Tält-tips mottages :)

Det finns som jag vet bara ett sätt att hitta den där svagt högre tältlägersplatsen och det är att själv ligga platt på marken och leta efter den, med ögon och händer. När väl platsen är funnen får man plocka kottar och grenar.
go tur

Ett annat bra tips är att titta vad som växer på marken, och mossa (speciellt ljusgrön) är ingen bra förutsättning för en bra tältplats. Mossa trivs där det är fuktigt, och gärna på lermark som dräneras långsamt - dvs första platsen där det blir vatten stående vid en regnskur. Lite högre liggande mark som seobserver tipsar om och gärna mark som är väldränerad är en bra tältplats. På en sådan mark växer ofta gräs eller kråkbärsris om vi är i fjällen.
 
Tältplatsen är redan omtalad i flera svar.
Jag har väldigt god erfarenhet av mitt Helsport Fjellheimen Camp tält.
Jag har Superlight-versionen, men de finns också som Light, den "vanliga" och X-trem, och 2, 3 eller 4-personers, så det finns många olika vikt-, pris- och säkerhetsnivåer på de tälten.
 
Det här behöver granskas

Citat;
"""blivit väldigt besviken på dess (o)förmåga att hålla vatten ute. Redan första sommaren jag hade det började det läcka in genom golvet. Fick detta utbytt men samma problem uppstod igen. dessutom var det nästan mer regel än undantag att det var väldigt mycket kondens och väta från regn så fort jag sov i det eller det regnade på det, och det är ju lite av en viktig uppgift ett tält har, att hålla en torr. Hilleberg var väldigt tillmötesgående och tog tillbaka tåltet efter min kritik, bra av dem!! - """

Va?

Tog tillbaka tältet efter kritik?
Läckte in genom golvet?
Ett nytt kvlitetetstält från Hilleberg?

Känns som det här väcker mer frågor än svar.

Skulle alltså Hilleberg tagit tillbaka tältet utan frågor?

Hade alltså golvet läckt in vatten som ett såll och du fick ett nytt med samma problem?

Och de bara beklagade och du fick ett nytt med samma problem?

Och nu är du på jakt efter ett nytt tält pga av detta?

Hmm... Det ligger en hund begraven här. Inget mot TS men historien behöver granskas.
 
Återigen tack för bra svar och synpunkter :)

Jag ska definitivt ta Hilleberg i åtanke igen när jag väljer nytt tält, me mitt förtroende för deras tält har ju definitivt fått sig en törn :(
ska öven tänka mer på val av tältplats, men jag vet inte om det har haft så stor betydelse i jämförelse med mitt Jack Wolfskin alpine dome som jag refereade till förut. Jag har inte valt tältplats jättemedvetet med det tältet heller och där har det aldrig läckt in nå¨gonting förutom på något ställe där väven är uppenbart sliten. Så frågan är vad det är för fel på Hillebergs golv, för det har verkligen känts bedrövligt att det varit så vått överallt.

Br att ni andra inte har haft dessa problem, låter som ett definitivt måndagsexemplar jag fått. Kanske ska satsa på ett annat HB eftersom ni andra verkar ha bra erfarenheter av det, men skulle ju vilja testa i sämst tänkbara förhållande först så jag vet att jag kan lita på det...
 
Citat;


Va?

Tog tillbaka tältet efter kritik?
Läckte in genom golvet?
Ett nytt kvlitetetstält från Hilleberg?

Känns som det här väcker mer frågor än svar.

Skulle alltså Hilleberg tagit tillbaka tältet utan frågor?

Hade alltså golvet läckt in vatten som ett såll och du fick ett nytt med samma problem?

Och de bara beklagade och du fick ett nytt med samma problem?

Och nu är du på jakt efter ett nytt tält pga av detta?

Hmm... Det ligger en hund begraven här. Inget mot TS men historien behöver granskas.


Jag var ju i kontakt med dem ett flertal tillfällen både via mail och telefon med synpunkter på tältet och förfrågan om de kunde göra något åt det. Första gången tog de in det och bytte ut golvet men sen var det ju samma problem igen. Då sa det att det vore märkligt om det vore nåt egentligt fel men vore bra om jag kunde skicka in det ändå. Sen efter mycket diskussion med serciveansvariga, skickade hon ett mail om att de tar tillbaka tältet och ger mig pengarna tillbaka. Antar att hon förstod min frustration och besvikelse...
Jag tror inte att de heller riktigt visste vad det var för fel, egentligen fick jag bara förklaringen att det ju alltid blir kondens i tält, men ingen förklaring varför hela tältet blev halvt genomsurt så fort en var i det...och när jag varit torrare i tält för 100 kronor från ÖB kändes det ju som en klen tröst...

Jag tycker det var bra att de ersatte mig, men det förklarar ju ändå inte varför tältet från början läckte in så, och att det fortsatte göra det även efter att golvet bytts. Så ja, jag är på jakt efter ett nytt tält som jag känner att jag kan lita på och som passar mina behov.
 
Exped gör fina tält. Titta på deras Venus- eller Oriontält. Båda är lätta att sätta upp, tysta i blåst samt har stora absider (speciellt Venusvarianten). Dessutom fungerar de under alla säsonger.

/Anders
 
Jag var ju i kontakt med dem ett flertal tillfällen både via mail och telefon med synpunkter på tältet och förfrågan om de kunde göra något åt det. Första gången tog de in det och bytte ut golvet men sen var det ju samma problem igen. Då sa det att det vore märkligt om det vore nåt egentligt fel men vore bra om jag kunde skicka in det ändå. Sen efter mycket diskussion med serciveansvariga, skickade hon ett mail om att de tar tillbaka tältet och ger mig pengarna tillbaka. Antar att hon förstod min frustration och besvikelse...
Jag tror inte att de heller riktigt visste vad det var för fel, egentligen fick jag bara förklaringen att det ju alltid blir kondens i tält, men ingen förklaring varför hela tältet blev halvt genomsurt så fort en var i det...och när jag varit torrare i tält för 100 kronor från ÖB kändes det ju som en klen tröst...

Jag tycker det var bra att de ersatte mig, men det förklarar ju ändå inte varför tältet från början läckte in så, och att det fortsatte göra det även efter att golvet bytts. Så ja, jag är på jakt efter ett nytt tält som jag känner att jag kan lita på och som passar mina behov.

Tyvärr tror jag inte att du kommer att hitta något som uppfyller dina krav...
 
Vi har också ett Hilleberg Anjan, fast 2, och inte gt.
Så här långt (än så länge bara gräsmattetältning) har vi inte upplevt några problem med läckage i golvet. Vi har ett footprint som kom med på köpet.
Är däremot förvånad över hur det beter sig när det blåser. Det blåser inuti tältet och under det. Så här i efterhand tycker man väl att man borde ha fattat att det ska blåsa genom glipan längs golvet. Men jag tänkte inte på det. Det fläktar på rätt bra i absiden (ännu större glipa där). Vinden tar tag i innertältet längs kanten och lyfter upp golvet, det blir som när man skakar en matta. Jag antar att man måste ha fullt med prylar längs med kanterna på golvet om det ska ligga still.
Tältspikarna är (enligt min uppfattning) inte dimensionerade för ett tält i den här storleken. De slits upp (när det blåser) och vrider sig. Man får gå runt och trampa ner dem gång på gång.
De är bara 14 cm, hala och lätta, med en liten krok.
Har nu varit uppe på vinden och hämtat ett dussin y-pegs från Vaude-tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
Arnout Gammalt Klättermusen tält. Tips. Bo och sova 3
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
brascav Tält tips? Bo och sova 11
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
Lina_Nilsson Tips om självstagande tält, tack! Bo och sova 6
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.