som berg..., dom vet säkert oxxå att man blir fet av burgare men endå så ser de ut som berg.. sverige går dit oxxå....
 
Kikat igenom tråden och noterar en sak. blarg123 (?) som startade tråden har försvunnit... Hur går det? Många tips och endel vetenskap. Något funkar för en men inte för en annan. Ekvationen är dock densamme. Det skall vara mindre in än ut. Jag själv håller mig till "röra sig som man äter eller äta som man rör sig". Eftersom jag vill äta gott och tycker att grädden är bäst i såsen får jag också offra några stunder till rörelse och träning. Och appropå kostersättning, vore kroppen byggd av plast och konstfibrer skulle plats och konstfibrer ingå i tallriksmodellen.

Roland
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.